IoT w 2021 roku — jakie cechy powinien spełniać produkt, aby móc nazwać go urządzeniem smart?

IoT w 2021 roku — jakie cechy powinien spełniać produkt, aby móc nazwać go urządzeniem smart?19.10.2021 11:29
Źródło zdjęć: © materiały partnera
Artykuł sponsorowany

Inteligentne urządzenia w dynamicznym tempie wkroczyły w nasze życie. Zainteresowanie branżą IoT stale rośnie, dlatego coraz więcej producentów na całym świecie decyduje się na rozwój smart produktów. Czym jest Internet of Things i jak jakie cechy powinien spełniać produkt, aby móc nazywać go "urządzeniem smart"? W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na te pytania.

IoT — co to jest?Zanim przejdziemy do wyjaśnienia, jak wygląda transformacja w produkt smart, wyjaśnijmy, co to jest IoT. 

Internet of Things (IoT) w dosłownym tłumaczeniu na język polski to Internet Rzeczy. Pod tym pojęciem kryje się szeroki termin używany w odniesieniu do sieci inteligentnych urządzeń (ang. smart devices), podłączonych do Internetu, takich jak inteligentne głośniki, pralki, telewizory, telefony, systemy bezpieczeństwa, termostaty i wiele więcej. Dzięki połączeniu ich w jedną sieć możemy przede wszystkim przekształcić swoje mieszkania w inteligentne domy (ang. smart home), zarządzane za pomocą smartfona, tabletu czy też asystenta głosowego. Ponadto, właściciele smart domów mogą tworzyć ustawienia, które określają, kiedy dane urządzenia są włączane lub wyłączane, a także sterować nimi z dowolnego miejsca.

Pojawiające się trendy konsumenckie w IoT nie ograniczają się dziś jednak do urządzeń wchodzących w skład inteligentnego domu. Obejmują one znacznie więcej produktów, takich tak m.in. inteligentna odzież i obuwie dla aktywnych czy też smart pojazdy (takie jak, chociażby samochody autonomiczne).

Jakie cechy powinien spełniać produkt, aby móc nazywać go urządzeniem smart?W dzisiejszych czasach marketerzy nadużywają określenia "inteligentny" w odniesieniu do wszystkich innowacyjnych produktów. Na rynku znajdziemy już "inteligentne szczoteczki do zębów" czy nawet "inteligentną plastelinę". Ale czy rzeczywiście słowo "smart" jest w tym kontekście uzasadnione? Jak odróżnić "zwykły" produkt od inteligentnego urządzenia? 

Warto przytoczyć tu definicję z publikacji: "What is a smart device? - a conceptualisation within the paradigm of the internet of things" opracowanej przez Silverio-Fernándeza:

"Inteligentne urządzenie to kontekstowo świadome urządzenie elektroniczne, zdolne do wykonywania autonomicznych obliczeń i łączenia się z innymi urządzeniami przewodowo lub bezprzewodowo w celu wymiany danych" (tłum. własne). 

Powyższa definicja smart produktu stawia tu na trzy kluczowe cechy takie jak:

  • świadomość kontekstu, 
  • autonomiczne przetwarzanie danych,
  • łączność. 

Definicja ta jest zgodna z główną ideą IoT, która zakłada, że każda rzecz może być częścią IoT. Nawet "zwykłe krzesło" może stać się inteligentnym krzesłem, jeśli dodamy do niego czujnik, możliwości obliczeniowe i łączność sieciową.

Ważne jest, aby produkty smart mogły spajać w zintegrowany system szereg mechanizmów, dzięki czemu w znaczący sposób mogą podnieść komfort naszego życia. Przykładowo, jeśli za pomocą jednego urządzenia możemy kontrolować zarówno ogrzewanie, oświetlenie jak i sprzęty elektroniczne, wówczas znacząco wpływa to na oszczędność naszego czasu, ale także m.in. energii elektrycznej. 

Kolejnym ważnym wyróżnikiem tego typu rozwiązań jest świadomość kontekstu. Oznacza to, że inteligentne urządzenia posiadają zdolność dynamicznego dostosowywania się do zmieniających się warunków i podejmowania działań w oparciu o kontekst danej sytuacji. Są w stanie odpowiednio się konfigurować, a także móc komunikować się i wymieniać dane z innymi urządzeniami, aby podejmować odpowiednie działania. 

Inteligencja to możliwość reagowania w czasie rzeczywistym. Tak właśnie działają inteligentne samochody, czy też domy — w zależności od zmiany stanu panującego na drodze czy też w pomieszczeniu, system automatycznie wykonuje nawet kilkanaście czynności na raz. Przykładem może być tu, chociażby włamanie. W takiej sytuacji, gdy czujniki ruchu wykryją określone działanie, mogą przykładowo zapalić światła, włączyć alarm, a nawet wysłać powiadomienie do właściciela mieszkania. 

Internet rzeczy (IoT) — przykładyPopularne rozwiązania IoT to m.in.:

  • inteligentne głośniki, 
  • inteligentne systemy oświetleniowe, 
  • inteligentne termostaty,
  • inteligentne systemy antywłamaniowe,
  • inteligentne odkurzacze.

Dodatkowo, aby zarządzać smart produktami, potrzebne są platformy IoT (np. Cloud IoT Core firmy Google), które łączą, monitorują i kontrolują zasoby należące do Internetu Rzeczy. 

Sektor IoT w 2021 roku i prognozy na przyszłośćWedług danych serwisu Statista, do 2025 roku liczba urządzeń podłączonych do Internetu rzeczy (IoT) na całym świecie wyniesie 38,6 miliarda. Dodatkowo prognozy sugerują, że do 2030 roku około 50 miliardów tych urządzeń będzie w użyciu na całym świecie, tworząc ogromną sieć połączonych urządzeń obejmującą wszystkie urządzenia, od smartfonów po urządzenia kuchenne.

Rynek inteligentnych produktów będzie miał więc ogromny wpływ na rozwój światowej gospodarki. McKinsey przewiduje, że do 2025 roku rynek IoT będzie wart od 4 do 11 miliardów dolarów. Firmy mogą uzyskać wartość dodaną poprzez redukcję kosztów operacyjnych oraz tworzenie nowych strumieni przychodów, dostarczając zaawansowane rozwiązania zarówno konsumentom indywidualnym, jak i innym partnerom biznesowym.

Transformacja produktów codziennego użytku w smart urządzenie. W dzisiejszych czasach, chcąc nadążyć za trendami rynku i potrzebami klientów coraz więcej producentów decyduje się na przekształcenie swoich tradycyjnych produktów w smart urządzenia. W Solwit pomagamy firmom w transformacji na produkt IoT, dostarczając naszym klientom zaawansowane podzespoły i elementy sterujące wraz z systemem zintegrowanym z dedykowanym oprogramowaniem. Dzięki temu nie tylko można nie tylko zdalnie sterować tymi produktami, ale także pozyskiwać wartościowe dane, niezbędne do stworzenia kompleksowej analityki biznesowej.

Sektor IoT rozwija się w dynamicznym tempie. Jest to przyszłość nie tylko dla producentów, którzy chcą tworzyć innowacyjne rozwiązania, ale także osób zainteresowanych własnym rozwojem w tej branży. 

Artykuł sponsorowany
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.