Internet w domu. Jak wybrać dostawcę?

Internet w domu. Jak wybrać dostawcę?12.03.2009 16:19

Większość z nas nie wyobraża sobie już życia bez dostępu do
Internetu. Służy nam i do zabawy, i do pracy. Dlatego musi działać
możliwie szybko i niezawodnie. Czym się kierować przy wyborze dostawcy
usług? Jak wybrać najlepszą ofertę spośród setek prawie identycznych?

Większość z nas nie wyobraża sobie już życia bez dostępu do Internetu. Służy nam i do zabawy, i do pracy. Dlatego musi działać możliwie szybko i niezawodnie. Czym się kierować przy wyborze dostawcy usług? Jak wybrać najlepszą ofertę spośród setek prawie identycznych?

Obecnie trudno znaleźć dziedzinę życia, w której Internet nie byłby wykorzystywany. Dlatego na rynku pojawia się coraz więcej firm, które oferują dostęp do Internetu i które walczą o każdego klienta. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając operatora? Na co uważać, podpisując umowę? Jakie kruczki mogą kryć się w promocjach? Radzi Tomasz Pawłowski, prezes Forweb. Forweb to firma, która od 1994 roku wdraża w małych i średnich przedsiębiorstwach kompletne rozwiązania informatyczne zarówno na poziomie sprzętowym i usługowym, jak i oprogramowania:

Dobierz prędkość łącza odpowiednią dla Twoich potrzeb
Analizując oferty operatorów, nie należy kierować się wyłącznie ceną łącza oraz dostępną prędkością. Warto zastanowić się, do czego będziemy wykorzystywać Internet (jeśli tylko do obsługi poczty, to wystarczy łącze wolniejsze – jeśli do ściągania filmów, to potrzebne będzie możliwie szybkie) czy też kiedy najczęściej będziemy surfować (wtedy warto szukać opcji, w której prędkość łącza będzie inna w zależności od pory dnia).

*Sprawdź, czy łącze posiada limit *
Większość dostawców oferuje łącza bez limitów lub na tyle duże, że bez problemów będzie można przeglądać strony, a problem może pojawić się dopiero np. przy ściąganiu filmów. Czasem trudno określić, do czego będziemy wykorzystywać Internet w przyszłości i dlatego warto jednak wybierać łącza bez limitów.

Zapytaj o technologię, w jakiej dana firma świadczy usługi
Zdarza się, że dana firma w różnych miejscach świadczy usługi w oparciu o różne technologie. Jest to ważne, ponieważ od tego zależy jakość świadczonych usług oraz to, co będzie dostępne w ofercie w przyszłości. Jeśli np. operator świadczy usługi w oparciu o technologie światłowodowe, można być pewnym, że Internet będzie działał bez problemu, a oferowane łącza będą znacznie szybsze.

Zastanów się nad opcją pakietową
Coraz więcej firm oferuje opcje pakietowe, np. Internet, telefon i telewizję lub Internet, telefon i program antywirusowy. Warto korzystać z takich opcji, ponieważ wtedy którąś z usług otrzymujemy za darmo lub w bardzo atrakcyjnej cenie.

Zastanów się nad wadami i zaletami umowy na czas określony oraz nieokreślony
W przypadku umowy na czas określony opłaty przez cały czas trwania umowy są zazwyczaj takie same (chyba, że operator zastrzeże sobie prawo do zmian cen). Najczęściej nie można jednak korzystać z innych ofert i promocji, a w przypadku chęci zerwania umowy należy liczyć się z karą. Jeśli nie chcemy, aby umowa automatycznie przeszła na czas nieokreślony, musimy pamiętać o podpisaniu aneksu lub wypowiedzeniu umowy.

W przypadku umowy na czas nieokreślony można ją zerwać w każdej chwili bez konsekwencji finansowych. W większości przypadków wyższa jest jednak opłata instalacyjna, a także miesięczny abonament.

Uważaj na promocje
Oferty poszczególnych dostawców są prawie identyczne, więc operatorzy starają się przyciągnąć klientów promocjami. Warto z nich korzystać, ale należy dokładnie czytać warunki umowy. Np. jeśli dostajemy większą prędkość w bardzo niskiej cenie, należy dokładnie sprawdzić przez jaki okres będzie obowiązywała niższa cena lub dostępna będzie większa prędkość.

Dokładnie czytaj umowy i regulaminy
Szczególną uwagę należy zwrócić na punkty dotyczące możliwości i konsekwencji zerwania umowy (zwłaszcza w przypadku umów czasowych) i procedury zgłaszania reklamacji oraz zadośćuczynienia za przerwy w dostępie do sieci. Ważny jest również punkt, który określa, czy operator może w tracie trwania umowy zmienić wysokość opłat.

Nie bój się małych operatorów
Mały nie musi oznaczać gorszy. U lokalnych operatorów klientów jest mniej, więc każdy jest traktowany indywidualnie. Można więc liczyć na ofertę naprawdę dopasowaną do własnych potrzeb i przygotowaną dla konkretnego abonenta.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.