Internet pamięta. A ty?

Internet pamięta. A ty?11.02.2016 11:20
Źródło zdjęć: © Kaspersky Lab

Niewielka świadomość niebezpieczeństw, jakie czekają na młodych ludzi w mediach społecznościowych jest jednym z głównych problemów związanych z obecnością dzieci i młodzieży w internecie Wciąż niedostatecznie edukujemy dzieci w kwestii bezpieczeństwa w sieci, a tematu tego brakuje w programie kształcenia – mówi PAP-owi Daria Kikoła z Fundacji Ocaleni, która zainicjowała akcję „Internet pamięta. A Ty?”

Nad kampanią patronat objął Rzecznik Praw Dziecka. Ma ona poruszać problemy świadomego kreowania tożsamości, prywatności i bezpieczeństwa online. Rodzice i nauczyciele wciąż jeszcze nie rozmawiają na te tematy, a tymczasem w Polsce średni wiek pierwszego kontaktu z internetem to 7 lat. Tematu tego brakuje w programie kształcenia. Dzieci bardzo chętnie udostępniają swoje zdjęcia, oznaczają się w postach na Facebooku, w jakiej lokalizacji dokładnie się znajdują –. i nie mają pojęcia, jakie zagrożenia się z tym wiążą.

Zaangażowanie blogerów i YouTuberów w kampanię zasugerowali sami uczniowie. W trójmiejskich szkołach prowadzone są warsztaty _ Świadomie w sieci _, podczas których edukuje się dzieci na temat zagrożeń w internecie. To był właśnie pomysł dzieciaków: mówiły, że oglądają filmiki na YouTube, czytają blogi i fajnie by było zrobić z nimi jakąś akcję. Uznano, że skoro blogerzy i YouTuberzy są dla nich autorytetami, to warto nawiązać z nimi współpracę –. okazja do tego nadarzyła się przez Dzień Bezpiecznego Internetu.

Kikoła zwraca uwagę na ewolucję podejścia do internetu w porównaniu z jego początkami w Polsce. - Pamiętam, jak rodzice nas wówczas ostrzegali, żeby uważać na to, co udostępniamy w internecie i nigdy nie podawać swoich danych. Teraz sytuacja się odmieniła: wypełniając formularze podajemy swoje numery telefonu, email, adres domowy – więc my, dorośli, sami podajemy swoje dane. A pamiętajmy, że dzieci bardzo lubią nas naśladować –. mówi.

W kwestii zachowania w internecie powinno się edukować dzieci przede wszystkim własnym przykładem. Jeśli mama zakłada konto na Facebooku i umieszcza zdjęcia swoje i swojego dziecka, ten maluch to obserwuje i później będzie powielał takie schematy zachowania. Tymczasem, pomimo tej świadomości, odczuwamy potrzebę udostępniania i dzielenia się ze światem wszystkim –. czasami też rzeczami, które zagrażają naszemu bezpieczeństwu i prywatności.

Kilka zasad, o których powinno się pamiętać wymienia Monika Czaplicka, specjalistka od mediów społecznościowych (prowadząca m.in. popularny fanpage _ Kryzysy w social mediach wybuchają w weekendy _) i jedna z blogerek biorących udział w kampanii. - Myślę, że naczelną zasadą jest: nie publikuj w sieci niczego, czego nie powiesiłbyś w szkole obok swojego zdjęcia i nazwiska - mówi. - Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, to myślę, że zdrowy rozsądek pomaga. Sprawdzamy adresy, gdzie się logujemy, nie klikamy w nic podejrzanego i nie robimy nielegalnych rzeczy w sieci - dodaje.

Obydwie ekspertki zgadzają się, że jeśli młody człowiek padnie jednak ofiarą prześladowania w internecie, najważniejsze jest zgłoszenie tego do odpowiednich instytucji. Na pewno nie odgryzamy się nie próbujemy skrzyknąć znajomych, żeby atakowali naszego prześladowcę czy nie próbujemy innych głupot. W przypadku gdy padamy ofiarą cyberprzemocy, konieczne jest zadbanie o zebranie dowodów, czyli przede wszystkim zrobienie screenshotów (zrzutów ekranu). Idźmy z tym od razu na policję, ponieważ hejt w sieci jest w tym momencie karany. Aby usunąć krzywdzący wpis, powinniśmy koniecznie zgłosić to administratorowi strony, a szkodliwe treści można też zgłaszać na stronę Dyżurnet.pl.

Jeżeli ktoś wstydzi się powiedzieć nauczycielowi lub rodzicowi, powinien pamiętać, że istnieją fundacje takie jak nasza: można do nas anonimowo napisać, a my zainterweniujemy w tej sprawie.

_ Opr. SŁK-WP _

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.