Ile samorządy wydają na autopromocję?

Ile samorządy wydają na autopromocję?24.05.2016 12:05
Źródło zdjęć: © materiały partnera
Artykuł sponsorowany

Samorządom brakuje konsekwencji, spójności i kreatywnych pomysłów, a teraz - gdy skończyły się fundusze unijne - także środków i... to niekoniecznie zła wiadomość. Skromniejsze budżety mogą je "zmusić" do poszukiwania nieszablonowych rozwiązań, których do tej pory było jak na lekarstwo. Ale to jedynie potencjalna pieśń przyszłości, na razie większość szuka na siebie pomysłu.

Jak samorządy wydają inwestują w autopromocję?

Często niestety - po omacku, bo długofalowa strategia działań promocyjnych, to wciąż dokument, który traktowany jest po macoszemu. A to właśnie ona ma na celu uwypuklenie cech, które warto promować, przy uwzględnieniu celów, które chcemy osiągnąć. Dla branży marketingowej to z pewnością truizm, ale dla "regionów" - niekoniecznie.

- Łódź w ostatnich latach „wytyczała kierunki”, „kreowała”, a w ostatnio „pozdrawiała”. Ostatnia kampania wypadła bardzo fajnie, głośnio było o niej w mediach, ale gdzie tu spójność na przestrzeni lat? Jaki obraz ma mieć odbiorca? Chyba w tym przypadku strategia trochę się przykurzyła w szufladzie, a powinno być odwrotnie - stwierdza Tomasz Mazurek, strategy manager z agencji Imagine.

Działania większości samorządów są chaotyczne i prowadzone od przypadku do przypadku. Wielkie budżety, które płynęły do nas z Unii Europejskiej tymczasowo maskowały tę słabość. Dzięki nim powstawały bowiem ogromne kampanie wizerunkowe, które - głównie za pośrednictwem telewizji - próbowały przekonać a) turystów, że wszędzie jest zielono b) biznesmenów do inwestycji. Wśród nich zdarzały się oczywiście "perełki", piękne i efektywne, ale większość komunikatów była do siebie łudząco podobna.

A to i tak nie jest największy problem, bo teraz nie bardzo wiadomo, co dalej. - Żałuję, że chociaż 20 procent tamtych budżetów promocyjnych nie została przeznaczona na projekty bardziej systemowe, na tworzenie innowacyjnych produktów turystycznych, szlaków łączących różne atrakcje. Dopiero teraz w niektórych częściach Polski myśli się w kategoriach: przede wszystkim dobry produkt. Ale, niestety, przy znacznie mniejszych środkach ich wdrażanie zajmie dużo czasu - mówi Adam Kałucki, wiceprezes zarządu agencji Locativo.

W nowym rozdaniu unijnych funduszy, nie będzie środków na wielkie kampanie wizerunkowe. Samorządy muszą więc szybko wymyślić, jak poradzić sobie w nowej rzeczywistości i dobrze, gdyby zaczęły od uporządkowania struktur odpowiedzialnych za promocję.

- W przypadku miast i regionów często kilka instytucji jednocześnie prowadzi działania promocyjne dla danego terenu czy mieszkańców i nie zawsze są one spójne - potwierdza Joanna Burdek, menadżer ds. kampanii społecznych w agencji Hand Made. - Agencje rozwoju regionalnego i inne instytucje otoczenia biznesu również promują lokalne inicjatywy dla konkretnych grup docelowych. Promocją zajmują się wszyscy, w rezultacie tracąc jeden wspólny motyw.

Udana współpraca nawet na linii Urząd Wojewódzki - Urząd Miejski to dzisiaj wyjątki, choć się zdarzają. - Z zaciekawieniem cały czas obserwuję to, co promocyjnie dzieje się w Lublinie i województwie lubelskim, ale także w podkarpackim i w Rzeszowie, łódzkim i w Łodzi - ocenia Robert Stępowski, ekspert ds. marketingu terytorialnego, założyciel serwisu MarketingMiejsca.com.pl.

W kwestiach promocji samorządy muszą się jednak jeszcze wiele nauczyć i brak ogromnych budżetów paradoksalnie może im w tym pomóc. Możliwości - także w sieci - są ogromne i zwykle niewykorzystywane, a przecież Biuletyn Informacji Publicznej, w którym pełno treści musi być ze względów prawnych, nie jest jedynym sposobem zaistnienie w internecie.

- Nowe media społecznościowe, takie jak Periscope, to świetny sposób na promowanie atrakcji w regionie przez prezentowanie ich „oczami innych”. Współpraca z blogerami i vlogerami, to możliwość przedstawienia ciekawych miejsc lub wydarzeń w mieście i ich promowanie wśród grup docelowych - wymienia Robert Sosnowski, dyrektor zarządzający z Biura Podróży Reklamy.

Artykuł sponsorowany
Źródło artykułu:Artykuł sponsorowany
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.