IFA 2008: Wirtualna przebieralnia - sklepowa rewolucja?

IFA 2008: Wirtualna przebieralnia - sklepowa rewolucja?01.09.2008 10:30
Źródło zdjęć: © Fraunhofer

O ileż łatwiejsze byłyby zakupy ubrań i nadążanie za szybko zmieniającymi się trendami, gdyby nie trzeba było przymierzać kreacji przed zakupem? Potrzeba matką wynalazków, a tym razem wychodzą jej na przeciw naukowcy ze słynnego niemieckiego Fraunhofer Institute.

W trakcie targów IFA przedstawiciele instytutu zaprezentowali prototypowy model wirtualnej przebieralni. Zestaw składa się z płaskiego wyświetlacza dotykowego, nad którym zamontowana jest kamera oraz odpowiedniego oświetlenia.

"Zasada działania jest podobna do tej, jaką zastosowaliśmy w wirtualnym lustrze do przymierzania butów, jakie w ubiegłym roku wykonaliśmy dla paryskiego sklepu Adidas" - informuje Anna Hilsmann, przedstawicielka instytutu. Podkreśla ona jednak, że stworzenie "realistycznej impresji T-shirta, koszuli lub swetra" w wirtualnym lustrze jest trudniejsze. "Te elementy stroju tworzą zagięcia, które częściowo zniekształcają obraz w zależności od tego, jakie ruchy wykonuje użytkownik", dodaje. Aby wiernie oddać przeróżne deformacje stroju i materiałów o zróżnicowanej teksturze, trzeba było jednak uwzględnić wiele różnych parametrów i przetworzyć je w tym samym czasie.

Źródło zdjęć: © Przymierzamy zieloną koszulkę z grafiką (fot. wp.pl / [k-o])
Źródło zdjęć: © Przymierzamy zieloną koszulkę z grafiką (fot. wp.pl / [k-o])

Użytkownik ( bądź użytkowniczka ), aby skorzystać z urządzenia, zakłada zieloną koszulkę i staje przed lustrem, a kamera przechwytuje sylwetkę postaci. Następnie stosowny algorytm cyfrowo usuwa zieleń, zmieniając go na dowolny wybrany przez użytkownika styl ( zmianie może ulec kolor i tekstura wirtualnego materiału ).

Algorytm tworzy dwuwymiarowy model obrazu, służący jako podstawa do wykonywania dalszych obliczeń ( zmian w obrazie ) - powierzchnia modelu składa się z siatki trójkątów. "Zmniejsza to liczbę wymiarów potrzebnych do symulacji obrazu i pozwala nam na szybkie oszacowanie zmian w wyglądzie postaci" - zaznacza A. Hilsman.

Źródło zdjęć: © A w wirtualnym lustrze mierzymy niebieską koszulkę z fotografią (fot. wp.pl / [k-o])
Źródło zdjęć: © A w wirtualnym lustrze mierzymy niebieską koszulkę z fotografią (fot. wp.pl / [k-o])

Kamera rejestruje kolejne klatki obrazu w milisekundowych odstępach i przesyła je do pamięci systemu. Tutaj obraz jest analizowany pod kątem zmian, jakie zaszły w nim pomiędzy kolejnymi klatkami. System może też przewidzieć kierunki, w których dany materiał może się rozciągać lub "powiewać". Ponieważ obraz jest przetwarzany w czasie rzeczywistym, użytkownik przed lustrem ma wrażenie, że widziane w lustrze odbicie odpowiada jego faktycznym ruchom.

System nie jest ograniczony wyłącznie do wirtualnej przymiarki ubrań czy butów. Zdaniem A. Hilsman można go wykorzystać również w czasie kupowania okularów: "zwykle kiedy kupujesz okulary, musisz zdjąć własne, a wtedy nie widzisz się w lustrze".

Więcej informacji: Fraunhofer Institute - http://www.fraunhofer.de

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.