Gry wideo mogą pomóc w terapii poważnych schorzeń

Gry wideo mogą pomóc w terapii poważnych schorzeń01.03.2010 10:40

Gry wideo mogą pomóc w terapii poważnych schorzeń, dowodzą najnowsze badania, o których informuje serwis EurekAlert. Naukowcy z Kanady zastosowali je w rehabilitacji ruchowej osób po udarze mózgu, a badacze z USA w leczeniu depresji u seniorów.

Udar mózgu znajduje się w czołówce przyczyn niepełnosprawności i zgonów ludzi na całym świecie. Jest to nagłe zaburzenie czynności mózgu, spowodowane niedokrwieniem tkanki nerwowej lub - rzadziej - krwotokiem. W wyniku udaru może dojść do porażenia mięśni i niedowładów kończyn, zaburzenia czucia, mowy i wielu innych powikłań, które wymagają intensywnej rehabilitacji.

Najnowsze badania naukowców z Uniwersytetu w Toronto wskazują, że interaktywne gry wideo mogą pomóc pacjentom po udarze w odzyskiwaniu sprawności ruchowej. Ich wyniki zaprezentowano na międzynarodowej konferencji American Stroke Association, która odbyła się w San Antonio w Teksasie.

Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)
Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)

Pilotażowe badania objęły grupę 2. pacjentów, o średniej wieku 61 lat, po łagodnym lub umiarkowanym udarze mózgu (niedokrwiennym lub krwotocznym). Część z nich została przydzielona do grupy grającej w karty lub grę zręcznościową Jengę (polegającą na układaniu z drewnianych klocków jak najwyższej wieży), a reszta brała udział w interaktywnej grze wideo (tenis albo "Gotująca mama").

Były to tzw. gry-ćwiczenia (z j. ang. exergames), które zmuszają gracza do ruchu. Używa się w nich bezprzewodowego pilota - wyczuwającego ruchy ciała człowieka - do sterowania wirtualnym graczem na ekranie, który np. kroi ziemniaki, mięso, ser lub obiera cebulę w grze "Gotująca mama", albo odbija piłkę rakietą w grze w tenisa.

Obie grupy odbyły osiem godzinnych sesji gier w dwa tygodnie. Terapię rozpoczęto w dwa miesiąca po udarze.

Okazało się, że udział w interaktywnych grach wideo znacznie poprawił sprawność ruchową ramion pacjentów, co znalazło odzwierciedlenie w szybkości ich ruchów i sile uścisku.

Metoda nie miała żadnych skutków ubocznych, podczas gdy w grupie grającej w karty lub Jengę odnotowano większą częstość nudności i zawrotów głowy.

Jak ocenia prowadzący badania, Gustavo Saposnik, wyniki te wskazują, że gry wideo mogą dawać dobre efekty w rehabilitacji ruchowej pacjentów po udarze.

Według niego, interaktywne gry wideo wpływają na mózg w podobny sposób co tradycyjna rehabilitacja - poprzez powtarzalność, intensywność i specyfikę wykonywanych czynności aktywizują bowiem grupy neuronów (tzw. neurony lustrzane) odpowiedzialne za reorganizację kory mózgowej. Saposnik podkreśla jednak, że na razie nie można zalecać tej metody jako standard terapeutyczny. Jego zespół przygotowuje obecnie szerzej zakrojone badania, które pozwolą zweryfikować jej przydatność w rehabilitacji osób po udarze.

Z kolei naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego testowali gry wideo w terapii depresji podprogowej u 1. seniorów (między 63 a 94 rokiem życia). Praca na ten temat ukaże się w marcowym wydaniu pisma "American Journal of Geriatric Psychiatry".

Depresja podprogowa (określana też jako dystymia) jest znacznie częstsza u osób starszych niż tzw. duża depresja. Mimo, że jej objawy są łagodniejsze, wiąże się również ze znacznym cierpieniem, trudnościami w codziennym funkcjonowaniu, mniejszą aktywnością społeczną, częstszym zgłaszaniem się do lekarza oraz problemami ze zdrowiem.

Wiadomo, że aktywność fizyczna może łagodzić objawy depresji, ale - jak wynika ze statystyk - mniej niż 5 proc. seniorów wypełnia zalecenia odnośnie dziennej dawki ruchu.

Badaniach kalifornijskich ponownie zastosowano gry-ćwiczenia. Pacjenci mogli wybrać jeden z 5 sportów - tenis, kręgle, baseball, golf lub boks.

Okazało się, że udział w takiej grze - trzy razy w tygodni po 3. minut - znacznie poprawił nastrój, samopoczucie oraz jakość życia seniorów. "U ponad jednej trzeciej graczy objawy depresji złagodniały o 50 proc. lub więcej" - komentuje prowadzący badania Dilip V. Jeste. Większość pacjentów uznała, że udział w grach wideo sprawiał im przyjemność i satysfakcję oraz stymulował aktywność umysłu.

Zdaniem autorów pracy, interaktywne gry wideo mogą być skuteczniejszą metodą terapii depresji u starszych osób niż ćwiczenia fizyczne. Seniorzy mogą bowiem uczestniczyć w nich chętniej i regularniej niż w zajęciach sportowych.

Jeste zaznacza jednak, że badania objęły niewielu pacjentów i muszą być powtórzone na większej grupie.

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.