Granie flashem na nosie kryzysowi

Granie flashem na nosie kryzysowi19.01.2009 11:18

Kryzys gospodarczy zaczyna podkopywać nawet elektroniczną rozrywkę, przez wiele osób uznawaną dotychczas za nietykalną jeśli chodzi o gospodarcze perturbacje. Zwalniani
pracownicy, zamykane studia, anulowane projekty – już w tej chwili takie środki zaradcze
zaczynają stosować giganci wydawniczy, tacy jak Electronic Arts, czy Sony.

Kryzys gospodarczy zaczyna podkopywać nawet elektroniczną rozrywkę, przez wiele osób uznawaną dotychczas za nietykalną jeśli chodzi o gospodarcze perturbacje. Zwalniani pracownicy, zamykane studia, anulowane projekty – już w tej chwili takie środki zaradcze zaczynają stosować giganci wydawniczy, tacy jak Electronic Arts, czy Sony. Czy spowolni to rozwój branży, której dochody w Stanach Zjednoczonych już w 2007 roku przegoniły znacznie te pochodzące ze sprzedaży utworów muzycznych? Serwisy zamieszczające gry w technologii flash chyba nie muszą się tym przejmować.

Krótkie, zajmujące niewiele pamięci gry stworzone w technologii flash mają tą przewagę nad ogromnymi projektami, których produkcja trwa latami, że są darmowe i krótkie. I można w nie grać przez Internet, co zapewnia niesłabnącą popularność wśród pracowników biurowych, korzystający z nieuwagi szefa, aby bić kolejne rekordy w najnowszej wersji Tetrisa. Twórcy serwisu Kongregate chyba dobrze wiedzieli, co robią, kiedy w październiku 200. rozpoczynali swoją działalność. Dziś stronę odwiedza ponad 4,5 miliona unikalnych użytkowników miesięcznie, a sam twórca Amazon.com, Jeff Bezos, postanowił w projekt zainwestować. Ale Kongregate i wielu jej pobratymców zajmujących się grami flashowymi nie ogranicza się tylko do udostępniania użytkownikom gier.

Następnym zjawiskiem, która przemawia za rozwojem tej części branży jest zaangażowanie społeczności. Takie serwisy, jak Kongregate nie tylko dbają o to, aby twórcy otrzymywali część przychodów z reklamy. Opinie społeczności użytkowników są dla nich równie ważne, jak ilość reklamodawców pukających do wirtualnych drzwi. Dlatego też aspekt społecznościowy jest stale rozwijany. Co więcej, ostatnio rozpoczęta akcja uczenia graczy, jak używać technologii flash do programowania gier jest kolejnym już strzałem w dziesiątkę Jim Greera, twórcy tego amerykańskiego serwisu. Na takich pomysłach wszyscy wygrywają, a Kongregate być może wychowuje sobie pierwsze, własne, pokolenie twórców.

A tych i tak znalazło się zdumiewająco wielu. Kongregate oferuje twórcom najlepszych gier znaczne nagrody pieniężne, wszystkim oferując od 2. do 50 procent przychodów z reklam zamieszczanych przy okazji wyświetlania danego tytułu. Wystarczy tylko stworzyć program, który wciągnie na dłużej miliony użytkowników z całego świata i droga do kariery otwarta. A jak pokazuje przykład sukcesu dwóch niszowych konsolowych hitów minionego roku, Braid i World of Goo, alternatywne podejście do tematu i odchodzenie od wytartych schematów sprzedaje się naprawdę dobrze.

W Polsce strony, które profesjonalnie zajmują się tematyką gier flashowych, niestety, nie stoją na zbyt wysokim poziomie. Większość z nich opiera się prostym pomyśle zamieszczania zagranicznych, darmowych produkcji. Jednym z niewielu profesjonalnych serwisów jest www.whosegame.com, który niedawno miał swoja premierę również po polsku. Oprócz sporej ilości gier zachodnich twórców, można tutaj znaleźć choćby prostu edytor, pozwalający na stworzenie swojej własnej, co prawda trochę prostej, platformówki. A stąd tylko krok do programowania własnych tytułów.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.