Google ma plan jak przyspieszyć internet

Google ma plan jak przyspieszyć internet29.01.2010 14:15
Źródło zdjęć: © Google

Koncern Google oraz działająca w branży usług katalogowych i domenowych firma Neustar przedstawiły propozycję zmodyfikowania systemu DNS (Domain Name System) polegającą na przekazywaniu autorytatywnym serwerom DNS większej ilości danych o odpytującym kliencie.

Koncern Google oraz działająca w branży usług katalogowych i domenowych firma Neustar przedstawiły propozycję zmodyfikowania systemu DNS (Domain Name System) polegającą na przekazywaniu autorytatywnym serwerom DNS większej ilości danych o odpytującym kliencie.

Pozwoliłoby to usprawnić routing dzięki wskazywaniu internautom najbliższych serwerów, na których umieszczono strony wywołane w przeglądarce WWW. W zasadzie powinno się to odbywać automatycznie i zazwyczaj tak się dzieje: wywołując adres www.google.com z Polski jesteśmy kierowani do "polskiego" serwera wyszukiwarki; po wpisaniu tego samego adresu na komputerze pracującym w Nowym Jorku trafimy na serwer w USA.

Problem w tym, że mechanizm określania położenia internauty czasami zawodzi. Lwia część użytkowników Sieci korzysta z resolverów DNS utrzymywanych przez ich dostawców łączy. Jeśli odpowiedź na zapytanie (czyli konkretny adres IP skojarzony z mnemonikiem takim jak www.google.com) nie znajduje się już w pamięci cache resolvera, ten komunikuje się z autorytatywnym serwerem DNS. Niestety, ów wyższy rangą serwer nazw zna tylko adres resolvera, a nie adres IP komputera, z którego wywołano konkretną stronę WWW. Efekt jest łatwy do przewidzenia: serwer autorytatywny wskazuje resolverowi adres IP tej maszyny, która znajduje się najbliżej resolvera, a nie klienta.

Nie stanowi to problemu dopóty, dopóki resolver DNS obsługuje stosunkowo mały obszar. Na ogół tak właśnie jest –. klient znajduje się blisko resolvera. Jednak czasami resolvery odpowiadają za wielu klientów rozrzuconych na dużym terenie; może się wówczas zdarzyć, że klient w końcu nie połączy się z najbliżej położonym hostem, ale zostanie mu przypisana mniej korzystna trasa routingu.

Google i Neustar chcą zoptymalizować mechanizm DNS w taki sposób, że znaczna część numeru IP klienta byłaby przekazywana autorytatywnemu serwerowi nazw. Konkretnie mówi się o trzech oktetach adresu (czyli pierwszych 24 z 32 bitów). Wystarczyłoby to z jednej strony do w miarę precyzyjnego zlokalizowania internauty, a z drugiej zapewniłoby mu anonimowość.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.