Gdzie jest twój prezent? Gdzie jest twoja paczka?

Gdzie jest twój prezent? Gdzie jest twoja paczka?19.12.2014 10:57
Źródło zdjęć: © SXC.hu

W czasach, gdy samochody lokalizuje się z dokładnością do kilku centymetrów, a sprawdzenie, gdzie znajduje się dana osoba nie wymaga posiadania sprzętu Jamesa Bonda, wciąż nie ma sensownego rozwiązania umożliwiającego namierzanie przesyłek. W efekcie tysiące paczek nie trafia do odbiorców na czas. Także w czasie świąt, co zakrawa na żart. Mało śmieszny żart.

Nawigacje samochodowe, nawigacje dla turystów, nawigacje w zegarkach, monitoring samochodów, monitoring pracowników, monitoring zwierząt…. Technologie związane z namierzaniem przy użyciu systemów satelitarnych przeżywają rozkwit. Jeśli dodać do tego rozwijający się rynek lokalizacji opartej chociażby o Bluetooth, to powstaje obraz świata, w którym dotarcie do celu czy określenie pozycji wybranej osoby/przedmiotu nie stanowi większego problemu. Dziwnym trafem nie dotyczy to przesyłek, których tysiące każdego dnia trafiają do firm kurierskich.

Prosty nie znaczy dobry

Z punktu widzenia adresata przesyłki informacja o tym, gdzie się ona znajduje, ma kluczowe znaczenie. Jest z nią bowiem bezpośrednio związany termin dostawy, przy czym istotna jest nie tylko data, ale konkretna godzina, o której towar trafi do zamawiającego. Wiedza ta pozwala tak uporządkowywać sobie dzień, aby odbiór nie stanowił problemu. Teoretycznie z pomocą przychodzą aplikacje mobilne takie jak: Gdzie jest moja paczka, KurJerzy, Pakete czy natywne aplikacje firm kurierskich. Ich działanie jest proste. Po pobraniu wystarczy wpisanie lub skopiowanie numerów listów przewozowych, dzięki czemu otrzymuje się powiadomienia o lokalizacji przesyłek. Pozycja pobierana jest w momencie zeskanowania paczki w sortowni bądź w momencie wydania dla kuriera. I ta właśnie informacja jest języczkiem u wagi obecnie dostępnych rozwiązań.

Dane dotyczące lokalizacji przesyłki są bowiem –. delikatnie mówiąc – zgrubne. Jaką bowiem wartość ma dla adresata informacja, że paczka trafiła w ręce kuriera, skoro i tak nie wiadomo, kiedy ten zjawi się w miejscu odbioru? Nawet kontakt telefoniczny z osobą rozwożącą przesyłki nie jest równoznaczny z ustaleniem godziny jego stawienia się pod wskazany adres. Wystarczy, że na przeszkodzie staną mu korki czy pojawi się problem z inną przesyłką, a kurier nie dotrze na czas. Co więcej – adresat też ma prawo do zmiany swoich planów, co skutkować może kłopotami z odbiorem towaru.

Monitoring przesyłek dla wybranych

Więcej szczęścia od klientów indywidualnych mają firmy logistyczne i nadawcy wartościowych aktywów. „Coraz częściej otrzymują oni możliwość skorzystania z systemu lokalizacji opartego o nadajnik GPS umieszczany w przesyłce i sprzężony z platformą lokalizacyjną. Posługując się stosowną aplikacji mogą np. zaplanować przełożenie odbioru czy otrzymać informację o opóźnieniu w dostawie”. – mówi Mateusz Gniewek, brand manager w firmie GPS Guardian. Jest szansa, że podobne rozwiązanie trafi w ręce przeciętnego Kowalskiego.

System dla wszystkich

Trwają prace nad systemem, który z jednej strony zapewni wygodę odbiorcom, a z drugiej ułatwi życie wysyłającym przesyłki i pracę firmom kurierskim. Będzie on dobierać kuriera znajdującego się najbliżej miejsca nadania paczki na podstawie jego lokalizacji GPS. Adresat otrzyma możliwość otrzymywania informacji o stanie przesyłki (w tym miejscu jej znajdowania się) dzięki wiadomościom ze statusami, a nawet zdjęciami. W razie kłopotów z dostarczeniem przesyłki, wynikających np. z nieprzewidzianych korków, klient zostanie powiadomiony o szacowanym opóźnieniu. Co ważne –. odbiorca będzie znał dokładną godzinę dostawy i otrzyma możliwość jej modyfikacji. Odbiór towaru będzie wymagał jedynie zbliżenia smartfonów – dzięki technologii NFC dane adresata wraz z informacjami o paczce zostaną przekazane do systemu. Składanie reklamacji także zostanie ułatwione i polegać ma na wykonaniu zdjęcia przesyłki/produktu i wysłaniu odpowiedniego zgłodzenia za pośrednictwem aplikacji.

Z punktu widzenia firmy kurierskiej system znacząco ułatwi zarządzanie środkami mobilnymi. W jaki sposób? Znając pozycję poszczególnych pracowników i pojazdów będzie przydzielał zlecenia w taki sposób, aby nie zaburzyć im pozostałych tras, co zmniejszy koszty podjęcia przesyłki. W magazynie pomoże z kolei w sortowaniu, ważeniu i wycenie paczek, uwzględniając ewentualne awarie, powierzchnię przewozową oraz terminy doręczeń. W ramach dostawy system skalkuluje opóźnienia i zdecyduje, czy dany kierowca ma poczekać na odbiór, czy też jest to nieopłacalne i lepiej wskazać innego.

„Duża dostępność informacji o procesie dostarczania przesyłek dla klientów działa również na korzyść samych firm kurierskich. Wiedza ta daje klientowi możliwość reakcji. Rozwój pójdzie w stronę rozwiązań ułatwiających komunikację klienta z kurierem i to z pominięciem pracowników tejże firmy”. – wyjaśnia Krzysztof Kędzierski, prezes zarządu i właściciel spółki Amur.

W skrócie: ma być szybciej, precyzyjniej, taniej i mniej nerwowo. Dla wszystkich. Polecamy na stronach Lokalizacja.info: Już jest! Connected Life Magazine

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.