Gartner ostrzega przed dramatycznymi stratami przemysłu komputerowego

Gartner ostrzega przed dramatycznymi stratami przemysłu komputerowego05.03.2009 16:34
Źródło zdjęć: © WP.PL

W 2009 roku rynek komputerowy zanotuje rekordowe spadki na poziomie prawie 12 procent – przewidują analitycy z firmy Gartner. Inna firma analityczna – IDC – na przełomie roku zredukowała wprawdzie swoją prognozę, ale wciąż mówiła o czteroprocentowym wzroście. W czwartym kwartale 2008 roku dało się już jednak zauważyć pierwsze oznaki spowolnienia.

Największy dotychczas spadek sprzedaży komputerów PC został zanotowany przez analityków Gartnera w 200. roku. Wówczas jednak spadek liczby sprzedanych sztuk wyniósł w porównaniu rocznym jedynie trzy procent. Na bieżący rok analitycy prognozują sprzedaż 257 milionów pecetów i notebooków na całym świecie; błyskawicznie rosnąca sprzedaż coraz popularniejszych netbooków ma nieco złagodzić ogólny trend spadkowy.

Z kolei tendecja spadkowa wśród komputerów biurkowych będzie się pogłębiać w najbliższych miesiącach. Do końca 200. roku ma być sprzedanych ponad 100 milionów zestawów – jest to prawie o jedną trzecią mniej niż przez poprzednie dwanaście miesięcy. Skończy się także boom na komputery mobilne. W tym segmencie Gartner prognozuje wzrost na poziomie 9 procent i około 155 milionów sprzedanych urządzeń.

Jedynie segment mininotebooków –. do których analitycy Gartnera zaliczają także netbooki – będzie w 2009 roku odnotowywał wyraźne wzrosty. Ich sprzedaż ma się prawie podwoić i osiągnąć poziom 21 milionów sztuk, a udział w ogólnym rynku notebooków wzrośnie do około 8 procent. Konsekwencje takiego stanu rzeczy mogą się okazać dramatyczne dla całej branży, obawiają się eksperci z NPD Group. Ich zdaniem, tanie netbooki przyspieszają spadek cen na ogólnym rynku komputerów.

Główny analityk Gartnera George Shiffler wychodzi z założenia, że z powodu kryzysu gospodarczego wielu użytkowników wstrzyma się z kupowaniem nowego sprzętu, wobec czego starsze pecety i notebooki pozostaną dłużej w użyciu. Branżowi producenci i handlowcy zdążyli już się nastawić na taką sytuację, odkąd w ostatnim kwartale 2008 roku nastąpił odczuwalny spadek popytu. "Do historycznych minimów zredukowano zapasy magazynowe i zmodyfikowano plany sprzedaży" – wyjaśnił Charles Smulders, wiceprezes Gartnera.

wydanie internetowe www.heise-online.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.