Facebook przewidzi nasze ruchy. Nowy patent może przerażać

Facebook przewidzi nasze ruchy. Nowy patent może przerażać04.01.2019 09:22
Źródło zdjęć: © East News | Michael Macor

Zanim dotrzemy na miejsce, Facebook już będzie wiedział, że tam się znajdziemy. Społecznościowy gigant zaklepał patent na technologię, która przewiduje ruchy użytkowników.

Facebook już wie o nas niemal wszystko - gdzie jesteśmy, co lubimy, z kim się kontaktujemy. Ale chce wiedzieć jeszcze więcej. A dokładnie: zamierza przed nami rozpoznawać miejsca, w które możemy się udać. Mówiąc w skrócie, serwis będzie znał każdy nasz ruch.

"Facebook złożył w amerykańskim Urzędzie Patentowym wnioski dotyczące narzędzi, które w przyszłości mogą pozwolić na określanie, gdzie za chwilę będzie znajdował się użytkownik, m.in. w oparciu o historię miejsc, w których już był" - informuje Zaufana Trzecia Strona.

Tradycyjnie na sprawę można spojrzeć z dwóch stron. Załóżmy, że cenimy wygodę i przymykamy oko na sprawy związane z prywatnością. Wówczas technologia może nam się przydać. Facebook - pamiętając, że często zdarza wam się odwiedzać np. kino, gdzie nie zawsze jest dostęp do sieci - załaduje przed wizytą na sali strony w wersji offline, aby i tak każdy miał do nich dostęp. To samo tyczyć może się pewnie wielu innych lokalizacji. Codziennie rano dojeżdżacie do pracy pociągiem i przejeżdżacie przez las, gdzie nie ma zasięgu? Facebook w przyszłości mógłby na to zaradzić.

Ale jest też drugi scenariusz, na który zwraca uwagę Zaufana Trzecia Strona. Facebook, gdy już nauczy się zakupowych nawyków użytkowników (jak sobota, to tylko do sklepu...), będzie wyświetlał konkretne reklamowe treści związane z zakupami. Ktoś powie: "ale już to robi!". Tyle że gdyby patent został opracowany i wszedł w życie, cały proces byłby jeszcze efektywniejszy. Promocje z marketu dostawalibyśmy w okresie, gdy zwykle wychodzimy do sklepu.

Najciekawsze (i najbardziej przerażające?) jest to, że technologia Facebooka miałaby domyślać się również odstępstw od normy. Mowa tutaj np. o weekendowych imprezach. Facebook przewidzi, że na wizycie w jednym pubie się nie skończy i założy, że wraz z grupą znajomych wielu może kontynuować zabawę. I znowu: wyświetli reklamy, zachęcające do odwiedzenia jakiegoś miejsca.

Nie tylko Facebook stara się wyprzedzić myślenie swoich użytkowników. W 2014 opisywany był patent Amazona. Internetowy gigant opracował system, który szykował produkt do wysłania, zanim kupujący włożył go do koszyka. Algorytmy na podstawie historii zakupów czy listy życzeń miałyby w ciemno składać zamówienie za użytkownika. A gdy ten w końcu kliknie "kup teraz", przedmiot już gotowy byłby do dostarczenia. Czas wysyłki w znaczący sposób zostałby skrócony. Brzmi przerażająco, ale jest w tym logika: skoro fan "Gry o tron" kupuje każdą część, to logiczne, że będzie zainteresowany najnowszą pozycją.

Osoby, które boją się czytania w myślach przez wielkie korporacje, niech pocieszy fakt, że na razie rozmawiamy wyłącznie o patentach. Facebook może pracować nad taką technologią, ale to wcale nie oznacza, że wprowadzi ją w życie. A na pewno nie stanie się to w najbliższym czasie.

Tym bardziej że Facebook póki co musi ostrożnie wprowadzać nowości. Społecznościowy gigant co rusz ma problemy wizerunkowe i na pewno nie chce teraz straszyć swoich użytkowników. A po aferach związanych z nadużyciem prywatności właśnie tak odbierany byłby opisywany patent - jako zdecydowanie niepożądana funkcja.

Zobacz też: Cybersejf – jak stworzyć bezpieczne hasło?

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.