Eksperyment S.P.A.M. zakończony

Eksperyment S.P.A.M. zakończony14.07.2008 16:00

Firma McAfee Inc. opublikowała wyniki eksperymentu
S.P.A.M. (Spammed Persistently All Month - "atakowani spamem przez cały miesiąc"), w ramach którego 50 osób z całego świata przez 30 dni
przeglądało strony internetowe bez żadnych zabezpieczeń sprzętu

Firma McAfee Inc. opublikowała wyniki eksperymentu S.P.A.M. (Spammed Persistently All Month - "atakowani spamem przez cały miesiąc"), w ramach którego 50 osób z całego świata przez 30 dni przeglądało strony internetowe bez żadnych zabezpieczeń sprzętu.

Uczestnikom eksperymentu zezwolono na odwiedzanie miejsc, których unika większość użytkowników Sieci, w celu sprawdzenia, jak silne ataki spamem sprowokują i jakie będą tego efekty. Po przestudiowaniu blogów i przeanalizowaniu spamu badacze McAfee® stwierdzili, że aktywność spamerów nie słabnie, za to coraz częściej wykorzystują oni psychologiczne sztuczki, by wyłudzać od użytkowników Internetu dane kontaktowe, informacje o tożsamości oraz pieniądze. Wyniki badania dowodzą, że spam nieustannie ewoluuje, coraz częściej wykorzystując języki narodowe i kulturowe niuanse, a także staje się bardziej ukierunkowany, co ma utrudnić jego wykrycie.

Pochodzący z 10 krajów uczestnicy pierwszego tego rodzaju eksperymentu otrzymali podczas jego trwania ponad 104 tysiące listów będących spamem - średnio po 2,096 każdy, a więc po około 70 wiadomości dziennie. Jednym z celów McAfee było zwrócenie uwagi na fakt, że wbrew temu, co można sądzić, spam to nie tylko niedogodność, ale rzeczywiste i niesłabnące zagrożenie. Przeprowadzony przez McAfee eksperyment S.P.A.M. może zaspokoić ciekawość tych, którzy chcieliby kliknąć w zawarty w nieoczekiwanej poczcie link i sprawdzić, czy rzeczywiście kryje się za nim "niewiarygodnie atrakcyjna oferta", przy tym bez jakiegokolwiek ryzyka.

*Uciążliwość czy zagrożenie? *Wiele z otrzymanych przez uczestników wiadomości będących spamem miało charakter phishingu - listów, które powołując się na wiarygodne źródło mają na celu wyłudzenie w celach przestępczych poufnych informacji takich jak nazwy użytkowników, hasła i dane kont bankowych.

Inne listy zawierały wirusy lub skłaniały do odwiedzenia niebezpiecznych witryn, instalujących na komputerach internautów złośliwe oprogramowanie. Wielu uczestników eksperymentu zauważyło spowolnienie działania komputerów i zwiększoną liczbę wyskakujących okienek.
- "Spowolnienie działania komputerów, zauważone przez uczestników eksperymentu, świadczyło o tym, że strony internetowe bez ich wiedzy instalowały złośliwe oprogramowanie" - mówi Jeff Green, starszy wiceprezes McAfee Avert® Labs. - "W ciągu zaledwie 30 dni nastąpił wyraźnie widoczny spadek wydajności systemów, świadczący o ilości instalowanego bez ich wiedzy złośliwego oprogramowania. Spam to o wiele więcej niż niedogodność - to realne zagrożenie."

*Specjalnie dla Ciebie *Wyniki eksperymentu ujawniły również odejście od masowego rozsyłania spamu w kierunku ukierunkowanych kampanii spamowych. Eksperymentatorów zaskoczył wzrost użycia języków narodowych i socjotechniki. Językowa lokalizacja spamu była najbardziej intensywna we Francji i Niemczech - dotyczyło to odpowiednio 11 i 14 procent listów; McAfee przewiduje nasilenie się tego zjawiska na całym świecie.
- "Dwa lata temu nie spodziewaliśmy się aż takiej ilości spamu pisanego w lokalnych językach" - mówi Guy Roberts, dyrektor Avert Labs - "Choć wciąż jest to niewielka część całego spamu, spodziewamy się, że będzie go coraz więcej."

*Światowa liga spamu *Tradycyjnym terytorium spamerów są Stany Zjednoczone, więc pierwsze miejsce uczestników z USA na liście atakowanych nie było zaskoczeniem. W pierwszej piątce znalazły się rozwijające się gospodarki takie jak Brazylia i Meksyk, co świadczy o zainteresowaniu spamerów nowymi obszarami.

*Gratulacje! Zostałeś wybrany... *Najpopularniejszym tematem spamu są sprawy finansowe, na przykład propozycje atrakcyjnych pożyczek lub kart kredytowych, co świadczy o wykorzystaniu przez spamerów bieżącej sytuacji na rynkach finansowych.
O dziwo, "nigeryjski" spam, proponujący udział w fortunie w zamian za finansową pomoc w jej przetransferowaniu z Nigerii, jest wciąż popularny. Obiektem tego rodzaju spamu są najczęściej internauci brytyjscy, otrzymujący 23 procent takich listów.
Różnorodność odebranego przez uczestników eksperymentu spamu wykorzystującego socjotechnikę (wykorzystanie emocji odbiorcy w celu wyłudzenia poufnych informacji) dała badaczom McAfee wartościowe dane na temat tego zjawiska, które nasiliło się w ciągu minionych pięciu lat.

Dave DeWalt, dyrektor generalny i prezes McAfee, komentuje wyniki badania - "Przeprowadzony przez McAfee eksperyment S.P.A.M. udowadnia, że choć ludziom wydaje się, iż znają niebezpieczeństwa związane ze spamem, nie zdają sobie jednak sprawy z ich powagi. Uczestnicy testu, reprezentujący szeroki przekrój społeczny i narodowościowy, zdawali sobie sprawę z istnienia problemu. Mimo to byli zaskoczeni ilością spamu, który ściągnęli na siebie w tak krótkim czasie i zaangażowaniem spamerów w próby osiągnięcia sukcesu. Myślę, że eksperyment udowodnił też powiązanie spamu z sieciową przestępczością oraz fakt, że jest to ogromny problem, z którym wciąż mamy do czynienia. I nie jest to uciążliwość, którą można raz na zawsze rozwiązać, a problem, z którym trzeba sobie radzić."

"Światowa liga spamu" 10 najpopularniejszych kategorii spamu:
1. USA 1. Finanse
2. Brazylia 2. Ogłoszenia i reklamy
3. Włochy 3. Zdrowie i medycyna
4. Meksyk 4. Seks
5. Wielka Brytania 5. Gratisy
6. Australia 6. Karty kredytowe
7. Holandia 7. Edukacja
8. Hiszpania 8. Szybkie wzbogacenie
9. Francja 9. Informatyka
10. Niemcy 10. Oszustwa "nigeryjskie"

Informacje o doświadczeniach uczestników eksperymentu można znaleźć pod adresem www.mcafee.com/spamexperiment, zaś "globalne dzienniki spamu" można pobrać ze strony http://www.mcafee.com/us/research/spam_diaries/index.html.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.