E-konsumenci bardziej bezpieczni

E-konsumenci bardziej bezpieczni24.12.2013 09:30
Źródło zdjęć: © © momius - Fotolia.com

W porównaniu z Europejczykami, Polacy coraz częściej kupują w internecie. Także tegoroczne świąteczne zakupy zapowiadały się bardzo "online". Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Deloitte blisko połowa konsumentów deklarowała, że prezentów szukać będzie właśnie w e-sklepach. Tymczasem do czerwca przyszłego roku, ich właściciele muszą dostosować się do nowych unijnych przepisów, które zwiększą bezpieczeństwo klientów.

W Polsce e-commerce rozwija się szybciej niż cały sektor handlu. Według szacunków w tym roku w sieci wydamy aż 2. mld złotych, czyli o 5 mld więcej niż w 2012. Dla e-sprzedawców czas przed Bożym Narodzeniem jest prawdziwą hossą. To ostatnie świąteczne zakupy przed wprowadzeniem nowych regulacji. Jednak następne mogą być jeszcze bardziej owocne, bo nowe prawo oznacza większą ochronę konsumentów. Przepisy ujednolicą zasady e-handlu w krajach Unii Europejskiej i sprawią, że konsumenci z Polski, Francji czy Wielkiej Brytanii będą mieli takie same prawa.

Co się zmieni w e-sklepach?

Przede wszystkim do 1. dni wydłużony zostanie czas odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Według obecnego prawa klient na zwrot ma 10 dni liczonych od daty otrzymania towaru. Od czerwca 2014 roku właściciele sklepów zostaną zobowiązani w takiej sytuacji także do poniesienia kosztów przesyłki. Pieniądze będą musiały wrócić do klienta w terminie 14 dni. Jak wyjaśnia Katarzyna Słupek z Europejskiego Centrum Konsumenckiego – polscy konsumenci zyskają również więcej czasu na zgłoszenie domniemania istnienia wady produktu w chwili jego zakupu. Nie będzie to już 6 miesięcy, ale rok od dnia wydania rzeczy kupującemu. Prawo zabezpieczy klientów przed naliczaniem dodatkowych opłat, o których wcześniej nie zostaną należycie poinformowani. Przepisy regulują także czas dostawy. Towar będzie musiał dotrzeć do odbiorcy w ciągu 30 dni od daty zawarcia umowy. Zmiany wprowadzą obowiązek posługiwania się takim samym we wszystkich krajach UE formularzem odstąpienia od umowy. W każdym
e-sklepie klienci powinni mieć również możliwość skorzystania z infolinii. W Polsce stosowanie zapisów dyrektywy dotyczyć będzie wszystkich transakcji o wartości powyżej 50 złotych.

Wzrośnie zaufanie do zakupów online?

Chociaż tempo wzrostu e-handlu w Polsce jest szybsze niż jego tradycyjnej formy to wielu wciąż sceptycznie podchodzi do zakupów w sieci. Przede wszystkim obawiamy się nabywania produktów u sprzedawców pochodzących zza granicy. Zgodnie z danymi Komisji Europejskiej przeszło 40 proc. preferuje zakupy w swoim kraju. Dyrektywa ujednolici zasady sprzedaży online we wszystkich państwach europejskich. Według jej autorów pomoże to zwiększyć zaufanie do e-handlu prowadzonego nie tylko w skali danego kraju. – _ Jest szansa, że nowe przepisy zmienią również nastawienie tych, którym do tej pory trudno było się przełamać i zamienić tradycyjny koszyk na wirtualny odpowiednik _ –. twierdzi Wojciech Materna, Prezes Stowarzyszenia Informatyka Podkarpacka.

Co na to właściciele e-sklepów?

Mimo że regulacje zwiększą zakres ich obowiązków to upatrują w nich szansę na dotarcie ze swoją ofertą do większego grona klientów. Adam Wróblewski właściciel sklepu internetowego z grami komputerowymi nowe przepisy ocenia na plus, bo jak mówi każda regulacja, która zwiększa zaufanie użytkowników jest bardzo pozytywna. – _ Staramy się na bieżąco śledzić zmiany i dostosowywać regulamin. Także w tym przypadku będziemy przygotowani, bo właściwie większość z proponowanych zmian jest już u nas wprowadzona. Mówię tutaj o Centrum Obsługi Klienta i Infolinii oraz szybkim dostarczaniu przesyłek _ –. wyjaśnił zapytany o przebieg wdrażania unijnych regulacji w jego sklepie.

Nowe przepisy mają wejść w życie najpóźniej w czerwcu 201. r. W Polsce unijna dyrektywa będzie obowiązywać w całości, dlatego rząd pracuje już nad zmienioną ustawą o prawach konsumenta. Obecne przepisy zostaną zastąpione nowymi.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.