DDoS rośnie w siłę - jak możemy się bronić?

DDoS rośnie w siłę - jak możemy się bronić?24.04.2014 09:40
Źródło zdjęć: © © stokkete - Fotolia.com

Instytucje finansowe, serwisy e-commerce, a ostatnio również... strony NATO - to tylko niektóre z podmiotów, które w ostatnich miesiącach padły ofiarą ataków DDoS. Do niedawna postrzegane jako opanowane zagrożenie, ataki DDoS zmieniły w ostatnim czasie swój charakter - atakowane są nie tylko pojedyncze maszyny, ale cała infrastruktura sieciowa.

Ataki DDoS (ang. Distributed Denial of Service –. rozproszona odmowa dostępu) w praktyce mają jeden cel – uniemożliwić firmom i instytucjom funkcjonowanie, a klientom utrudnić dostęp do konta na stronie banku czy sklepu. Jakie są skutki ataków? Łatwo przewidzieć, że brak możliwości działania dla wielu firm oznacza przede wszystkim straty finansowe – klienci nie mogą zalogować się do serwisu, sfinalizować zakupu czy sprawdzić informacji. Jednak oznacza to również, że klienci przestają ufać takim serwisom i coraz rzadziej z nich korzystają, obawiając się o swoje dane i bezpieczeństwo transakcji. To właśnie utrata budowanej latami reputacji jest dziś największym zagrożeniem dla biznesu.

Kim są cyberprzestępcy? Nie jest łatwo odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ usługę ataku DDoS można dziś kupić w internecie za kilkadziesiąt dolarów –. wystarczy karta kredytowa. Firmy dostarczające tego typu serwis chwalą się swoją skutecznością w sieci, przed zakupem oferują kilkuminutowy atak gratis, a na popularnym serwisie video umieszczają swoje reklamy. Oznacza to, że za atakiem może stać zorganizowana grupa hakerów, konkurencyjna firma, ale też szukający rozgłosu nastolatek.

Specjaliści od zabezpieczeń wskazują na trzy rodzaje ataków: wolumetryczne, aplikacyjne i mieszane. Ataki wolumetryczne dotyczą głównie warstwy infrastruktury sieciowej i polegają na zajęciu całego dostępnego łącza przez sztucznie generowany ruch, natomiast celem ataków aplikacyjnych jest wyczerpanie innych zasobów, np. czasu procesora.

Według danych Arbor Networks przygotowanych dla Exatel, o zwiększającym się zagrożeniu płynącym ze strony ataków DDoS świadczą liczby:

- w 2014 roku miało w Polsce miejsce ponad 8300 ataków;
- największy atak wynosił 51 Gb/s;
- najdłuższy trwał 7 dni 23 godziny i 51 minut;
- średnia długość ataku w tym okresie wynosiła 27 minut;
- średni wolumen: 1,7 Gbs.

Rosnące liczby i siły incydentów rodzą pytanie –. dlaczego tradycyjna ochrona zawodzi? Dlaczego firewalle i IPSy nie chronią przed atakami tego typu? Po pierwsze – statyczne rozwiązania podłączone in-line sprawiają, że one same podatne są na DDoS. Po drugie są zbudowane w taki sposób, by chronić przed znanym, a nie rozwijającym się w czasie zagrożeniem, a ponadto poszukują zagrożeń w ramach jednej sesji, a nie w kontekście wszystkich sesji.

Problem stanowi również fakt, że chronią one jedynie przed konkretnymi atakami, są wdrożone w nieodpowiednich miejscach (np. blisko centrów przetwarzania danych), nie są kompatybilne z mechanizmami poza siecią (np. nie współpracują z systemami ochrony w chmurze). Dodatkowo wymagają dużego doświadczenia –. obsługi doświadczonych inżynierów czy znajomości szczegółów ataku zanim nastąpi. Ta więc przed atakami wolumetrycznymi ochronić może tylko operator telekomunikacyjny.

Narastająca liczba, wolumen oraz złożoność ataków DDoS, jak również przeciążenie infrastruktury lokalnej sprawia, że firmy coraz częściej myślą o wyspecjalizowanych rozwiązaniach antyDDoS oraz wsparciu ze strony firm, które posiadają doświadczenie w analizie struktury ataków oraz posiadają narzędzia do ich przeciwdziałaniu. Kompleksowa ochrona przed różnego rodzajami atakami o dużym wolumenie, możliwość skorzystania z całodobowego wsparcia specjalistów czy dostęp do raportów i statystyk on-line sprawiają, że firma może skuteczniej bronić się przed atakami DDoS.

Artur Świacki
Ekspert Rynku ICT w Exatel S.A.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.