Czym kieruje się Polak wybierając laptopa?

Czym kieruje się Polak wybierając laptopa?21.05.2012 14:12
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Na jakiej podstawie Polacy wybierają swoje laptopy? Na podstawie ceny, jakości czy renomy marki? W sklepie specjalistycznym czy przez Internet? Za radą przyjaciół czy za namową sprzedawcy? Jak Polacy kupują laptopy, na zlecenie Toshiba sprawdził ośrodek badawczy TNS Pentor.

Mimo iż w polskich gospodarstwach domowych wciąż jeszcze używane są komputery stacjonarne, to laptopy zdobywają coraz większą popularność, szczególnie w większych miastach i wśród młodych ludzi. Prawie 40. badanych zamierza kupić nowy egzemplarz w ciągu tego roku, a kolejne 40% w perspektywie 2-3 lat. Będzie to raczej pragmatyczny wybór, na podstawie parametrów technicznych i ceny. Tak przynajmniej deklarują respondenci, choć w rzeczywistości mają dla nich znaczenie nie tylko względy racjonalne.

Racjonalne kryteria, emocjonalny wybór
Poproszeni o ocenę, co najważniejsze jest dla nich przy wyborze laptopa, ankietowani na pierwszym miejscu wymienili parametry techniczne (np. procesor, RAM, itp.). Kryterium to otrzymało wysoką ocenę 5,2 w skali od 1 do 6. Respondenci byli tu zgodni niezależnie od płci czy wieku, podobnie jak w przypadku ceny, która uplasowała się na drugiej pozycji z wynikiem 4,7. W dalszej kolejności wymieniano żywotność baterii, system operacyjny i rozmiar ekranu. Marka sprzętu, wyniki testów, opinie znajomych, a nawet waga urządzenia mają zdaniem badanych mniejsze znaczenie (oceny: 4,0 i mniej). Mało istotny okazał się również kolor obudowy (2,6).

Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)
Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)

Nieco inaczej wygląda jednak sytuacja, kiedy porówna się powyższe, deklarowane kryteria z kryteriami utajonymi. Okazuje się, że w rzeczywistości Polacy nie przywiązują aż tak dużej wagi do parametrów technicznych. Bezawaryjność, wytrzymałość laptopa czy czas pracy na baterii mają faktycznie mniejsze znaczenie niż to wynika z deklaracji ankietowanych. Do głosu dochodzą natomiast emocjonalne, umniejszane przez nich w deklaracjach kryteria, takie jak: prestiż marki, dobre relacje z nią, a nawet fakt, co o danej marce myślą inni ludzie. Wygląda więc na to, że choć trochę wstydzimy się naszej słabości do marki i wrażliwości na opinie innych, to jednak ostatecznie w dużym stopniu ulegamy im wybierając laptopa.

Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)
Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)

Informacja i rekomendacja online
Jak wynika z badania, Internet jest głównym źródłem informacji o poszukiwanych produktach. Potencjalni nabywcy korzystają z niego bardzo kompleksowo, zarówno po to, aby poznać produkt, jak również po to, aby sprawdzić opinie na jego temat. Jak się okazuje rzetelna informacja na stronie producenta może wydatnie wspomóc proces zakupowy, gdyż źródło to było najczęściej wymieniane przez ankietowanych (50%). Szukając informacji oraz opinii o produkcie użytkownicy chętnie odwiedzają również inne specjalistyczne strony (42%), blogi i fora (41%), korzystają z porównywarek cenowych oraz wyszukiwarek (po 33%). Co ciekawe, stosunkowo dużą wiarygodność zyskały również media społecznościowe. Zamieszczanymi w nich opiniami sugeruje się 14. ankietowanych.

Trzeba jednak pamiętać, że wciąż duża, szczególnie u kobiet, pozostaje siła kontaktu bezpośredniego. Na drugim miejscu listy najpopularniejszych źródeł poszukiwania informacji o produkcie uplasowała się rozmowa ze sprzedawcą, którą ceni sobie 44. badanych. Na rozmowę z ekspertem wskazało 32%, a z rekomendacją rodziny i znajomych liczy się aż 35% konsumentów.

Najmniejszym powodzeniem cieszą się prasa i telewizja, na których opinii polega odpowiednio 8. i 5% badanych. Może to świadczyć o tym, że prezentowane tam reklamy nie są dla potencjalnych nabywców satysfakcjonującym źródłem informacji o produkcie.

Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)
Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)

Kobiety bardziej podatne na sugestie
Ciekawie prezentuje się porównanie sposobu pozyskiwania informacji o produkcie przez kobiety i mężczyzn. Pierwsze znacznie bardziej cenią sobie w tej kwestii relacje interpersonalne. Aż 46. pań wybierając laptopa radzi się rodziny i znajomych, podczas gdy wśród mężczyzn odsetek ten jest prawie dwukrotnie niższy (25%). Na opinii sprzedawcy polega o 12% więcej kobiet niż mężczyzn. W stosunku do blogów i for różnica ta jest również widoczna i wynosi 5%.

Mężczyźni wydają się bardziej polegać na sobie analizując informacje i wyciągając własne wnioski. Ważniejsze niż rekomendacje innych ludzi są dla nich strony producentów sprzętu, specjalistyczne serwisy branżowe oraz inne online’owe narzędzia jak porównywarki czy wyszukiwarki.

Szybka decyzja
Wydawać by się mogło, że zakup laptopa, szczególnie przy dzisiejszej szerokiej ofercie rynkowej, wymaga dłuższego zastanowienia. Tymczasem okazuje się, że aż 66. posiadaczy laptopów wybór i zakup sprzętu zajął nie dłużej niż tydzień. Co ciekawe, 18% zrobiło to zaledwie w ciągu jednego dnia.

Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)
Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)

Po wybrany sprzęt Polacy udają się zwykle do fachowego punktu sprzedaży. Badanie wykazało, iż 63. z nich nabywa swoje laptopy w specjalistycznych sklepach ze sprzętem elektronicznym. Znacznie mniej, bo tylko 10% korzysta z oferty super lub hipermarketów. 17% ankietowanych decyduje się na zakup online.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.