Czy trojan ZeuS i smartfon to idealny sposób na okradanie banków?

Czy trojan ZeuS i smartfon to idealny sposób na okradanie banków?13.10.2011 10:16
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Kaspersky Lab opublikował materiał poświęcony trojanowi ZeuS, który jako pierwszy w historii pozwolił cyberprzestępcom na całkowite ominięcie zabezpieczeń stosowanych przez banki online. Starszy analityk Denis Maslennikow omawia przykłady zarejestrowanych ataków, a także mechanizmy wykorzystane w trojanie oraz jego wersje przeznaczone dla różnych platform mobilnych - Symbian, BlackBerry, Windows Mobile oraz Android.

Dotychczas za jeden z najbardziej niezawodnych mechanizmów ochrony bankowości online uważano kody jednorazowe przesyłane użytkownikowi przez bank za pośrednictwem SMS-ów. Niestety, wraz z pojawieniem się trojana ZeuS na smartfony, zwanego ZeuS-in-the-Mobile (w skrócie ZitMo), SMS-owe kody jednorazowe mogą łatwo wpaść w posiadanie cyberprzestępców, dając im pełny dostęp do pieniędzy użytkowników.

Trojan ZitMo, zaprojektowany specjalnie do kradzieży SMS-owych kodów jednorazowych, został po raz pierwszy wykryty we wrześniu 201. roku i pozostaje jednym z najciekawszych przykładów szkodliwego oprogramowania na telefony mobilne. „Po pierwsze, jest on wieloplatformowy: wykryliśmy wersje na Symbiana, Windows Mobile, BlackBerry i Androida” – wyjaśnia Denis Maslennikow. „Jest to trojan z bardzo wąską specjalizacją: jego głównym celem jest przesyłanie przychodzących SMS-ów zawierających kody jednorazowe do cyberprzestępców, co umożliwia im przeprowadzanie transakcji finansowych z użyciem kont bankowych ofiar. Prawdopodobnie jego najbardziej wyróżniającą się funkcją jest współpraca z klasycznym trojanem ZeuS działającym na komputerach PC. Warto zwrócić uwagę na to, że bez klasycznego ZeuSa, ZitMo jest zwykłym programem szpiegującym, zdolnym do przesyłania SMS-ów. To praca zespołowa tych dwóch trojanów umożliwia cyberprzestępcom omijanie środków bezpieczeństwa, jakimi są kody jednorazowe używane w bankowości
internetowej”.

Źródło zdjęć: © Strona powitalna ZEUSA (fot. Materiały prasowe)
Źródło zdjęć: © Strona powitalna ZEUSA (fot. Materiały prasowe)

Schemat ataku jest następujący:
• Cyberprzestępcy wykorzystują ZeuSa infekującego komputery do wykradania danych niezbędnych do uzyskania dostępu do internetowych kont bankowych (login i hasło) i numerów telefonów komórkowych;
• Na telefon ofiary przychodzi SMS z żądaniem zainstalowania uaktualnionego certyfikatu bezpieczeństwa lub innego „niezbędnego” oprogramowania. Odnośnik w SMS-ie prowadzi do mobilnej wersji ZeuSa (ZitMo);
• Instalując to oprogramowanie, użytkownik infekuje swój telefon, co umożliwia cyberprzestępcy wykradzenie danych i dokonanie próby przeprowadzenia transakcji finansowej. Mimo tego atakujący wciąż potrzebuje kodu jednorazowego do autoryzacji transakcji;
• Bank wysyła na telefon klienta wiadomość SMS zawierającą kod jednorazowy;
• ZitMo przesyła tę wiadomość na telefon cyberprzestępcy;
• Następnie atakujący używa zdobytego kodu jednorazowego do autoryzacji transakcji.

Niewątpliwie w przyszłości będziemy obserwowali kolejne ataki wykorzystujące trojana ZitMo (lub inny szkodliwy program z podobnymi funkcjami). Dlatego użytkownicy smartfonów powinni pamiętać o kilku ważnych zasadach dotyczących bezpieczeństwa mobilnego:

• Zawsze należy sprawdzić żądania aplikacji w momencie jej instalacji;
• Nie należy modyfikować ani łamać ustawień zabezpieczeń bezpieczeństwa użytkowanego smartfonu;
• Należy unikać pobierania i instalowania aplikacji z nieoficjalnych źródeł;
• W przypadku instalowania aplikacji na system Android ze źródła innego niż Android Market, należy upewnić się, że pochodzi ona z pewnego źródła;
• Nie należy klikać odnośników wysyłanych w SMS-ach, które docierają z nieznanych numerów;
• Należy jak najszybciej instalować wszelkie uaktualnienia systemu operacyjnego i użytkowanych aplikacji;
• Warto zastanowić się nad instalacją pakietu bezpieczeństwa mobilnego, który nie tyko zapewni ochronę przed szkodliwymi programami (takimi jak ZitMo), ale również zabezpieczy dane w przypadku kradzieży lub zgubienia smartfonu.

_ Źródło: Kaspersky Lab _

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.