Czy tablety wyprą z rynku gazety i netbooki?

Czy tablety wyprą z rynku gazety i netbooki?04.07.2011 10:48

Tablety bardzo szybko zdobywają popularność, stając się atrakcyjnym i modnym gadżetem oraz alternatywą dla... gazet. W metrze, tramwajach, autobusach, a także na uczelniach i w innych miejscach publicznych coraz częściej można zobaczyć Polaków zagłębionych w prasie elektronicznej. Szybko rozwijający się rynek staje się globalnym motorem rozwoju rynku aplikacji, e-booków, gier i innych multimediów dla tego typu sprzętów

Tablety, które wchodzą obecnie na rynek mają wiele wspólnych cech. Producenci oferują modele wyposażone w różnej wielkości wyświetlacze, szeroki przekrój pojemności pamięci oraz szczególny dla każdego modelu design. Jednak cechą wspólną wielu modeli jest system operacyjny - Android Honeycomb. Według badaczy z firmy Gartner już w 201. roku połowa tabletów będzie korzystała właśnie z systemu Android.

Źródło zdjęć: © Tablet Toshiba Folio 100 (fot. Toshiba)
Źródło zdjęć: © Tablet Toshiba Folio 100 (fot. Toshiba)

Następcy netbooków?
Co więcej, tablety zaprezentowane na tegorocznych targach w Barcelonie swoimi możliwościami przewyższają już netbooki ze średniej półki. Biorąc pod uwagę bardzo szybki wzrost sprzedaży tego typu produktów w ciągu najbliższych lat mogą je wyprzeć z rynku nawet całkowicie.

Podobnego zdania są również przedstawiciele firmy NVIDIA, która dostarcza podzespoły elektroniczne do wielu urządzeń. Szef tej firmy, Jen-Hsun Huang szacuje, że na przestrzeni 5 lat liczba sprzedawanych tabletów będzie większa, niż netbooków.

Z globalnego punktu widzenia rynek tabletów ciągle jednak jeszcze raczkuje. Według danych RBC tylko 0,3. ludzi na świecie posiada tego typu urządzenie. Mimo ogromnego (45%) wzrostu sprzedaży tabletów w 2010 roku ciągle możemy uznać je za niszowy gadżet.

Wzrost rynku
Według różnych szacunków, w tym roku sprzedanych zostanie na świecie od 4. do 60 mln sztuk tabletów. W 2012 roku liczba ma wzrosnąć do 70-80 mln, ale już w 2015 roku aż 300 mln tabletów znajdzie nowych nabywców.

- _ Osoby które zdecydują się na zakup tabletu, będą skłonne wydać na niego kwotę porównywalną z zakupem tradycyjnego laptopa. Dziś tablet jest jeszcze zazwyczaj drugim, obok laptopa, urządzeniem w domu, ale i ta tendencja będzie się stopniowo zmieniać _ - mówi Marcin Morawski, PR & Marketing Communication Manager CEE firmy TOSHIBA w Polsce.

Nowe możliwości
Jednak nie tylko producenci samych urządzeń zarobią na zwiększonym popycie na tablety. Na wzrost zysków będą mogli liczyć także deweloperzy aplikacji i dostawcy treści. Z uwagi na szczególny charakter tabletów mowa tu głównie o wydawcach prasy oraz książek w wersji cyfrowej.

Nowa forma publikacji niesie ze sobą bardzo wiele zalet - w każdej chwili czytany tekst można przeformatować, np. powiększając czcionkę lub ją zmieniając. Statyczne do tej pory zdjęcia zastępowane są klipami wideo i płynnymi animacjami. Dochodzi do tego również możliwość bieżącej aktualizacji oraz wygodny i szybki system płatności. Wszystko to otwiera zupełnie nowe możliwości dla mediów.

Cena
Ostatnim, ale nie mniej ważnym elementem jest cena. Największą szansę na zdobycie dużej popularności mają tablety z niższej i średniej półki. To one mają szansę sprawić, że tablet przestanie kojarzyć się tylko z ciekawym, lecz drogim gadżetem, a stanie się urządzeniem dostępnym i popularnym, którego praktyczne cechy wykorzystywać będziemy na co dzień, jak to ma miejsce np. w przypadku telefonów komórkowych.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.