Czy edukacja online to przyszłość?

Czy edukacja online to przyszłość?24.05.2021 20:29
#Debata WSB
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Informacja prasowa

Nowe technologie są istotnym elementem współczesnej edukacji. Mogą stać się naszą codzienną pomocą dydaktyczną, jeżeli tylko zwiększy się nasza świadomość cyfrowa.

Jak pokazują badania wykonane przez Eurostat, jeszcze w 2019 roku, aż 54% Polaków w grupie wiekowej 63-74 lat nigdy nie korzystała z Internetu. Pandemiczna rzeczywistość wymusiła na nas dostosowanie się do zupełnie nowej codzienności, która jeszcze rok wcześniej wydawała się nie do pomyślenia.

- Te wyniki uplasowały nas wówczas na szóstym miejscu od końca wśród państw Unii Europejskiej. Oczywiście, pandemia zmieniła bardzo dużo, otworzyła nas na cyfryzację, ale wciąż ogromnym wyzwaniem jest to, by jej zaufać – mówi dr Maciej Kawecki, dziekan Wyższej Szkoły Bankowej w Warszawie. 

Pandemia wpłynęła na też na edukację, która z dnia na dzień przeniosła się ze szkół do klas online. W nowej sytuacji pojawili się nie tylko pedagodzy, ale i uczniowie. Tylko część nauczycieli korzystała i korzysta z dostępnych rozwiązań cyfrowej technologii. Przeszkodą były i są nadal trzy bariery - finansowa, językowa i w zakresie metodyki stosowania cyfrowych narzędzi.

- Obawa nauczycieli przed nowymi technologiami może wynikać również z faktu, że umiejętności korzystania z nich są cały czas oceniane przez uczniów i innych nauczycieli. Panuje przekonanie, że nauczyciel ma być autorytetem, więc boi się popełnić błąd. Nabywanie kompetencji cyfrowych może zmniejszyć ten strach i otworzyć na nowe możliwości –podkreśla dr Dominika Wiśniewska z Fundacji PFR.

Pokazują to też badania „Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami?" przygotowane przez Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej, Fundację Orange i Fundację Dbam o Mój Zasięg. Aż 64% nauczycielek i nauczycieli dostrzegło pozytywny wpływ kształcenia na odległość na rozwój własnych kompetencji zawodowych.

Jak podkreśla dr Joanna Minta, profesor Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, czas pandemii był ważną lekcją zwiększonej uważności dla nauczycieli, by nie pomijać uczniów, którzy są wycofani lub tych, z którymi na początku pandemii był utrudniony kontakt z powodu bariery cyfrowej.

– Gdy mówimy o specjalnych potrzebach edukacyjnych, to często koncentrujemy się na uczniach z trudnościami, które wynikają z deficytu zdrowotnego. Pamiętajmy jednak, że uczniowie ze specjalnymi potrzebami to również tacy, którzy są szczególnie uzdolnieni. Tutaj równie istotną rolę może odgrywać technologia, bo to dzięki aplikacjom i narzędziom jesteśmy w stanie wzmocnić ich umiejętności. Wszystko więc zależy od tego, kogo uczymy. Nauczyciele często podkreślają w rozmowach, że mają problem utrzymaniem koncentracji swoich uczniów, a dzieci często tracą koncentrację, bo np. nie potrafią nadążyć za tym, co się dzieje w trakcie lekcji – podkreśla dr Joanna Minta, prof. DSW, dziekan uczelni i pedagog.

Czy edukacja zdalna to edukacja przyszłości? Jak podkreślają nauczyciele, część z nich będzie chciała wykorzystać elementy edukacji zdalnej w swojej codziennej pracy w szkole. A już niedługo będą mogli to zrobić, ponieważ uczniowie powoli wracają do szkolnych ławek. Jakie korzyści wyciągnęli uczniowie i nauczyciele z minionego roku? O tym rozmawiali eksperci w czasie debaty organizowanej przez Wyższe Szkoły Bankowe. Całość można zobaczyć na Facebooku WSB.

Partnerzy debaty: Fundacja PFR, Centralny Dom Technologii CDT, Dolnośląska Szkoła Wyższa.

Źródło badań wspomnianych w artykule: „Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami?”, Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej, Fundacja Orange, Fundacja Dbam o Mój Zasięg.

Informacja prasowa
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.