"Cyfrowa szkoła" - komputer wciąż dodatkiem do tradycyjnego nauczania

"Cyfrowa szkoła" - komputer wciąż dodatkiem do tradycyjnego nauczania03.04.2014 10:17

W niektórych szkołach podłączenie szybkiego łącza internetowego jest zbyt kosztowne, w innych są problemy z siecią Wi-Fi, a nauczyciele używają technologii informacyjno-komunikacyjnych jako dodatek do tradycyjnego nauczania - wynika ze sprawozdania z pilotażu programu "Cyfrowa szkoła".

Źródło zdjęć: © (fot. PAP)
Źródło zdjęć: © (fot. PAP)

Sprawozdanie z pilotażu rząd przyjął na początku marca. W czwartek na posiedzeniu sejmowych Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Innowacyjności i Nowych Technologii informację na temat stanu realizacji programu rządowego "Cyfrowa Szkoła" oraz wyników pilotażu programu ma przedstawić MEN.

"Cyfrowa szkoła" jest kompleksowym programem, którego celem jest cyfryzacja wszystkich polskich szkół. Składa się on z czterech elementów. Są to: e-uczeń, e-nauczyciel, który wykorzystuje na lekcji sprzęt multimedialny, e-szkoła wyposażona we właściwy sprzęt oraz e-podręcznik, czyli zasoby cyfrowe, z których uczniowie i nauczyciele mogą korzystać w szkole i w domu.

Pilotaż przeprowadzony został w IV klasach szkół podstawowych. Zgłosiło się do niego 127. gmin, czyli 46 proc. uprawnionych do udziału w nim i 3517 szkół, czyli 29 proc. uprawnionych. Spośród nich zakwalifikowane zostały 402 szkoły podstawowe; 230 to szkoły z obszarów wiejskich, a 172 to szkoły miejskie, wśród nich 140 to szkoły małe do 100 uczniów, 165 to szkoły średnie - od 101 do 300 uczniów, a 97 to szkoły duże powyżej 300 uczniów. Otrzymały one dofinansowanie o łącznej wartości 44 mln zł na zakup sprzętu komputerowego.

Zgodnie za założeniami programu szkołom pozostawiono swobodę pod względem wyboru sprzętu, który miał zostać dla nich zakupiony. Najczęściej, zarówno dla nauczycieli, jak i dla uczniów, wybierano laptopy, a w drugiej kolejności notebooki. Szkoły tylko sporadycznie decydowały się na komputery mniejsze (netbooki czy tablety), a gdy już tak robiły, to często wybierały je tylko dla uczniów. W części szkół zdecydowano się kupić dla uczniów urządzenia dwóch rodzajów.

Do 3. grudnia 2012 r. wybrany przez szkoły sprzęt został dostarczony, zintegrowany i uruchomiony w 399 szkołach. 78 proc. szkół wybrało wariant, w którym przenośne komputery dla uczniów są wykorzystywane w szkole, a 22 proc. wariant, w którym przenośne komputery dla uczniów są udostępniane uczniom klas IV do korzystania również w domu.

W ramach pilotażu przeprowadzono ponad 5. tys. lekcji. Badanie Instytutu Badań Edukacyjnych (IBE), które towarzyszyło pilotażowi, pokazało, że część nauczycieli ograniczała się do stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w podstawowym zakresie, jako dodatku do tradycyjnych metod nauczania. IBE zauważa, że przed rozpoczęciem szerokich działań na rzecz cyfryzacji szkół przydatne byłoby opracowanie i upowszechnienie materiału zawierającego propozycje kilku sposobów wykorzystania tych technologii podczas lekcji.

Z kolei w sprawozdaniu MEN na temat realizacji pilotażu napisano, że w jego trakcie napotkano na bariery o charakterze technicznym. Wśród nich wymieniono zbyt duże koszty w niektórych szkołach wymaganej przez program przepustowości łącza internetowego. W części szkół barierą była nieefektywna wewnątrzszkolna sieć bezprzewodowa.

Równolegle do zakupów nowoczesnych pomocy dydaktycznych były prowadzone działania mające na celu rozwijanie umiejętności nauczycieli z wykorzystaniem TIK. W szkoleniach uczestniczyło 421. nauczycieli.

Kluczową rolę w przedsięwzięciu odgrywali powołani we wszystkich szkołach uczestniczących w programie szkolni e-koordynatorzy, których zadaniem było szkolenie i wspieranie nauczycieli klas IV-VI własnej szkoły w nabywaniu i doskonaleniu umiejętności. Drugim istotnym elementem było zorganizowanie się nauczycieli w międzyszkolnych sieciach współpracy, będących platformą dla samokształcenia i doskonalenia zawodowego. Utworzono 7. takie sieci.

W ramach programu "Cyfrowa szkoła" pozyskano 209. nowych cyfrowych zasobów edukacyjnych dla portalu "Scholaris", co zwiększyło łączną liczbę zasobów do prawie 27 tys. Zasoby te pokrywają prawie 75 proc. podstawy programowej kształcenia ogólnego.

Rozpoczęto też prace nad e-podręcznikami. Zgodnie z programem do 201. r. ma powstać 18 e-podręczników do 14 różnych przedmiotów do wszystkich etapów nauki, począwszy od I klasy szkoły podstawowej, poprzez gimnazjum, po całą szkołę ponadgimnazjalną. Udostępnione będą bezpłatnie uczniom, nauczycielom i rodzicom. Umieszczone zostaną na specjalnej platformie internetowej, będzie z nich można korzystać przy użyciu urządzeń o różnych parametrach technicznych i systemach operacyjnych.

Za merytoryczne przygotowanie e-podręczników do matematyki i przedmiotów informatycznych odpowiada Politechnika Łódzka. Za e-podręczniki z zakresu przedmiotów humanistycznych merytorycznie odpowiada Uniwersytet Wrocławski, za e-podręczniki do przedmiotów przyrodniczych - Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, a za e-podręczniki do edukacji wczesnoszkolnej - Grupa Edukacyjna S.A. Za stronę techniczną przygotowania wszystkich e-podręczników odpowiada Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe, będące pionem Instytutu Chemii Bioorganicznej Polskiej Akademii Nauk.

W październiku ubiegłego roku upubliczniono fragmenty e-podręczników do matematyki do IV klasy szkoły podstawowej, I klasy gimnazjum oraz I klasy szkoły ponadgimnazjalnej. Kolejne fragmenty kolejnych e-podręczników mają być sukcesywnie prezentowane w tym roku. Przygotowanie e-podręczników jest finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Działania na rzecz szerokiej cyfryzacji polskiej edukacji planowane są na lata 2014-2020. finansowane mają być z Programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja, Rozwój na poziomie krajowym i w regionalnych programach operacyjnych.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.