Ćwierć wieku formatu GIF

Ćwierć wieku formatu GIF25.06.2012 15:00
Źródło zdjęć: © Gizmodo.pl

Była połowa czerwca roku pańskiego 1987, kiedy firma CompuServe stworzyła format nazwany początkowo GIF87a, gdzie trzy pierwsze litery były skrótem od Graphics Interchange Format. I tak żyjemy już z tymi gifami od ćwierćwiecza.

Początkowo GIF miał być przeznaczony głównie do tego, by zapisywać w tym formacie mapy bitowe, bez żadnych szaleństw, ruchomych obrazków oraz innych bezeceństw. Ale tak to już z niektórymi wynalazkami bywa, że potem używa się ich częściej do nieco innych rzeczy. W każdym razie format ten zdecydowanie trafił w swój czas, czyli czas powstających dopiero stron internetowych. Ich twórcy stwierdzili w pewnym momencie, zresztą nic dziwnego, że sam czysty tekst to trochę mało i przydałyby się ich witrynom jakieś ruchome elementy graficzne.

I tu z odsieczą przyszedł im GIF. W czasach modemów 33,6 kbit/s, połączeń, akurat w naszym krajowym przypadku, przez 0020212. oraz innych przejawów internetowego barbarzyństwa, bardziej niż jakość liczyło się to, ile plik ”waży”. A te gifowe ważyły niewiele. Zresztą do dziś tak jest. GIF-y stanowią 54,7% obrazków w sieci, przy niecałych 31% plików JPG czy zaledwie 14% PNG. Nie dziwi to zwłaszcza, gdy spojrzy się na średnie rozmiary grafik w poszczególnych formatach. W tym pierwszym przypadku jest to ledwie 2,4 kilobajta na plik, w drugim i trzecim odpowiednio 11,8 i 4,4. Do tego aż 89,6% GIF-ów krążących po globalnej sieci ”waży” mniej niż 10 KB, a 93,6% mniej niż 100 KB.

W czasach modemu łupanego niezwykle istotne było również to, że format ten umożliwiał wykorzystywanie przeplotu, czyli nie wczytywała się od razu cała grafika, a co któraś jej linia, dzięki czemu internauta używający niezwykle wolnego połączenia był w stanie ujrzeć chociaż, co na niej jest, bez konieczności czekania przez dwie doby, aż załaduje mu się całość. Dodatkową zaletą GIF-ów jest to, że stosują algorytm kompresji LWZ, używający ośmiu bitów na jeden piksel, co sprawia, że rozmiar pliku jest znacząco redukowany, przy czym jest to kompresja bezstratna, jeśli chodzi o jakość. Przynajmniej teoretycznie.

W praktyce bowiem format GIF używa do zapisu jednego bloku obrazu palety ledwie 25. kolorów. A większość przetwarzanych obrazów posiada paletę kolorów liczonych w milionach. Przy konwersji dochodzi zatem do procesów, które mogą spowodować pewne spadki jakości. Między innymi z tej przyczyny plików w formacie GIF nie używa się niemal nigdy w DTP.

Z ciekawostek –. konkurencyjny format PNG, używający algorytmu deflate, powstał dlatego, że stosowany przy formacie GIF i wspomniany już algorytm LWZ naruszał patenty w kilku krajach świata. Na szczęście w roku 2006 GIF został uwolniony, bo ograniczenia patentowe, z którymi się zmagał wygasły.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.