Ćwierć miliona czujników przeciwko internetowym zatorom

Ćwierć miliona czujników przeciwko internetowym zatorom17.11.2010 15:31
Źródło zdjęć: © RIPE

Operacyjne ramię europejskiego rejestru adresów RIPE NCC zamierza za pomocą małych czujników mierzyć osiągalność węzłów internetowych, a następnie zbierać i analizować uzyskane w ten sposób dane w ramach projektu Atlas.

Operacyjne ramię europejskiego rejestru adresów RIPE NCC zamierza za pomocą małych czujników mierzyć osiągalność węzłów internetowych, a następnie zbierać i analizować uzyskane w ten sposób dane w ramach projektu Atlas.

W tym celu RIPE NCC chce zainstalować w Europie około 5. tysięcy (a na całym świecie łącznie 250 tysięcy) urządzeń, które za pomocą poleceń ping i traceroute będą testować połączenia z maszynami o określonych wcześniej adresach IP. Następnie stacje pomiarowe mają także odpytywać system DNS; od połowy przyszłego roku autorzy projektu Atlas chcą testować popularne strony internetowe.

Podczas rozpoczętego wczoraj (16 listopada) spotkania agencji zarządzającej adresami IP naczelny specjalista RIPE NCC Daniel Karrenberg zaapelował, aby wszyscy członkowie RIPE zaangażowali się w projekt Atlas i sami sfinansowali niektóre czujniki. Dla uczestników projektu przygotowano przykładowe dane testowe; przedsięwzięcie jest tańsze niż budowa własnej infrastruktury pomiarowej –. powiedział Karrenberg. Każdy, kto wspomoże projekt, finansując osiem punktów pomiarowych (za 2048 euro), 16 punktów (za 4096 euro) albo 256 punktów (za 65 536 euro), będzie mógł zamawiać przeprowadzenie testów w liczbie odpowiedniej do poniesionych wydatków. Z drugiej zaś strony powstała w ten sposób infrastruktura przysłuży się dobru
publicznemu. Jak podkreśla Karrenberg, RIPE nie przewiduje usługi przeprowadzania testów w celach prywatnych.

Grupa robocza ma ustalić zasady co do tego, czy i w jaki sposób uczestnicy i sponsorzy projektu będą mieli wcześniejszy wgląd w zebrane dane. Pod dyskusję poddane zostanie również to, w jakim stopniu należy otwierać kod źródłowy punktów testowych. Na razie dwie rzeczy przemawiają przeciwko takiemu pomysłowi. Jedną z nich jest bezpieczeństwo zbudowanych w stosunkowo krótkim czasie urządzeń pomiarowych (jakkolwiek Karrenberg zaznacza, że nie jest zwolennikiem zasady Security through Obscurity)
. Poza tym RIPE nie chce dopuścić do tego, aby ktokolwiek uruchomił wariant komercyjny Atlasa.

Liczni przedstawiciele siostrzanych agencji zarządzania adresami IP zareagowali pozytywnie na taką propozycję. Na razie trudno jednak powiedzieć, czy do końca roku zespołowi RIPE NCC uda się rozmieścić w Sieci pierwsze 10 tysięcy punktów, na co liczy Karrenberg.

wydanie internetowe www.heise-online.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.