Co robimy z laptopem poza domem i pracą?

Co robimy z laptopem poza domem i pracą?29.08.2012 10:16
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Samsung zbadał jak korzystamy z komputerów przenośnych poza domem, biurem czy szkołą.

Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)
Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)

W tracie wakacyjnego lub weekendowego wypoczynku najchętniej przeglądamy strony www, pocztę e-mail oraz zdjęcia, a także słuchamy muzyki i oglądamy filmy. Dopiero w dalszej kolejności korzystamy z mediów społecznościowych i bawimy się grami. W trakcie wakacji kobiety częściej niż mężczyźni logują się na swoich laptopach do portali społecznościowych oraz zgrywają filmy i zdjęcia z aparatów i kamer.

Notebook dobry na każdą okazję

Wykorzystywanie laptopów jedynie do celów zawodowych niemal się już nie zdarza. Dysponując komputerem przenośnym staramy się go użyć także do własnych celów. Korzystanie z notebooków jedynie do celów prywatnych częściej zdarza się kobietom (36. ankietowanych) niż mężczyznom (30%), co w pewnym stopniu wynika z niższego odsetka zatrudnionych kobiet. Osoby w wieku 15-18 lat to jedyna grupa, w której większość osób nie korzysta z laptopów. Tu wciąż dominują komputery stacjonarne, często wykorzystywane do gier. Jak pokazują inne badania firmy Samsung, także ta grupa coraz chętniej sięga po laptopy wraz z rosnącą popularnością modeli dedykowanych graczom.

Czterdzieści procent respondentów zadeklarowało, że korzysta z laptopa na wakacjach. Możemy więc twierdzić, że komputer stał się ważnym wyposażeniem turysty. Korzystanie z komputera na wakacjach jest tym bardziej popularne, im młodsza grupa wiekowa. Odsetek osób użytkujących komputery przenośne na wakacjach rośnie także wraz z wielkością miejscowości oraz deklarowanymi dochodami.

Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)
Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)

Jednocześnie niemal co trzeci ankietowany deklaruje, że korzysta z laptopa podczas wyjazdów weekendowych. Wygląda na to, że na krótszym wyjeździe łatwiej jest się nam obyć bez komputera. Podobnie jak w wypadku wyjazdów wakacyjnych, korzystanie z komputerów przenośnych spada wraz z wiekiem, a rośnie wraz z wielkością miejscowości i dochodem. Te same prawidłowości występują przy korzystaniu z laptopów w środkach transportu na długich dystansach. Jedyną różnicą jest to, że w środkach transportu znacznie chętniej z laptopów korzystają osoby w wieku studenckim (19-2. lata). Wynika to prawdopodobnie z tego, że młodzież w wieku 15-18 lat jest mniej mobilna od młodzieży studenckiej.

Internet przede wszystkim

Badani deklarują, że korzystając z laptopa podczas wakacji czy weekendu poświęcają czas głównie na przeglądanie internetu (83. ankietowanych) i sprawdzanie poczty (81%). Bardzo popularne jest także korzystanie z multimediów - przeglądanie zdjęć, słuchanie muzyki i oglądanie filmów. W weekendy ankietowani jednak nieco częściej oglądają filmy (70%), a w wakacje zdjęcia (71%). W tym okresie są one przez nich także częściej zgrywane na komputer (66%). Podczas weekendu notebook częściej niż w trakcie wakacji służy do tworzenia dokumentów tekstowych. Badanie pokazuje, że w wakacje staramy się odsunąć od zadań zawodowych, zaś podczas weekendu trudniej jest nam uciec od nadrabiania zaległości z pracy.

Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)
Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)

Kobiety zdecydowanie częściej niż mężczyźni używają laptopów, by podczas wakacji i weekendów logować się do serwisów społecznościowych. Częściej także zgrywają na komputer filmy i zdjęcia z cyfrowych aparatów lub kamer. Jest to ciekawe, ponieważ w przeszłości było to domeną mężczyzn. Korzystanie z serwisów społecznościowych na laptopie jest tym popularniejsze, im młodsza grupa wiekowa.

Zarówno na wakacjach, podczas weekendu, jak i w trakcie podróży, według ankietowanych w notebooku liczy się przede wszystkim długo trzymająca bateria (48. wskazań). W dalszej kolejności - szybkość działania (32%), lekka waga (30%), a także jasny ekran, zapewniający dobrą widoczność w świetle dziennym (29%). Kobietom bardziej niż mężczyznom zależy na tym, by notebook był lekki, szybko działał i posiadał pojemny dysk twardy. Z kolei mężczyźni w większym stopniu zwracają uwagę na ciche działanie, mocną kartę graficzną, nowoczesny design, niskie wydzielanie ciepła, a przede wszystkim smukłość konstrukcji. Upodobanie do cienkiej konstrukcji tłumaczy rosnącą popularność komputerów z segmentu ultrabooków.

Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)
Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)

_ Informacje o badaniu Badanie ilościowe zrealizowano metodą CAWI (wywiady online) na próbie 1000 respondentów w wieku 15+, reprezentatywnej dla polskich internautów pod względem wieku, płci, wykształcenia i zmiennych związanych ze stylem życia. Wywiady przeprowadzono w okresie od 15 do 18 maja 2012 roku. Analizę wykonali eksperci działu Samsung Marketing Intelligence na podstawie danych dostarczonych przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych Sp. z o.o., należący do międzynarodowej grupy Gemius S.A. _

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.