Ciasteczkowe zamieszanie - będą zmiany w internecie i kary dla Polski

Ciasteczkowe zamieszanie - będą zmiany w internecie i kary dla Polski23.07.2012 15:27
Źródło zdjęć: © chip.pl

Miesiąc temu minął termin wdrożenia implementacji dyrektywy 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 2002, która ochraniać ma prywatność oraz bezpieczeństwo w sieci.

Polska obok kilku innych krajów (Belgia, Holandia, Portugalia i Słowenia) nie dotrzymała terminu, przez co Komisja Europejska zwróciła się pod koniec maja do Trybunału Sprawiedliwości z wnioskiem o obciążenie tych krajów grzywną w wysokości 11. tys. Euro dziennie. W Polsce nadal trwają prace ustawodawcze dotyczące cookies i do końca nie wiadomo jaki kształt ostatecznie przyjmie ustawa. Bez względu jednak na to, jak się sprawa zakończy, stracą na tym zarówno e-przedsiębiorcy, jak i sami użytkownicy. Korzystanie z internetu stanie się dużo bardziej uciążliwe.

Co to są cookies?

Cookies to niewielkie pliki tekstowe, które zapisywane są na naszym komputerze w chwili, kiedy odwiedzamy jakąś stronę internetową. Zawierają zwykle informacje dotyczące historii odwiedzanych stron, nasze dane do logowania czy dane koszyka zakupowego. Zgodnie z przepisami, które wejdą w życie wraz z nowym prawem telekomunikacyjnym, właściciele stron internetowych będą zobowiązani do przesyłania plików cookie jedynie po wyrażeniu na to zgody przez użytkownika. Musi przy tym dokładnie poinformować co zawiera plik cookies oraz jak długo będzie przechowywany.

Mało osób zdaje sobie sprawę z tego, że pliki cookies są nieszkodliwe. Nie identyfikują osób z imienia ani nazwiska, przechowują jedynie informacje o naszych zachowaniach i preferencjach. Informacje te często są wykorzystywane w reklamie behawioralnej, czyli takiej która jest dostosowana do klienta. To dlatego wyświetlające się nam reklamy są skrojone pod nasze potrzeby. Cookies jednak w największym stopniu wykorzystywane są aby ułatwić i usprawnić korzystanie z internetu. To dzięki cookies zapamiętywane są informacje o logowaniu, koszyku zakupów.

Zmiana przepisu art. 17. (dot. plików cookies) zwiększa obowiązki informacyjne o celu oraz sposobach wykorzystywania danych pobieranych z komputera użytkownika. Oznacza to, że korzystanie z większości stron poprzedzane będzie koniecznością wypełniania formularzy i potwierdzania zgody – czyli opt-in. Te kraje, które już wdrożyły przepisy unijne nie zdecydowały się na konieczność uzyskiwania zgody. Jedynie Chorwacja podjęła taką decyzję, jednak regulacja ta nie została zaakceptowana przez rynek internetowy. Nic w tym dziwnego. Konieczność uzyskania zgody to utrudnienie nie tylko dla e-przedsiębiorców ale również i dla samych internautów. Właściciele serwisów zobowiązani są dokładnie poinformować internautę w jakim celu umieszcza cookies na jego komputerze oraz jakie dane będzie dokładnie zbierał. Dopiero w takiej sytuacji “doinformowania” internauta ma wyrazić zgodę.

To się będzie wiązało z tym, że znacząco wzrośnie liczba poirytowanych użytkowników, którzy otwierając stronę, będą zobowiązani najpierw wypełnić formularz. Tylko w kilku sytuacjach, nie będzie trzeba uzyskiwać zgody internautów. Korzystanie w takich przypadkach z funkcjonalności cookies musi być absolutnie niezbędne (np. używanie koszyka na stronie e-sklepu).

Kto straci i czy ktoś zyska?

Duża część internautów popiera inicjatywę, bowiem nie do końca jest świadoma tego, że cookies nie stanowią tu problemu. Nawet bez narzędzi do badania zachowań reklamowych w internecie, codziennie pozostawiamy mnóstwo danych o sobie. A dane takie jak numer IP, time stamp (sygnatury czasowe), id przeglądarek umożliwiają kumulowanie bardziej szczegółowych informacji na nasz temat. Dodatkowo, co również dziwi wiele osób, nie wystarczy się wylogować z przeglądarki (Tryb Incognito) aby Incognito pozostać. Zmiany w zakładkach i ustawieniach ogólnych tak są zapisywane.

A co się zmieni po niewyrażeniu zgody na pozostawienie cookies? To zależy od tego o jakich cookies mówimy. Ustawa odwołuje się do cookies reklamowych ale nie określa które to są. Nie określa również tego kto ma o tym decydować. Jeśli zablokowane zostaną cookies First-party, w większości przypadków reklamy, za które odpowiedzialne są cookies tymczasowe będą się wyświetlać. Wpływ tej decyzji odczuje się w przypadku analityki internetowej. Zmniejszy się precyzja zbieranych danych na temat odwiedzin na Twojej witrynie, klikalności, konwersji co za tym idzie efektywność narzędzia zostanie znacząco zredukowana. To z kolei będzie miało wpływ na możliwości rozwoju, reklamy oraz pozyskiwania danych o potencjalnych klientach. W przypadku nie wyrażenia zgody na umieszczanie cookies tymczasowych problem będą mieli jedynie właściciele narzędzi analitycznych, którzy te pliki wykorzystują. Właściciele witryn rozwiążą problem zmieniając takie narzędzie na inne.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.