Boty kupują aż 50 proc. reklam graficznych i wideo w internecie

Boty kupują aż 50 proc. reklam graficznych i wideo w internecie25.09.2018 12:25
Źródło zdjęć: © WP.PL

Aż 8 mld euro, co stanowi 50,1% wydatków na reklamę graficzną (w tym wideo) w Europie kupowana jest w tzw. modelach programatycznych – wynika z najnowszego raportu portalu Interaktywnie.com.

Cały raport pt: "Programmatic buying" można pobrać tutaj: RAPORT

Według Interaktywnie.com, w pierwszym kwartale 2018 roku wydatki na reklamę online przekroczyły wartość 1 mld zł. Było to o ponad 140 mln zł więcej niż rok wcześniej, co przełożyło się na dynamikę wzrostu na poziomie 16,5%.

Po nieznacznym spowolnieniu tempa rozwojowego reklamy cyfrowej obserwowanym w roku 2017, który zakończył się indeksem na poziomie 9,3% rok do roku, zaobserwowano znaczne polepszenie koniunktury. Dobre wyniki finansowe przełożyły się na dynamikę wynoszącą 16,5%, dzięki czemu już w pierwszym kwartale reklama online pozyskała pierwszy z 4 miliardów zł spodziewanych w 2018 roku.

Jak wynika z analiz eksperckich publikowanych w Interaktywnie.com, przełom roku 2018 i 2019 będzie historyczny - łączne wydatki na wszystkie formaty reklamy cyfrowej powinny przekroczyć wydatki na telewizję.

Znaczny wpływ na wzrost ma reklama w urządzeniach mobilnych, która wróciła do wysokiego dwucyfrowego indeksu wzrostu (33%), a także komunikacja marketingowa w social media (40%) i wideo online (33%). W dużym tempie rośnie nadal reklama sprzedawana w modelu programmatic (31%).

Ogólny obraz rynku nie uległ zmianie – dominuje reklama graficzna (50% udziału), podczas gdy reklama w wyszukiwarkach pozyskuje prawie jedną trzecią tortu reklamowego online (31%), ogłoszenia prawie jedną szóstą (16%), zaś e-mail 2%. Utrzymały się także obserwowane dotychczas trendy w dynamice poszczególnych formatów – wszystkie z nich wypracowały dodatnie indeksy, oprócz reklamy e-mail, która ponownie odnotowała wskaźnik ujemny.

Według szacunków ekspertów pytanych przez Interaktywnie.com, w USA w 2018 roku programmatic będzie stanowił 85 proc. wydatków, a w Polsce do końca roku może osiągnąć nawet 35 proc. udziału w wydatkach na reklamę digital.

Rynek reklamy programatycznej bardzo dynamicznie rośnie notując co roku dwucyfrowe wzrosty. Stanowi on coraz bardziej istotny obszar działań marketingowych prowadzonych w internecie zarówno po stronie reklamodawców jak i wydawców. Otwiera zupełnie nowe możliwości w prowadzeniu kampanii reklamowych oraz monetyzacji powierzchni, wydawniczej.

- Najistotniejsze wartości jakie niesie ze sobą programmatic dla reklamodawcy to automatyzacja procesu zakupowego z dostępem do bardzo szerokiego inventory z użyciem danych o użytkownikach – czytamy w raporcie. - Największa wartość dodana z prowadzonych w tym modelu kampanii to pewność dotarcia do pożądanej grupy użytkowników o określonym profilu demograficznym, zainteresowaniach czy intencjach zakupowych bez względu na miejsce, w którym użytkownik konsumuje treści. Ważny w tym miejscu jest wybór właściwego źródła danych – warto wybierać te najbardziej jakościowe oraz zgodne z RODO np. Netsprint Audience.

Programmatic dla reklamodawcy to również szerokie portfolio dostępnych formatów, od klasycznych form displayowych, native po kampanie wideo in-stream oraz out-stream.
Dla wydawców programmatic nowe źródło monetyzacji powierzchni reklamowej to dostęp do wartościowego popytu, który maksymalizuje przychody tj. eCPM (czyli stawkę uzyskaną za 1000 wyświetlonych reklam). Obecnie coraz powszechniej stosowana technologia header bidding pozwala na jednoczesne, równoległe przeprowadzenie aukcji wśród wielu serwerów adexchange monetyzując tym samym niemalże 100 procent wszystkich odsłon dostępnych u danego wydawcy.

Dodatkowo wielu wydawców decyduje się na monetyzację swoich danych udostępniając je poprzez platformy DMP (własne lub agregatory danych np. Netsprint Audience) do platform programatycznych DSP na których realizowane są kampanie reklamowe.

Według Interaktywnie.com, w Polsce wydatki na reklamę kupowaną w modelach programatycznych w 2017 roku osiągnęły wartość ponad 560 mln zł i stanowiły już 28% wydatków na display (w tym wideo).

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.