Bankowość online: jak bezpiecznie wykonywać transakcje elektroniczne

Bankowość online: jak bezpiecznie wykonywać transakcje elektroniczne21.11.2012 11:50
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Każdego roku coraz więcej osób płaci rachunki za pośrednictwem systemów bankowości online i dokonuje zakupów w sklepach internetowych. Według badania instytutu Harris Interactive przeprowadzonego na zlecenie Kaspersky Lab w okresie luty-marzec 2012, 57% użytkowników zdalnie zarządza swoim kontem bankowym i dokonuje zakupów online, podczas gdy 31% badanych przechowuje swoje dane bankowe na dysku twardym.

Głównym celem oszustów są dane, przy użyciu których mogą podszyć się pod właściciela konta elektronicznego i uzyskać do niego niemal nieograniczony dostęp. Jeżeli dojdzie do takiego ataku, pieniądze ofiary będą mogły zostać wykorzystane w dowolny sposób w celu przeprowadzania wszelkiego rodzaju transakcji finansowych. Przestępcy najczęściej próbują zdobyć login i hasło użytkownika i –. w niektórych przypadkach – jednorazowe kody uwierzytelniające wymagane do potwierdzenia transakcji. Uzbrojeni w takie dane oszuści mogą łatwo przelać pieniądze z konta ofiary na swoje i dokonać wypłaty. Istnieje wiele sposobów kradzieży danych bankowych. Należą do nich metody techniczne obejmujące wykorzystywanie trojanów oraz socjotechnika, mająca na celu manipulowanie samym użytkownikiem.

Jednym z najprostszych sposobów gromadzenia informacji finansowych jest wykorzystanie masowej wysyłki wiadomości e-mail rzekomo pochodzących od administracji banku.

W wysyłanym mailu oszuści zawsze podają jakiś pretekst, by zachęcić użytkowników do przekazania swoich danych osobistych lub odwiedzenia „oficjalnej strony”. w celu rozwiązania jakiegoś problemu. Według badania przeprowadzonego na zlecenie Kaspersky Lab, 23% użytkowników na świecie otrzymało podobnego maila.

Oszuści mogą stworzyć kopię oficjalnej strony banku i umieścić ją w domenie o nazwie łudząco podobnej do oryginału. Użytkownik klika odsyłacz maila, myśląc, że odwiedza prawdziwą stronę, i podaje swoje dane, które w rzeczywistości trafiają do rąk cyberprzestępców. Inny wariant może kryć w sobie odsyłacz przekierowujący użytkownika do zasobu osób trzecich, zawierającego szkodliwy program. Kradzież informacji z zainfekowanego systemu odbywa się w taki sam sposób jak kradzież z fałszywej strony internetowej lub poprzez przechwycenie informacji wprowadzonych do przeglądarki. Możliwe jest również bezpośrednie przechwytywanie informacji przy użyciu keyloggerów - specjalnych aplikacji rejestrujących wszystkie znaki wprowadzane przez użytkownika z klawiatury komputera lub przychwytujących obrazki z zawartością ekranu zainfekowanej maszyny.

Dobrym przykładem jest trojan MultiPhishing wykryty przez ekspertów z Kaspersky Lab w styczniu 201. r. Szkodnik ten został stworzony w celu kradzieży danych uwierzytelniających ze stron popularnych europejskich banków. Po przeniknięciu do komputera ofiary trojan nie ujawnia się aż do momentu zalogowania się użytkownika do serwisu bankowości online jednego z atakowanych banków. Gdy to nastąpi, szkodnik wyświetla okno imitujące formularz autoryzacyjny banku i zamyka prawdziwe pole do wpisywania danych. Jeżeli użytkownik nie nabierze podejrzeń i wprowadzi żądane dane, zostaną one natychmiast przesłane do właścicieli trojana. MultiPhishing jest wykrywany na całym świecie, jednak większość przypadków infekcji występuje w Wielkiej Brytanii.

Spośród metod stosowanych przez cyberprzestępców warto także wymienić trojany stworzone w celu przechwytywania informacji bankowych z plików przechowywanych na dysku komputera, w tym z menedżerów haseł w przeglądarkach internetowych. Niektóre szkodliwe programy potrafią „w locie”. zamienić stronę banku na jej oszukańczy odpowiednik lub zmodyfikować elementy rzeczywistej strony poprzez dodanie własnych pól. Taką sztuczkę zastosował niesławny, uniwersalny trojan ZeuS, który w samych tylko Stanach Zjednoczonych zainfekował 3,5 miliona komputerów. Inny trojan, znany jako Carberp, przenika do systemu poprzez luki w zainstalowanym oprogramowaniu, a następnie kradnie pieniądze z kont bankowych.

Nie ustępuje sejfowi bankowemu

Aby zapewnić ochronę swoim klientom przed opisywanymi zagrożeniami, banki stosują własne, dość skuteczne techniki. Na przykład, w przypadku stosowania podwójnego uwierzytelnienia klient wykorzystuje dwa hasła: pierwsze w celu zalogowania się, drugie (jednorazowe) –. do potwierdzenia płatności i innych transakcji. Metoda ta może być połączona z systemem haseł jednorazowych przysyłanych przez bank na telefon komórkowy użytkownika. Alternatywnie, klient może otrzymać token sprzętowy umożliwiający generowanie haseł na żądanie lub kartę-zdrapkę. Na koniec warto wspomnieć, że w przypadku transakcji online, serwisy bankowe wykorzystują bezpieczne połączenie SSL, które zmniejsza ryzyko kradzieży danych podczas transmisji.
Jednak ani bezpieczne połączenie, ani podwójne uwierzytelnienie nie jest panaceum na cyberkradzież. Mobilna wersja ZeuSa, znana jako ZitMo (Zeus-in-the-Mobile), potrafi przechwytywać SMS-y zawierające hasło jednorazowe oraz wysyłać je oszustom. Dlatego niezbędne jest wzięcie spraw we własne ręce i zainstalowanie oprogramowania bezpieczeństwa, które może znacznie wzmocnić ochronę zapewnianą przez bank.

Jak utrudnić życie cyberprzestępcom –. zasady bezpiecznej bankowości online Eksperci z Kaspersky Lab przygotowali kilka porad zwiększających bezpieczeństwo transakcji finansowych i zakupów online:

• Loginy i hasła do konta bankowego powinny być trudne do odgadnięcia (przynajmniej 8 znaków, wielkie i małe litery oraz znaki specjalne).

• Korzystając z bankowości internetowej, należy pamiętać o przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa, a także stosować się do zaleceń banku w kwestii logowania.

• Przed zalogowaniem się do banku należy sprawdzić autentyczność strony (czy posiada ważny i legalny certyfikat).

• Kupujmy tylko w dużych i znanych sklepach, które są już na rynku dostatecznie długo i istnieje możliwość bezproblemowego skontaktowania się z nimi - najlepiej telefonicznie, a nawet osobiście.

• W razie potrzeby dokonania zakupu w nieznanym nam sklepie poszukajmy w internecie opinii o nim. Uważajmy w szczególności na firmy, które po sprzedaniu kilku artykułów znikają z rynku lub oferują markowe towary w podejrzanie atrakcyjnych cenach.

• Uważajmy na gorące i atrakcyjne oferty, oszuści często w ten sposób starają się zachęcić do korzystania z ich „ofert”.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.