Atak hakerów na Virgin Mobile Polska. Wyciekły wrażliwe dane klientów

Atak hakerów na Virgin Mobile Polska. Wyciekły wrażliwe dane klientów26.12.2019 11:19
Źródło zdjęć: © Virgin Mobile Facebook

Boże Narodzenie z dużym naruszeniem ważnych danych. Operator sieci komórkowej Virgin Mobile Polska poinformował wczoraj, że z bazy jednej z aplikacji wykradziono informacje na temat części klientów.

Chodzi o tak ważne dane jak imiona i nazwiska, numery PESEL lub dokumentów tożsamości. Jak możemy przeczytać na stronie operatora, do ataku na jedną z aplikacji informatycznych Virgin Mobile doszło w dniach 18-22.12.2019.

Masz telefon "na kartę" w Virigin Mobile? Nie wszystko stracone

Czy wszyscy użytkownicy numerów z Virgin Mobile stali się ofiarami nielegalnego pozyskania danych? Wyciek obejmuje około 12,5 proc. klientów pre-paid (telefony "na kartę"). Nie dostano się do danych użytkowników post-paid (telefony "na abonament"). No chyba, że ktoś miał zarówno numery na kartę jak i abonament, wtedy ryzyko istnieje.

Źródło zdjęć: © Virgin Mobile
Źródło zdjęć: © Virgin Mobile

Operator twierdzi, że osobiście (wielu użytkowników pisało w sieci, że dostaje wiadomości SMS o wycieku) informuje wyłącznie klientów, których dane faktycznie wydostały się poza firmę. Jak wynika z wyliczeń, to tylko (a może "aż") 1 na 8 osób mających numery "na kartę". Jest duża szansa na to, że nawet mając jakiś numer w Virgin Mobile, nie musicie się martwić, choć ryzyko nie jest zerowe. Czekajcie na specjalną wiadomość SMS. Jeśli jej nie dostaniecie, to raczej nic wam nie grozi.

Firma podjęła działania zabezpieczenia danych przed kolejnymi atakami i powiadomiła organy nadzoru zgodnie z RODO, a także złoży zawiadomienie do organów ścigania. Trochę zastanawiający jest fakt, że proceder według Virgin Mobile trwał pomiędzy 18 a 22 grudnia, a sam operator przyznał się do naruszenia systemu jednej z aplikacji dopiero 25 grudnia. Virigin Mobile Polska zaznaczył też w komunikacie, że zaostrzył procedury potrzebne do składania dyspozycji odnoszących się do umów świadczenia usług telekomunikacyjnych.

Ile informacji poszło w świat?

Spróbujmy oszacować o jakiej skali mowa. Virgin Mobile Polska na koniec 2018 roku (nie znaleźliśmy nowszych danych) mógł pochwalić się bazą 420 tys. abonentów. Załóżmy, że stosunek pre-paid-post-paid wynosi 50/50 (ale najpewniej jest więcej użytkowników post-paid, inaczej niż u operatorów W4). To daje nam bardzo nieprecyzyjny szacunek, ale potencjalnie wyciek może dotyczyć około 26 tys. użytkowników.

Szacunki mogą być dodatkowo zaburzone przez byłych abonentów pre-paid. Nie wiadomo, czy potencjalnie zagrożonych użytkowników mamy szukać tylko wśród obecnych abonentów "na kartę" czy też tych, którzy wcześniej zmienili ofertę na post-paid lub przenieśli się do konkurencji, albo mają już po prostu nieaktywne numery. Tak czy inaczej nie ma mowy o milionach, a raczej dziesiątkach tysięcy przypadków.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.