2009 rok kryzysu i ekologii - pierwsze podsumowanie mijającego roku

2009 rok kryzysu i ekologii - pierwsze podsumowanie mijającego roku10.12.2009 15:41

Koniec roku to czas podsumowań. Przedstawiamy pierwsze podsumowanie roku w branży IT według Romana Napierały, dyrektora zarządzającego D-Linka w Europie Wschodniej na temat:kryzysu, ekologii w IT, trendów w branży sieciowej, rozwoju Internetu.

Kryzys
Słowo „kryzys”. było odmieniane w tym roku przez wszystkie przypadki, jakie zna gramatyka języka polskiego. Dla polskiej gospodarki w skali makro kryzys okazał się dość łaskawy, ale jego cień padł na wiele ważnych gałęzi, które dotąd były motorem napędowym dynamicznego rozwoju. Kryzys nie ominął również branży IT, której rozwój – po raz pierwszy od kilku lat – przyhamował.
W badaniach D-Link Technology Trend co trzecia polska firma (30%) sektora MŚP deklarowała realizację przyjętych wcześniej planów inwestycyjnych w IT. Jednocześnie niemal tyle samo firm (31%) wskazało, że kryzys wstrzymał ich inwestycje i zmusił do odłożenia planów na przyszłość. Ogłoszone ostatni optymistyczne wyniki naszej gospodarki powinny sprawić, firmy ufniej spojrzą w przyszłość, a o słowie „kryzys”. wszyscy zapomnimy.

Ekologia
Kolejnym pojęciem, jakie w roku 200. robiło zawrotną karierę było Green IT. Chociaż o zielonych technologiach mówi się przynajmniej od dwóch lat, ich czas w Polsce dopiero nastaje. Ekologiczną mentalność Polaków odzwierciedla postawa rządu polskiego, na polu ekologii walczącego głównie o zwiększenie limitów emisji CO2. Bardziej od ochrony środowiska przekonuje nas ochrona portfela. Wg badań D-Link Technology Trend, świadomość korzyści z zielonych technologii jest wśród firm sektora MŚP jest wysoka – niestety nie przekłada się na konkretne decyzje zarządów firm. Sytuację niebawem może zmienić… uwolnienie cen energii. O Green IT w 2010 roku na pewno jeszcze wiele usłyszymy.

Źródło zdjęć: © Na zdjęciu Roman Napierała
Źródło zdjęć: © Na zdjęciu Roman Napierała

Internet
Cieszy wciąż bardzo dynamiczny rozwój usług dostępowych. Według naszych badań wskaźnik dostępności Internetu wzrósł o ok. 1. punktów procentowych. Poprawiła się nie tylko ilość, ale i jakość łączy. Do lamusa przechodzą modemy, z których korzysta obecnie zaledwie 2% internautów. Dwukrotny wzrost liczby użytkowników usług dostępowych zanotowali operatorzy komórkowi. Mobilny dostęp do Internetu ma już co dziesiąty użytkownik w Polsce. Jak pokazują prowadzone przez nas od trzech lat badania, obecność Internetu w polskich domach stale rośnie, ciągle jednak jest „przywilejem” niespełna połowy dorosłych Polaków.

Wraz z obywatelami informatyzuje się administracja publiczna. W tym roku po raz pierwszy bez większych przeszkód można było złożyć za pośrednictwem Internetu zeznanie podatkowe. Z czego skorzystało 8. tys. podatników. Nikt przy zdrowych zmysłach nie odważy się powiedzieć, że to początek wielkiej informatyzacji administracji. Niestety, nasze państwo jest konsekwentnie oporne wobec nowych technologii. Mimo to trzymamy kciuki.

802.11n
Jesienią 200. roku zakończyła się sześcioletnia praca organizacji IEEE nad opracowaniem i zatwierdzeniem nowego standardu łączności bezprzewodowej 802.11n. Producenci od dłuższego czasu dostarczali produkty opatrzone logo Draft 802.11n, de facto na poziomie sprzętu zgodne z uchwalonym standardem. Jeśli jednak użytkownicy obawiali się zmian – teraz już nie mają ku temu powodu. Karta sieciowa typu Wireless N staje się standardowym wyposażeniem laptopów. Użytkownicy coraz chętniej sięgają więc po produkty dostępowe w standardzie Wireless N, a producenci zachęcają ich coraz atrakcyjniejszymi cenami sprzętu.

Szczęśliwy koniec firmy 3Com?
Pod koniec listopada branżę zelektryzowała wiadomość o przejęciu firmy 3COM przez HP. Tym samym na rynku sieciowym pojawił się gracz, mogący w przyszłości zagrozić dominacji CISCO. Mimo, iż 3COM od kilku lat przeżywał kłopoty, wciąż miał wielu wiernych klientów na rynku SMB. HP de facto kupuje tych klientów, a tym samym – część całego rynku sieciowego. Na pewno fakt ten spowoduje zaostrzenie konkurencji – na czym klienci tylko mogą skorzystać.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.