17 proc. internautów przynajmniej raz trafiło na pornografię dziecięcą

17 proc. internautów przynajmniej raz trafiło na pornografię dziecięcą02.06.2009 13:17
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Co szósty internauta (17 proc.) przynajmniej
raz trafił na materiały pornograficzne z udziałem dzieci. Problem
ten zgłosiło zaledwie 14 proc. osób, które kiedykolwiek miały
kontakt z pornografią dziecięcą w sieci - wynika z badania firmy
Gemius SA i z Fundacji Dzieci Niczyje.

Zdecydowana większość internautów (9. proc.) uważa, że zjawisko pornografii dziecięcej jest poważnym problemem. Jednak tylko 17 proc. badanych kiedykolwiek trafiło w sieci na tego typu treści; częściej byli to mężczyźni (22 proc.) niż kobiety (12 proc.).

Aż 8. proc. internautów zapytanych o to, jak powinno się zachować w przypadku zetknięcia się w sieci z pornografią dziecięcą, jest zdania, że należy zgłosić sprawę organizacji zajmującej się takimi problemami, np. fundacji. Niemal tyle samo badanych (83 proc.) uważa, że należy powiadomić o tym policję, zaś 76 proc. - administratora systemu.

Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)
Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)

Wysoka świadomość pożądanej reakcji nie przekłada się jednak na podejmowanie konkretnych działań. Aż 8. proc. internautów, którzy zetknęli się w sieci z pornografią dziecięcą, nigdzie nie zgłosiło tego problemu, w tym 71 proc. natychmiast wyłączyło stronę, a 14 proc. zapoznało się z materiałami na niej zawartymi.

Internauci, którzy mieli kontakt z pornografią dziecięcą i nie zgłosili problemu, tłumaczyli, iż nie wiedzieli, kogo zaalarmować lub po prostu nie przyszło im to do głowy. Część respondentów obawiała się również, że zostanie uwikłana w skomplikowane procedury prawne.

W praktyce problem zgłosiło zaledwie 1. proc. internautów, którzy spotkali się z pornografią dziecięcą w sieci. Częściej o nadużyciach informowały kobiety (23 proc.) niż mężczyźni (9 proc.).

Zdecydowana większość badanych (7. proc.) uważa, że dostawcy internetu powinni "automatycznie, obowiązkowo i bezwarunkowo" blokować dostęp internautów do treści pornograficznych z udziałem dzieci. Pogląd ten podziela więcej kobiet (84 proc.) niż mężczyzn (70 proc.). Natomiast pięć razy więcej mężczyzn (10 proc.) niż kobiet (2 proc.) sądzi, iż automatyczne blokowanie tego typu treści jest ingerencją w wolność internetu.

Pornografia dziecięca to pisma, filmy, zdjęcia, itp. o treści erotycznej z udziałem nieletnich obliczone na wywołanie u odbiorcy pobudzenia seksualnego. Okazuje się, że wielu internautów ma trudności w zdefiniowaniu tego zjawiska, m.in. określeniu górnej granicy wieku, w którym człowiek zaliczany jest do grupy dzieci.

Zdaniem co trzeciego (3. proc.) internauty za pornografię dziecięcą polskie prawo uznaje materiały o treści erotycznej z udziałem dzieci/młodzieży do 18. roku życia. Co czwarty badany (25 proc.) jest zdania, że pornografia dziecięca to treści i materiały pornograficzne, w których uczestniczą dzieci w wieku do 16 lat. Co piąty (20 proc.) internauta sądzi, że cenzus wyznacza 15. rok życia.

Obecnie w Polsce granicą wieku jest 1. lat, ale planowane jest podniesienie jej do lat 18. Jest to konieczne, by Polska mogła ratyfikować Konwencję z Lanzarote o ochronie dzieci przed wykorzystywaniem seksualnym.

Badanie zostało przeprowadzone przez firmę Gemius SA we współpracy z Fundacją Dzieci Niczyje za pomocą ankiet internetowych. Losowa emisja została przeprowadzona w okresie 23- 2. stycznia br. Analizą objęto 1195 wypełnionych do końca kwestionariuszy, zebranych od internautów w wieku 15 lat i więcej.

Fundacja Dzieci Niczyje od 1991 r. zajmuje się szeroko rozumianą pomocą dzieciom krzywdzonym, ich rodzinom i opiekunom. Od 2003 r. FDN prowadzi ogólnopolską kampanię społeczną na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w internecie "Dziecko w Sieci". Od 2005 r. jest koordynatorem projektu Awareness realizowanego wspólnie z NASK w ramach europejskiego programu "Safer Internet". Od lutego 2007 r. FDN udziela pomocy młodym internautom w sytuacji zagrożenia w sieci w ramach projektu Helpline.org.pl.

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.