10 zasad budowania stron WWW przyjaznych Google

10 zasad budowania stron WWW przyjaznych Google17.03.2014 13:07
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Skuteczne pozycjonowanie polega na dobraniu i zastosowaniu odpowiedniej strategii dostosowanej do potrzeb. Obecnie Ponad 15 mln Polaków mających dostęp do Internetu każdego dnia poszukuje właśnie w Google informacji, produktów, usług i opinii. Odpowiednio skonstruowana strona oraz rozmieszczenie a także zawartość poszczególnych elementów mają znaczący wpływ na miejsce w rankingu Google. Aby nasza strona internetowa była widoczna w sieci należy przestrzegać kilku zasad.

Po pierwsze: Zatytułuj dobrze stronę

Tytuł strony oznaczony w kodzie jako "title" jest jednym z najważniejszych elementów wpływających na to, jak Google postrzega naszą stronę. Jest to dostatecznie ważny powód, by zadbać o dostęp do ręcznej modyfikacji tytułów dla każdej strony w obrębie swojej witryny. Należy unikać stałych elementów tytułów (jak nazwa firmy)
z przodu tytułu. Długość tytułu nie powinna przekraczać 7. znaków, z czego widocznych dla użytkownika Google i tak pozostaje od 50 do 65 znaków. Dla uproszczenia można zastosować się do zasady, że tytuł powinien zawierać najważniejsze słowa kluczowe dla danej strony. W przypadku strony produktu w sklepie internetowym będzie to sama nazwa, natomiast w przypadku strony usługowej jest to nazwa usługi najczęściej z miastem/lokalizacją gdzie jest świadczona.

Znaczenie ma tzw. „description”. czyli opis strony. Podobnie jak w przypadku tytułu zadbajmy o możliwość ręcznego modyfikowania go dla każdej indywidualnej strony w obrębie domeny. Jeśli opis strony nie zostanie wprowadzony ręcznie, wówczas Google automatycznie pobierze tekst, jaki znajdzie na naszej stronie i samodzielnie umieści go w opisie. Warto tu zaznaczyć, że jeśli w opisie znajdzie się słowo, które użytkownik wpisze w zapytanie do Google, wówczas zostanie ono przez wyszukiwarkę pogrubione. Im więcej tekstu pogrubionego w wynikach organicznych, tym użytkownikowi wydaje się, że dany wynik lepiej odpowiada jego zapytaniu - chętnie go kliknie, nawet jeżeli będzie zajmował niższą pozycję na liście wyników.

Po trzecie: Buduj poprawnie adresy URL

Na wczesnym etapie tworzenia strony warto zwrócić uwagę na budowę adresów URL. Starajmy się, aby były maksymalnie uproszczone i zrozumiałe - w branży nazywa się je "linkami przyjaznymi". Zastosowanie tych zasad w praktyce oznacza, że link będzie wyglądał w taki sposób:

- [Twojadomena].pl/nasza-oferta
- [Twojadomena].pl/buty/czulenka-damskie
- [Twojadomena].pl/buty-damskie/kozaki/biale-kozaczki-z-futerkiem
- [Twojadomena].pl/uslugi/pozycjonowanie
- [Twojadomena].pl/kontakt

A nie tak:

-[domena].pl/pl/ - (ta forma jest dopuszczalna, ale nie jest zalecana)
- [domena].pl/page3?=6.php
- [domena].pl/category?=6/search=p?123-12sef.php
- [domena].pl/

Po czwarte: Zadbaj o nagłówki

Warto uczulić Webmastera na prawidłową strukturę i hierarchię nagłówków, czyli znaczników h1. h2, itd. Zasady tworzenia ich są bardzo proste: - Na każdej stronie znajduje się tylko jeden nagłówek „H1” i jest to tytuł danej strony. - Ilość poszczególnych typów nagłówków ma się następująco h1>h2>h3>h4>h5.... - Nie należy opuszczać kolejności typów nagłówków; jeśli na stronie mają znajdować się dwa ich typy, wówczas powinny być to h1 i h2 a nie h1 i h4 - wygląd każdego typu można dopasować w CSS (pliku stylów), nie jest więc to problem.

Po piąte: Unikaj zbędnych linków wychodzących

Należy unikać nadmiaru linków wychodzących ze strony - czyli takich, które po kliknięciu przenoszą od razu na inną domenę (pozwolą przenieść się na inną, zewnętrzną stronę). Jest to najczęstszy błąd w przypadku stron (Firm), które chwalą się partnerami lub klientami i udostępniają linki do nich na swojej stronie głównej. Jest wiele technik pozwalających ukryć takie linki i warto uczulić Webmastera, aby skorzystał z którejś z nich.

Po szóste: Zadbaj o odpowiednią ilość treści na stronie

Warto, aby strona główna zawierała odpowiednią ilość treści. Zazwyczaj nie musi być ich dużo, jednak nie można zapomnieć o tym, że roboty Google widzą na naszej stronie głownie tekst - zawartość zdjęć czy plików flash jest dla nich całkowicie niewidoczna. Jeśli więc nie będą zamieszczone żadne treści na stronie, szczególnie stronie głównej, Google zwyczajnie nie powiąże naszej strony z żadnymi konkretnymi słowami kluczowymi.

Po siódme: Odpowiednio nazywaj i opisuj grafikę

Jeśli istotnym elementem strony jest grafika (co dzieje się w przypadku stron np. sklepów, artystów, projektantów, architektów), warto zadbać o to, aby każda umieszczona grafika posiadała odpowiednią nazwę i opis (w znaczniku „ALT”). To nie tylko poprawi wizerunek samej strony ''w oczach" robotów Google, ale dzięki wsparciu odpowiednim pozycjonowaniem da duże szanse znalezienia się naszej grafiki na wysokich miejscach w wyszukiwarce Google Grafika. Nie należy przeciążać strony - nie ma potrzeby umieszczać na stronie zdjęć o większej rozdzielczości niż wyświetlana, albo maksymalna jaką dysponujemy. Zbyt duża ilość skryptów również jest niepożądana - po pierwsze spowalnia działanie strony, po drugie rzadko kiedy wiąże się z poprawą użyteczności strony. Wolniejsze działanie strony zostanie potraktowane przez Google jako niedogodność dla jej użytkownika, co może odbić się negatywnie na jej pozycjach.

Po ósme: Twórz treści samodzielnie

Nigdy nie należy kopiować jakichkolwiek treści. Każda treść napisana na stronie powinna być indywidualna, poprawna stylistycznie i gramatycznie. Prowadząc sklep internetowy pamiętajmy o dodaniu czegoś od siebie w opisie produktów - nie jest wskazane, aby używać opisów wprost od producenta. W przypadku stron usługowych należy pamiętać, że wg. polskiego prawa treść należy do jej autora - kopiując tekst od konkurencji możemy zostać oskarżani o plagiat. Google również widząc treść, którą zna z innej domeny, obniży wartość strony - w końcu zamieszczone na niej teksty nie tylko nie są niczym nowym, ale są dostępne również na innych stronach - nie ma więc sensu wyświetlać takiej witryny na wysokich pozycjach wyników organicznych.

Po dziewiąte: Buduj strony przyjazne użytkownikowi

Stronę należy tworzyć dla użytkownika / potencjalnego klienta - żadne ukrywanie treści czy innych elementów nie jest dobrze odbierane przez roboty Google. Czasy umieszczania słów kluczowych w stopce strony kolorem podobnym do tła i małą czcionką już się skończyły - dzisiaj takie praktyki przyniosą efekt odwrotny do zmierzonego. Treści na stronie należy umieszczać w taki sposób, jaki chcielibyśmy aby obejrzał je (i zapoznał się z nimi) użytkownik - to najlepsza rada dotycząca tego punktu.

Po dziesiąte: Umieszczaj opis przy kategoriach

W przypadku kategorii (głownie w sklepach, ale również na stronach o większej ilości oferowanych usług) warto umieszczać opis - nawet dwa zdania robią duże znaczenie. Należy pamiętać, żeby nie ukrywać tego w miejscach niewidocznych dla użytkownika.

Większość internautów szukając w Internecie informacji o firmach bądź usługach przegląda tylko kilka najwyższych pozycji pierwszej strony wyników. Warto więc zainwestować w skuteczne pozycjonowanie, które przyniesie wymierne efekty w postaci zwiększonych zysków firmy.

Źródło: Seofabryka.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.