Projekt Magellan. KC‑46A Pegasus wykonał lot dookoła świata

KC-46 brał udział w 45-godzinnej operacji
KC-46 brał udział w 45-godzinnej operacji
Źródło zdjęć: © 22nd Air Refueling Wing | Photo by Airman 1st Class Gavin Hameed
Karolina Modzelewska

03.07.2024 16:40, aktual.: 03.07.2024 17:26

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Tankowiec KC-46A Pegasus wykonał lot dookoła świata w kierunku zachodnim trwający 45 godzin. Jak informuje amerykańska armia, był to pierwszy na świecie taki lot KC-46A. Latająca cysterna rozpoczęła i zakończyła swoją podróż w bazie sił powietrznych McConnell. Obyła się ona w ramach Maximum Endurance Operation (MEO), czyli operacji mającej na celu wydłużanie misji samolotów i zapewnianie im większych możliwości i większego zasięgu na znacznych dystansach.

"W Maximum Endurance Operation chodzi o przezwyciężenie tyranii odległości: mając 48-godzinny dzień służby, możesz dosłownie przelecieć cały świat" – zaznaczył kapitan Cody Donahue, dyrektor wykonawczy 22. Grupy Operacyjnej, która od miesięcy planowała Projekt Magellan. "W epoce rywalizacji o wielkie moce załogi potrzebują możliwości działania dłużej niż w przeszłości, a Projekt Magellan to kolejny krok w zdobywaniu doświadczenia załóg AMC [Air Mobility Command - przyp. red.] w nowym, przełomowym konstrukcie, jakim jest MEO".

KC-46 Pegasus

KC-46 Pegasus to latająca cysterna skonstruowana na bazie Boeinga KC-747A i mianowana następcą samolotów KC-135 Stratotanker. Boeing przedstawia maszynę jako najbardziej zaawansowany wielozadaniowy tankowiec powietrzny na świecie. Od swoich poprzedników różni się m.in. możliwością transportu większej ilości paliwa, większym zasięgiem, a także dostosowaniem do startów z krótszych pasów startowych niż miało to miejsce w przypadku KC-135.

Na uwagę zasługuje również konstrukcja KC-46 Pegasus, a także jego wyposażenie. Samolot posiada opancerzoną kabinę, a także ochronę przed atakami chemicznymi, biologicznymi i nuklearnymi, dzięki czemu może się sprawdzić nawet w trudnych warunkach operacyjnych. W jego wyposażeniu można znaleźć m.in. zaawansowane systemy komunikacji, w tym system ABMS (ang. Advanced Battle Management System), umożliwiający szybki przesył taktycznych informacji, które są niezbędne do podejmowania decyzji przez znajdujących się w powietrzu dowódców.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Głównym zadaniem KC-46 Pegasus jest tankowanie samolotów w locie. Latająca cysterna może je dostarczać m.in. do myśliwców F-15, F-16, F/A-18, F-22, F-35, bombowców B-1, B-2, ale też samolotów transportowych takich jak C-130, C-135 czy zmiennopłatów typu V-22 Osprey. Oprócz tankowania KC-46 można wykorzystać do przewozu ludzi lub transportu. W tej ostatniej roli sprawdza się całkiem nieźle, bo jak zauważa Boeing, KC-46 jest w stanie przewieźć tyle samolot palet, co ciężki wojskowy samolot transportowy C-17.

Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)