Największy śmigłowiec armii USA. CH-53K King Stallion ze wstępną gotowością operacyjną

Największy śmigłowiec armii USA. CH‑53K King Stallion ze wstępną gotowością operacyjną

CH-53K King Stallion - zdjęcie ilustracyjne.
CH-53K King Stallion - zdjęcie ilustracyjne.
Źródło zdjęć: © Getty Images | @JelleVanDerWolf
Karolina Modzelewska
27.04.2022 16:00, aktualizacja: 27.04.2022 19:08

Korpus Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych 25 kwietnia przekazał, że 22 kwietnia wydano decyzję o przyznaniu wstępnej gotowości operacyjnej CH-53K King Stallion. Jest to wielozadaniowy śmigłowiec transportowy, największy i najcięższy w amerykańskim arsenale wojskowym, który w przyszłości ma zastąpić pozostające obecnie w służbie śmigłowce CH-53E Super Stallion.

Moje pełne zaufanie do zdolności CH-53K do wykonania misji przenoszenia ciężkich ładunków jest wynikiem udanych testów rozwojowych i operacyjnych przeprowadzonych przez Air Test and Evaluation Squadron (HX) 21 i Marine Operational Test and Evaluation Squadron (VMX) 1 – przekazał gen. Mark Wise z Korpusu Piechoty Morskiej USA.

CH-53K King Stallion ze wstępną gotowością operacyjną

Serwis militarny The War Zone zaznacza, że maszyna będąca największym i najcięższym śmigłowcem z jednym głównym wirnikiem w amerykańskim arsenale wojskowym pomyślnie przeszła wstępne testy operacyjne oraz wylatała ponad 3 tys. godzin bez problemów technicznych i nieszczęśliwych wypadków podczas lotów w różnych warunkach i nad różnym terenem.

CH-53K King Stallion to maszyna produkowana przez Sikorsky Aircraft dla Korpusu Piechoty Morskiej USA, która powstała na bazie wcześniejszych śmigłowców z serii CH-53 (w tym: CH-53A, CH-53D/G i CH-53E). Jak zapewniają jego twórcy, CH-53K pozwoli Korpusowi Piechoty Morskiej USA i międzynarodowym siłom zbrojnym przenosić wojska i sprzęt ze statku na brzeg oraz w teren szybciej i skuteczniej niż kiedykolwiek wcześniej.

W śmigłowcu zastosowano trzy silniki General Electric T408 (GE38-1B) o mocy 7500 KM (5600 kW) każdy oraz szklany, cyfrowy kokpit z elektronicznym systemem sterowania lotem Fly-by-Wire (FBW). CH-53K może poruszać się o około 37 km/h szybciej niż jego poprzednik CH-53E, a jego prędkość przelotowa to 315 km/h. Śmigłowiec ma długość 30,2 m, szerokość 5,3 m, wysokość 8,6 m, a średnica jego wirnika wynosi aż 24 m. Masa własna CH-53K to 15 071 kg, ładowność 15 900 kg, a jego udźwig to ponad 16 300 kg, co oznacza, że śmigłowiec może przenosić np. lekkie pojazdy opancerzone JLTV, wozy opancerzone LAV, a także pomoc humanitarną czy różnego rodzaju zaopatrzenie.

CH-53K został przystosowany do tankowania z powietrza, co znacznie zwiększa jego możliwości oraz zasięg. Na jego pokładzie jest miejsce dla 5-osobowej załogi oraz 32 miejsca dla żołnierzy (fotele można szybko zamontować lub dokonać ich demontażu w zależności od potrzeb realizowanej misji).

Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (3)