Embraer zabrał głos ws. samolotu Prigożyna. Mówi o ostatniej kontroli tej maszyny

Embraer zabrał głos ws. samolotu Prigożyna. Mówi o ostatniej kontroli tej maszyny

Embraer Legacy - taki samolot robił się w Rosji w obwodzie twerskim (zdjęcie ilustracyjne)
Embraer Legacy - taki samolot robił się w Rosji w obwodzie twerskim (zdjęcie ilustracyjne)
Źródło zdjęć: © Aerospace Technology
oprac. KMO
24.08.2023 16:51, aktualizacja: 24.08.2023 17:15

Brazylijski producent samolotu Embraer Legacy 600, który w środę rozbił się w obwodzie twerskim na zachodzie Rosji, nie bierze odpowiedzialności za stan tej maszyny, donosi PAP. Jak wyjaśniła firma w wydanym w czwartek oświadczeniu, nie bierze odpowiedzialności za stan maszyny, gdyż z powodu sankcji nałożonych na Rosję nie przeprowadzała inspekcji kontrolnych stanu tego samolotu. Zaznaczono też, że śledztwo w sprawie katastrofy powinny prowadzić władze Rosji.

Według władz Embraera, cytowanych przez dziennik "O Globo", ostatni raz kontrola maszyny Embraer Legacy 600, z której korzystała Grupa Wagnera, została przeprowadzona w 2019 roku. Wówczas stan samolotu był dobry.

Brazylijski producent samolotu Embraer Legacy zabrał głos

Władze firmy podkreśliły, że typ samolotu, którym podróżował Prigożyn, to bezpieczny rodzaj maszyny. Wskazały, że w ciągu ostatnich 20 lat, podczas których Embraer Legacy 600 jest użytkowany na świecie, zanotowano tylko jeden wypadek z jego udziałem. Zdarzenie to, jak zaznaczono, było wynikiem nie awarii mechanicznej, ale błędu załogi.

Dziennik "O Globo" ustalił, że 300 wyprodukowanych po 2002 roku samolotów Embraer Legacy 600 nie sprawiało żadnych problemów podczas użytkowania. Jedyny wypadek - według gazety - miał miejsce w 2006 roku, kiedy po nieudanym manewrze pilota samolot lecący z Brazylii do USA musiał awaryjnie lądować. Nikt nie odniósł wówczas obrażeń.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Samolot, którym leciał Prigożyn, a także dziewięć innych osób, rozbił się w środę w pobliżu miejscowości Kużenkino w obwodzie twerskim. Żadna z osób znajdujących się na pokładzie samolotu nie przeżyła.

Była to maszyna zarejestrowana pod numerem RA-02795, należąca do Grupy Wagnera. Rosjanie podróżowali na pokładzie sporego, biznesowego odrzutowca, bazującego na modelu ERJ-135. Tego typu samoloty mają długość 26 m, rozpiętość skrzydeł 21 m i mogą przenosić ok. 2300 kg ładunku, a na ich pokładzie pomieści się do 14 osób plus piloci.

Embraer Legacy 600 to model cieszący się sporym uznaniem na całym świecie, szczególnie ze względu na jej zasięg i osiągi. Maszyna może pokonać dystans nawet rzędu 6-7 tys. km i osiągnąć maksymalną prędkość ok. 850 km/h na pułapie 12 km. Pozwalają jej na to dwa silniki Rolls-Royce AE 3007.

Źródło artykułu:PAP
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie