Wykorzystać chłopaka w jeden dzień
Okazji do świętowania i dawania prezentów wciąż przybywa. Jednym z niedawnych odkryć jest Dzień Chłopaka obchodzony 30 września. O tym jak firmy wykorzystują takie okazje do działań marketingowych, opowiadają przedstawiciele Empiku, Fruli.pl, Allegro i Toys4Boys
30.09.2009 | aktual.: 30.09.2009 13:27
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Dzień Babci, Matki, Dziadka, Kobiet, a obok nich Dzień Kowalskiego, Filatelisty czy ku Czci Narzędzi Pracy. Takich „świąt”. pojawia się w kalendarzu coraz więcej. Gdy dziś obecnie na Ziemi żyje 6 mld ludzi, każdy chce się wyróżnić i wymyśla kolejne dni upamiętniające jedzenie, osoby czy przedmioty.
Chłopak czy już mężczyzna?
Dzień Chłopaka obchodzony 3. września to jedna z nowo przyjętych i systematycznie rozwijających się inicjatyw. Jego poprzednikiem był Dzień Mężczyzny, którego tradycję zainaugurował w 1999 r. Trynidad i Tobago. Jest to święto międzynarodowe, które w Polsce przypada na 10 marca.
Mimo że tradycja Dnia Chłopaka jest młodsza, społeczeństwo już ją zauważa. Podział na dzień mężczyzn i chłopców powoduje niemałe zamieszanie. Na forach internetowych kobiety zastanawiają się, co podarować i dlaczego mężczyźni świętują dwa razy w roku, skoro one dostają prezenty tylko raz, 8 marca. Nie brakuje również dyskusji, co decyduje o tym, że określamy kogoś chłopakiem lub mężczyzną - czy jest to wiek, status społeczny, poziom kultury, a może pierwsza wypita szklanka piwa lub jakiś inny pierwszy raz...
Liczy się oryginalność
Z tym podziałem nie mają problemu firmy - szczególnie te oferujące oryginalne produkty i różnorodne prezenty. Ze swoimi ofertami przychodzą na pomoc zdezorientowanym paniom. Odpowiednimi działaniami marketingowymi starają się przypominać o Dniu Chłopaka. „Spodziewamy się, że przed 3. września sprzedaż produktów przeznaczonych dla mężczyzn wzrośnie, bo coraz więcej kobiet chce obdarować swoich mężczyzn w ciekawy sposób” - przewiduje Agnieszka Gierus, dyrektor marketingu serwisu fruli.pl. Panie z poczuciem humoru mogą podarować swojemu mężczyźnie na przykład robot szpiegowski. Robota Rovio można wpuścić do ogródka, sypialni lub innego pomieszczenia i dzięki kamerze, w którą jest wyposażony, obserwować, co tam się dzieje. Dla kobiet szukających prezentów ważne jest jednak, że w serwisie mogą nabyć markowe prezenty w cenie gadżetu, np. męski zegarek Certina, który w sklepie kosztuje blisko 2 500 tys. złotych, na fruli.pl został sprzedany za jedyne... 15 złotych.
Do Dnia Chłopaka przygotowuje się również serwis i sklepy Toys4Boys. "U nas chłopaki mają święto przez cały rok. Nawet nazwa, toys4boys, jest im poświęcona" - mówi Marlena Brzezińska-Mackiewicz z Toys4Boys. Firma, oprócz oferty produktowej, przypomina klientom, czyj dzień jest obchodzony 3. września. "Na naszej stronie pojawia się baner przypominający o święcie oraz produkty polecane na prezent" - dodaje Brzezińska-Mackiewicz. Wśród nich znajdują się m.in. lodowaty kufel do piwa, strój kąpielowy Borata czy awaryjny brelok, do którego można schować pieniądze na "czarną godzinę". Sprzedaż ciekawych przedmiotów wzrasta w tym okresie również na Allegro.pl, choć serwis nie planuje ogólnych promocji. "Przede wszystkim popularne są drobne gadżety elektroniczne oraz śmieszne rzeczy z kategorii Pozostałe" - mówi Patryk Tryzubiak, PR Manager Grupy Allegro.
Oryginalne prezenty mogą stanowić rozwiązanie dla dziewczyn, które, jak można wywnioskować z internetowych opinii, nie mają wielu pomysłów na niespodziankę dla partnera, taty czy brata. Najczęstszymi propozycjami są bilety do kina, bokserki czy pluszowe maskotki. Może jednak warto się wykazać kreatywnością i zerknąć, co oferują takie serwisy jak Allegro, fruli.pl czy Toys4Boys.
"Święta" z potencjałem?
Niektóre firmy, podobnie jak część kobiet, nie decydują się na specjalne działania z okazji Dnia Chłopaka. Przyczyny tego są różne. Empik i jego internetowa część nie podejmują przed 3. września żadnych akcji promocyjnych związanych z chłopakami. "Nie jest to święto zbyt rozpowszechnione w Polsce i tak popularne, jak chociażby Dzień Babci, Dziadka czy Matki. Tym drugim poświęcamy dużo uwagi w naszych działaniach promocyjnych" - mówi Monika Marianowicz, PR&events manager Empiku. Innego zdania jest fruli.pl, którego zdaniem większość mężczyzn przynajmniej raz w roku chciałaby świętować swój dzień. Poza tym, dla kobiet Dzień Chłopaka to ciekawa możliwość okazania mężczyznom dowodów sympatii. "Ten dzień jest oczywiście mniej popularny od Dnia Kobiet, który ma długą tradycję. Ale nowe święta nie zyskają popularności, jeżeli klienci nie otrzymają odpowiednio dopasowanej oferty" - tłumaczy Agnieszka Gierus z fruli.pl.
Empik jeszcze nie jest przekonany co do popularności dnia chłopaka, Allegro plasuje się gdzieś pośrodku, a Fruli.pl i Toys4Boys wiedzą, że na takiej okazji można rzeczywiście zyskać. "W tym konkretnym przypadku najważniejsze, aby zyskali chłopcy i mężczyźni, otrzymując od kobiet oryginalne prezenty" - podsumowuje Agnieszka Gierus z fruli.pl.