VoIP coraz bardziej popularny w Polsce
Wartość rynku telefonii internetowej w Polsce, tzw. VoIP, w 2010 r. wzrosła o 27 proc. i osiągnęła 658 mln zł - wynika z najnowszego raportu opracowanego przez firmę badawczą PMR
24.01.2011 | aktual.: 24.01.2011 12:33
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
VoIP (ang. Voice over Internet Protocol) to technologia cyfrowa, która pozwala na rozmowy za pomocą internetu. Popularnie nazywana jest "telefonią internetową".
Z raportu PMR wynika, że w ciągu ostatnich czterech lat polski rynek telefonii internetowej sukcesywnie rósł, jednak w zmiennym tempie. W 200. r., kiedy operatorzy telekomunikacyjni rozpoczęli promocję tych usług, liczba nowych użytkowników rosła w szybkim tempie. Rynek wzrósł wtedy o ponad 90 proc. i osiągnął wartość 403 mln zł.
Z kolei w 200. r. wzrost osiągnął zaledwie 5 proc. (520 mln zł). "Stało się to wbrew oczekiwaniom operatorów, którzy byli przekonani, że kryzys przyniesie zwiększone zainteresowanie telefonią internetową z racji niższych kosztów. W segmencie klientów indywidualnych widoczny był rekordowo niski przyrost liczby nowych abonentów. Podobna sytuacja miała miejsce w segmencie biznesowym" - uważa analityk rynku telekomunikacyjnego i IT w PMR Zoran Vuckovic.
W 201. roku było już jednak lepiej - operatorzy sieci kablowych zanotowali jeden z największych przyrostów liczby nowych abonentów. Zadecydowały o tym spadające ceny połączeń, coraz większa liczba darmowych minut do wykorzystania w abonamencie oraz możliwość zakupu telefonii internetowej w pakiecie z innymi usługami (m.in. internetem i telewizją).
Eksperci wskazują, że w ubiegłym roku wzrosło jednak zainteresowanie usługą w sektorze małych i średnich firm. Dla operatorów VoIP pełni funkcję dodatkowej usługi, którą można klientom zaoferować w ramach większego pakietu jako tańszy, a co za tym idzie bardziej konkurencyjny ekwiwalent tradycyjnej telefonii stacjonarnej.
PMR to firma specjalizująca się w dostarczaniu informacji rynkowych oraz usług firmom zainteresowanym rynkami Europy Środkowo-Wschodniej. Zatrudnia analityków i ekspertów zajmujących się m.in. IT, rynkiem telekomunikacyjnym, farmaceutycznym, budowlanym i handlowym. Wydaje m.in. publikacje biznesowe i świadczy usługi konsultingowe.