UKE pracuje z operatorami nad standaryzacją jakości usług
UKE poddaje konsultacjom środowiskowym projekt memorandum w sprawie współpracy na rzecz podnoszenia jakości świadczonych dla użytkowników usług na rynku telekomunikacyjnym - mobilnych i stacjonarnych.
26.09.2012 | aktual.: 26.09.2012 09:57
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Zobacz: Jaką pralkę kupić?
Przedmiotem prac w ramach memorandum będzie wspólne ustalenie przez UKE i pozostałych sygnatariuszy:
- wykazu i definicji, wskaźników jakości usług, które będą publikowane przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych,
- metodologii dokonywania obiektywnego pomiaru wskaźników jakości,
- trybu oraz formy informowania o wskaźnikach jakości przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych (m.in. w ofertach, umowach, czy w inny dostępny powszechnie sposób).
Sygnatariuszami memorandum mogą być przedstawiciele administracji publicznej, organizacje pozarządowe, izby i zrzeszenia gospodarcze oraz przedsiębiorcy świadczący publicznie dostępne usługi telekomunikacyjne, jak i organizacje konsumenckie.
Z naszych informacji wynika, że PTC złożyła następujące propozycje w kwestii badania jakości operatorów mobilnych:
Usługi głosowe:
- CSSR (Call Setup Success Rate) - skuteczność zestawiania połączeń,
- Drop Rate - współczynnik zerwanych połączeń,
- POLQA - pomiar jakości głosu.
Internet
- FTP UL/DL - pomiar maksymalnej szybkości pobierania / wysyłania pliku,
- HTTP - pomiar szybkości pobierania stron www,
- RTT - pomiar opóźnień.
Obsługa klienta:
- czas oczekiwania na uzyskanie połączenia z numerami usług świadczonych z udziałem personelu.
Reklamacje:
- wskaźnik ilości reklamacji rozpatrzonych w terminie.
Zasięg:
- uśredniony poziom sygnału 2G / 3G na mierzonym obszarze.