Śledzą rajdowców? "Tak" - mówi Hołowczyc

Śledzą rajdowców? "Tak" - mówi Hołowczyc

Śledzą rajdowców? "Tak" - mówi Hołowczyc
Źródło zdjęć: © WP.PL / Piotr Mokwiński
30.06.2014 11:21

W samochodach startujących w rajdach montowane są urządzenia pozwalające ustalić pozycję aut za pomocą GPS-u i przesłać ją poprzez sieć GSM do programu przetwarzającego otrzymane informacje i wyświetlającego je na ekranach komputerów w Centrum Kierowania Rajdem lub w dowolnym innym miejscu. Są obowiązkowym elementem wyposażenia rajdówek, a instrukcje przesyłane ekipom precyzują sposób montażu.

To narzędzie wpływające na poprawę bezpieczeństwa zawodników i widzów. Gdy dochodzi do wypadku lub innego zdarzenia na trasie próby sportowej, informacja o tym jest natychmiast przekazana organizatorowi i umożliwia bezzwłoczne rozpoczęcie ewentualnej akcji ratunkowej. System w znaczny sposób skraca czas reakcji, który w takich sytuacjach jest bezcenny. Kierowcy sami mogą też wezwać pomoc używając przycisku SOS.

Postanowiliśmy sprawdzić, jak działanie systemu wygląda od strony zawodników biorących udział w rajdach. „To ciekawe, że dzwonicie akurat w tym momencie, bo właśnie piszczy nasz kontroler zamontowany w samochodzie. Myślałem, że kontaktuje się ze mną ktoś z organizatorów, a tymczasem to dzwoni lokalizacja.info”. – powiedział nam Krzysztof Hołowczyc, który właśnie kończy zapoznawanie się z trasą 71. Rajdu Polski. „Sygnał alarmowy być może związany jest z naszym nieco dłuższym postojem przy trasie, który organizator mógł uznać za pojawienie się problemu. Na szczęście wszystko jest OK.” – dodał Hołek. Pytany o praktyczne zastosowanie systemu namierzania wspomniał nieszczęśliwy dla niego ubiegłoroczny Rajd Dakar, podczas którego uległ poważnemu wypadkowi. „Chcąc nie chcąc musieliśmy użyć przycisku SOS, bo ze złamanym kręgosłupem jechać się nie da” – stwierdził kierowca.

Jeśli chodzi o Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Świata, w tym będący ich eliminacją 71. Rajd Polski, to w autach zawodników stosowany jest SIT Sports Tracking Unit. W pojazdach służb ratowniczych i samochodach organizatora wykorzystywany jest system ASTO firmy AutoGuard.

Przy okazji zauważyliśmy, że załoga Bryan Bouffier/Xavier Panseri jest sponsorowana przez firmę Coyote. Ciekawe, czy uda im się omijać przeciwników równie skutecznie, jak Coyote pozwala omijać utrudnienia na drodze…

Polecamy na stronach Lokalizacja.info: Fabryczna nawigacja na super wyświetlaczu?

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)