Silniki najnowszych samolotów Boeinga będę testowane w Polsce
Laboratorium Aerodynamiki Przepływów Turbinowych lotniczych, jedno z największych tego typu na świecie, zostało otwarte we wtorek w podwarszawskiej Zielonce. W przyszłym roku mają tu ruszyć testy turbiny silnika nowej generacji do nowej wersji Boeinga 777.
04.11.2015 | aktual.: 04.11.2015 10:36
Jest to wspólne przedsięwzięcie przedsiębiorstw prywatnych i państwowych oraz uczelni - Polonia Aero, Avio Aero, Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 4. Wojskowej Akademii Technicznej i Politechniki Warszawskiej.
- Ten projekt to wielka szansa dla branży lotniczej i doskonały przykład współpracy między firmami prywatnymi i uczelniami. Mamy 2. inżynierów. Będziemy testować turbiny i prototypy, studenci będą zdobywać praktyczną wiedzę w jednym z najbardziej innowacyjnych centrów badawczo-rozwojowych na świecie. - mówił prezes Polonia Aero Giacomo Vessia.
Zadaniem laboratorium Aerodynamiki Przepływów Turbinowych są prace nad optymalizacją profili łopatek turbin w celu zmniejszenia zużycia paliwa, emisji spalin i hałasu emitowanego przez silniki lotnicze. Wyposażenie ośrodka pozwala na testowanie turbin w warunkach zbliżonych do występujących w locie, ale w temperaturze niższej niż w rzeczywistym locie. Stąd nazwa metody - "cold flow". Zasysane powietrze jest sprężane i podgrzewane do maksymalnie 37. stopni Celsjusza, po czym przepuszczane przez testowaną turbinę z natężeniem do 80 kg/s.
Laboratorium, w którym testy będą przeprowadzane kilka razy w roku, będzie wtedy potrzebowało ogromnych ilości energii. Dlatego konieczne było doprowadzenie podziemnej linii 11. kV.
Laboratorium, którego budowa ruszyła w połowie 201. roku, miało rozpocząć działalność pod koniec ub.r. Całkowity koszt inwestycji wyniósł 230 mln zł (55 mln euro), z czego ponad 160 mln zł pochodzi z funduszy unijnych, a 28,4 mln zł z budżetu państwa. Obiekt wzniesiono na terenie WZL 4, specjalizujących się w remontach i obsłudze silników turbinowych.
Prezes Avio Aero Ricardo Procacci zwrócił uwagę, że ośrodek w ramach programu "Innolot" będzie prowadził badania przemysłowe i rozwojowe w przemyśle lotniczym. W planie są testy związane ze zwiększeniem wydajności nowych silników lotniczych General Electric GE9. - chodzi o obniżenie zużycia paliwa i emisji - do samolotów Boeing 777, a także turbin silników GEnX do maszyn 747-8 i 787.