Silniki najnowszych samolotów Boeinga będę testowane w Polsce

Laboratorium Aerodynamiki Przepływów Turbinowych lotniczych, jedno z największych tego typu na świecie, zostało otwarte we wtorek w podwarszawskiej Zielonce. W przyszłym roku mają tu ruszyć testy turbiny silnika nowej generacji do nowej wersji Boeinga 777.

Obraz
Źródło zdjęć: © Wikimedia / CC / hrosas2115@sbcglobal.net

Jest to wspólne przedsięwzięcie przedsiębiorstw prywatnych i państwowych oraz uczelni - Polonia Aero, Avio Aero, Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 4. Wojskowej Akademii Technicznej i Politechniki Warszawskiej.

- Ten projekt to wielka szansa dla branży lotniczej i doskonały przykład współpracy między firmami prywatnymi i uczelniami. Mamy 2. inżynierów. Będziemy testować turbiny i prototypy, studenci będą zdobywać praktyczną wiedzę w jednym z najbardziej innowacyjnych centrów badawczo-rozwojowych na świecie. - mówił prezes Polonia Aero Giacomo Vessia.

Zadaniem laboratorium Aerodynamiki Przepływów Turbinowych są prace nad optymalizacją profili łopatek turbin w celu zmniejszenia zużycia paliwa, emisji spalin i hałasu emitowanego przez silniki lotnicze. Wyposażenie ośrodka pozwala na testowanie turbin w warunkach zbliżonych do występujących w locie, ale w temperaturze niższej niż w rzeczywistym locie. Stąd nazwa metody - "cold flow". Zasysane powietrze jest sprężane i podgrzewane do maksymalnie 37. stopni Celsjusza, po czym przepuszczane przez testowaną turbinę z natężeniem do 80 kg/s.

Laboratorium, w którym testy będą przeprowadzane kilka razy w roku, będzie wtedy potrzebowało ogromnych ilości energii. Dlatego konieczne było doprowadzenie podziemnej linii 11. kV.

Laboratorium, którego budowa ruszyła w połowie 201. roku, miało rozpocząć działalność pod koniec ub.r. Całkowity koszt inwestycji wyniósł 230 mln zł (55 mln euro), z czego ponad 160 mln zł pochodzi z funduszy unijnych, a 28,4 mln zł z budżetu państwa. Obiekt wzniesiono na terenie WZL 4, specjalizujących się w remontach i obsłudze silników turbinowych.

Prezes Avio Aero Ricardo Procacci zwrócił uwagę, że ośrodek w ramach programu "Innolot" będzie prowadził badania przemysłowe i rozwojowe w przemyśle lotniczym. W planie są testy związane ze zwiększeniem wydajności nowych silników lotniczych General Electric GE9. - chodzi o obniżenie zużycia paliwa i emisji - do samolotów Boeing 777, a także turbin silników GEnX do maszyn 747-8 i 787.

Wybrane dla Ciebie

Nowe wozy w armii. "Przeciwnik nie zdąży mrugnąć"
Nowe wozy w armii. "Przeciwnik nie zdąży mrugnąć"
Z armatą na drony. Polska pracowała nad nowoczesnym systemem, ale prace przerwano
Z armatą na drony. Polska pracowała nad nowoczesnym systemem, ale prace przerwano
Superdron nad Polską. Śledził ruchy Rosjan
Superdron nad Polską. Śledził ruchy Rosjan
Dotrzymują słowa. Dziesiątki wozów dla Ukrainy
Dotrzymują słowa. Dziesiątki wozów dla Ukrainy
Kupią broń dalekiego zasięgu. To historyczna zmiana w ich polityce
Kupią broń dalekiego zasięgu. To historyczna zmiana w ich polityce
Szef MON o rosyjskich dronach. Zwrócił się z apelem do Polaków
Szef MON o rosyjskich dronach. Zwrócił się z apelem do Polaków
Cyfrowy atlas opadów. System zyska nowe funkcje
Cyfrowy atlas opadów. System zyska nowe funkcje
Rosja kopiuje Starlinka? "Wkrótce uruchomimy"
Rosja kopiuje Starlinka? "Wkrótce uruchomimy"
Nie jest jednoznacznie dobra. Ludzkość i ewolucyjne zmiany
Nie jest jednoznacznie dobra. Ludzkość i ewolucyjne zmiany
Ukraińcy otwarcie. Tyle są warte stare czołgi z Polski
Ukraińcy otwarcie. Tyle są warte stare czołgi z Polski
Zarejestrowano ją na nagraniu. Widok łamie serce
Zarejestrowano ją na nagraniu. Widok łamie serce
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek