Silniki najnowszych samolotów Boeinga będę testowane w Polsce

Laboratorium Aerodynamiki Przepływów Turbinowych lotniczych, jedno z największych tego typu na świecie, zostało otwarte we wtorek w podwarszawskiej Zielonce. W przyszłym roku mają tu ruszyć testy turbiny silnika nowej generacji do nowej wersji Boeinga 777.

Obraz
Źródło zdjęć: © Wikimedia / CC / hrosas2115@sbcglobal.net

Jest to wspólne przedsięwzięcie przedsiębiorstw prywatnych i państwowych oraz uczelni - Polonia Aero, Avio Aero, Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 4. Wojskowej Akademii Technicznej i Politechniki Warszawskiej.

- Ten projekt to wielka szansa dla branży lotniczej i doskonały przykład współpracy między firmami prywatnymi i uczelniami. Mamy 2. inżynierów. Będziemy testować turbiny i prototypy, studenci będą zdobywać praktyczną wiedzę w jednym z najbardziej innowacyjnych centrów badawczo-rozwojowych na świecie. - mówił prezes Polonia Aero Giacomo Vessia.

Zadaniem laboratorium Aerodynamiki Przepływów Turbinowych są prace nad optymalizacją profili łopatek turbin w celu zmniejszenia zużycia paliwa, emisji spalin i hałasu emitowanego przez silniki lotnicze. Wyposażenie ośrodka pozwala na testowanie turbin w warunkach zbliżonych do występujących w locie, ale w temperaturze niższej niż w rzeczywistym locie. Stąd nazwa metody - "cold flow". Zasysane powietrze jest sprężane i podgrzewane do maksymalnie 37. stopni Celsjusza, po czym przepuszczane przez testowaną turbinę z natężeniem do 80 kg/s.

Laboratorium, w którym testy będą przeprowadzane kilka razy w roku, będzie wtedy potrzebowało ogromnych ilości energii. Dlatego konieczne było doprowadzenie podziemnej linii 11. kV.

Laboratorium, którego budowa ruszyła w połowie 201. roku, miało rozpocząć działalność pod koniec ub.r. Całkowity koszt inwestycji wyniósł 230 mln zł (55 mln euro), z czego ponad 160 mln zł pochodzi z funduszy unijnych, a 28,4 mln zł z budżetu państwa. Obiekt wzniesiono na terenie WZL 4, specjalizujących się w remontach i obsłudze silników turbinowych.

Prezes Avio Aero Ricardo Procacci zwrócił uwagę, że ośrodek w ramach programu "Innolot" będzie prowadził badania przemysłowe i rozwojowe w przemyśle lotniczym. W planie są testy związane ze zwiększeniem wydajności nowych silników lotniczych General Electric GE9. - chodzi o obniżenie zużycia paliwa i emisji - do samolotów Boeing 777, a także turbin silników GEnX do maszyn 747-8 i 787.

Wybrane dla Ciebie

Nanocząsteczki złota w sprayu. Nowa metoda dostarczania leków do mózgu
Nanocząsteczki złota w sprayu. Nowa metoda dostarczania leków do mózgu
Słońce i wiatr lepsze od węgla. Odnawialne źródła energii wiodą prym
Słońce i wiatr lepsze od węgla. Odnawialne źródła energii wiodą prym
Czym zastąpić F-35? Turecki Kaan nie jest odpowiedzią na problemy Hiszpanii
Czym zastąpić F-35? Turecki Kaan nie jest odpowiedzią na problemy Hiszpanii
Ogromna dostawa robotów dla Ukrainy. Są hitem eksportowym Estonii
Ogromna dostawa robotów dla Ukrainy. Są hitem eksportowym Estonii
Obraz nędzy na froncie. Rosjanie wsadzili na Moskwicza armatę
Obraz nędzy na froncie. Rosjanie wsadzili na Moskwicza armatę
Są budżetowym batem na drony. Belgia potroi ich produkcję
Są budżetowym batem na drony. Belgia potroi ich produkcję
Ciemna materia i ciemna energia nie istnieją? Zaskakująca teoria
Ciemna materia i ciemna energia nie istnieją? Zaskakująca teoria
Sztuczna inteligencja wykryje wady wymowy. Polacy tworzą urządzenie
Sztuczna inteligencja wykryje wady wymowy. Polacy tworzą urządzenie
Tajemnicza awaria w USA. Co wydarzyło się w pobliżu "Strefy 51"?
Tajemnicza awaria w USA. Co wydarzyło się w pobliżu "Strefy 51"?
Pokazali nagranie. Ukrainiec zestrzelił pocisk manewrujący
Pokazali nagranie. Ukrainiec zestrzelił pocisk manewrujący
Ukraińskie F-16. Klucz do obrony przed rosyjską agresją
Ukraińskie F-16. Klucz do obrony przed rosyjską agresją
Rosyjskie sny o potędze. Rzeczywistość je brutalnie weryfikuje
Rosyjskie sny o potędze. Rzeczywistość je brutalnie weryfikuje