Transformacja wojska. Francuzi z nowym sprzętem

Lotnictwo śmigłowcowe francuskiej marynarki wojennej, podobnie jak i wojsk lądowych, przechodzi obecnie transformację mająca na celu ograniczenie liczby typów śmigłowców będących w służbie.

Bogate oszklenie kabiny pilotów pomaga w obserwacjiBogate oszklenie kabiny pilotów pomaga w obserwacji
Źródło zdjęć: © Airbus Helicopters

Pozwoli to na uproszczenie logistyki i obniżenie kosztów utrzymywania floty. Następcą kilku różnych typów wykorzystywanych w tej chwili będzie wdrażany do uzbrojenia śmigłowiec Airbus Helicopters H160M Guépard.

Wdrożenie nowych śmigłowców

W tej chwili francuska marynarka wykorzystuje sześć pierwszych śmigłowców tego typu, ale w wersji H160B, które są leasingowane od konsorcjum firm Airbus Helicopters, Babcock i Safran Helicopter Engines. Dzięki takiemu rozwiązaniu piloci i mechanicy lotnictwa marynarki wojennej mogą już zdobywać doświadczenie na nowym typie, co w przyszłości ułatwi wdrożenie docelowych H160M, gdy będą wchodziły do użytku na szeroką skalę. Ponadto wdrożenie do służby zmodyfikowanych cywilnych H160B pozwoliło załatać dziurę w zdolnościach do prowadzenia misji poszukiwawczo-ratunkowych po wycofaniu ze służby śmigłowców Alouette III.

Prototyp śmigłowca H160M Guépard w pełnej konfiguracji wojskowej
Prototyp śmigłowca H160M Guépard w pełnej konfiguracji wojskowej © Airbus Helicopters

Przed wdrożeniem H160B do służby poddano je modyfikacjom pozwalającym na bezpieczną realizację zadań wojskowych i ratunkowych. Przede wszystkim śmigłowce wyposażono w awaryjne pływaki umożliwiające awaryjne lądowanie na powierzchni morza i dające czas na ewakuację załogi przed zatonięciem śmigłowca. Ponadto nad bocznymi drzwiami zainstalowano wciągarkę dla ratownika i ofiary o udźwigu 250 kg, a pod kadłubem zainstalowano hak do transportu większych ładunków na podwieszeniu. Do tego na dziobie zainstalowano głowicę optoelektroniczną Euroflir 410S umożliwiającą wykrywanie i identyfikację statków z odległości 30 Mm. Dzięki kanałowi termowizyjnemu może ona służyć do poszukiwania rozbitków lub określenia, w której części statku wybuchł pożar.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Śmigłowiec zyskał także rozbudowany pakiet łączności składający się z radiostacji VHF do łączności lotniczej i morskiej, drugą radiostację UHF, a nawet telefon satelitarny Inmarsat. Ten ostatni umożliwia na przykład bezpośrednią rozmowę załogi śmigłowca będącego daleko nad otwartym morzem ze szpitalem na brzegu. Całość uzupełnia radar Bendix 1300 do wykrywania obiektów na morzu.

Do misji transportu medycznego lub ratunkowych we wnętrzu można dodatkowo zainstalować pojemniki z wyposażeniem medycznym obejmującym m.in. butle z tlenem, elektrokardiograf i pompę infuzyjną. Z kolei w operacjach policyjnych lub kontrterrorystycznych na śmigłowcu można zamontować oprzyrządowanie do desantowania metodą szybkiej liny i dodatkowe opancerzenie.

Tablica przyrządów H160 jest pozbawiona przyrządów analogowych
Tablica przyrządów H160 jest pozbawiona przyrządów analogowych © Airbus Helicopters

H160 stanowi przeskok technologiczny w porównaniu ze śmigłowcami wykorzystywanymi wcześniej, jak SA321 Super Frelon, EC225, Alouette III czy Lynx. Dzięki wyposażeniu w wiele zautomatyzowanych systemów wspomagających pracę pilota, sterowanie śmigłowcem jest znacznie prostsze. Pilot może się koncentrować na taktycznej stronie wykonywanego zadania, a nie na stałym kontrolowaniu parametrów pracy śmigłowca. Przydaje się to szczególnie w misjach ratunkowych, gdy wszyscy członkowie załogi mogą wyglądać przez okna w poszukiwaniu rozbitków. Obserwację ułatwia bogate oszklenie kabiny pilotów, którzy mają znacznie lepsze pole widzenia niż w maszynach starszej generacji, ponieważ cyfrowa tablica przyrządów zajmuje znacznie mniej miejsca niż klasyczna tablica z analogowymi zegarami.

Śmigłowiec wyposażono również w dwie kamery. Pierwsza, umieszczona na ogonie, jest skierowana do przodu i pokazuje wyloty spalin z silników, dzięki czemu szczególnie w czasie startu można na przykład szybko potwierdzić informacje o pożarze silników. Druga kamera jest umieszczona w kadłubie pionowo w dół i umożliwia obserwację podwieszonego ładunku lub ułatwia dostarczenie ratownika we właściwe miejsce.

H160B francuskiej marynarki wojennej w czasie ćwiczeń
H160B francuskiej marynarki wojennej w czasie ćwiczeń © Airbus Helicopters

Nowe śmigłowce od razu wprowadzono do akcji i obecnie pełnią stałe dyżury czekając na wezwanie do osób potrzebujący pomocy na morzu. Jedną z największych akcji ratunkowych, w których korzystano z H160, była ewakuacja załogi palącego się statku Guana. Statek znajdował się ponad 100 Mm na południowy zachód od wybrzeża Bretanii. W ciągu trzech lotów trwających łącznie 12 godzin bezpiecznie ewakuowano 20 członków załogi statku. Jest to dowód wysokiej niezawodności konstrukcji nowego śmigłowca, który w odróżnieniu od wielu innych statków powietrznych wprowadzanych w ostatnich latach – Tiger, NH90, A400M – nie cierpi na poważne choroby wieku dziecięcego.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Chiny testują tajemniczą rakietę. Ma nietypową trajektorię
Chiny testują tajemniczą rakietę. Ma nietypową trajektorię
Służy Polsce od 6 lat. Jest do naprawy
Służy Polsce od 6 lat. Jest do naprawy
Co oznacza litera "H" w imieniu Jezusa? Nie każdy o tym wie
Co oznacza litera "H" w imieniu Jezusa? Nie każdy o tym wie
Polska wstrzymuje zakup rakiet. Zabrakło na nie pieniędzy?
Polska wstrzymuje zakup rakiet. Zabrakło na nie pieniędzy?
60-letnia zagadka może mieć rozwiązanie. Wszystko przez czarne dziury
60-letnia zagadka może mieć rozwiązanie. Wszystko przez czarne dziury
Zbłąkana planeta. Zorze podgrzewają jej atmosferę
Zbłąkana planeta. Zorze podgrzewają jej atmosferę
Wiedziałeś, że dinozaury wciąż istnieją? Nawet robimy z nich rosół
Wiedziałeś, że dinozaury wciąż istnieją? Nawet robimy z nich rosół
Rozważają przekazanie Tomahawków Ukrainie. Jest reakcja Kremla
Rozważają przekazanie Tomahawków Ukrainie. Jest reakcja Kremla
Rosyjski okręt na Morzu Śródziemnym. Doznał bardzo poważnej awarii
Rosyjski okręt na Morzu Śródziemnym. Doznał bardzo poważnej awarii
Wysycha w rekordowym tempie. Będzie mieć opłakane skutki dla świata
Wysycha w rekordowym tempie. Będzie mieć opłakane skutki dla świata
Bezsenność i demencja. Brak snu przyspiesza zmiany w mózgu
Bezsenność i demencja. Brak snu przyspiesza zmiany w mózgu
Newa SC na straży polskiego nieba. Wojsko pokazało zdjęcia
Newa SC na straży polskiego nieba. Wojsko pokazało zdjęcia