Projekt społeczny - ,,Piekło Internetu"
Nasz zespół składa się z pięciorga uczniów II Liceum Ogólnokształcącego im. Władysława Broniewskiego w Koszalinie i tworzymy projekt społeczny w ramach tegorocznej edycji Olimpiady „Zwolnieni z Teorii”.
19.05.2021 14:37
Celem naszego projektu - ,,Piekło Internetu" - jest walka z cyberprzemocą i uświadamianie odbiorców o wypływających z niej zagrożeniach. W tym celu przedstawiamy genezę, konsekwencje prawne oraz sposoby jej przeciwdziałania.
Staramy się, aby nasze działania przyczyniły się do ograniczenia, a następnie nawet całkowitego wyeliminowania tego problemu oraz pobudzenia świadomości społeczeństwa o skali tego zjawiska. Niestety, temat ten często jest pomijany i dużo osób nie zdaje sobie sprawy z tego, jak poważne konsekwencje może powodować.
Właśnie dlatego tak ważna jest dla nas edukacja w tym zakresie. Zależy nam na rozwoju społeczeństwa, w tym dzieci i młodzieży, z tego właśnie powodu postawiliśmy na zastosowanie alternatywnych i nowoczesnych form nauki. Uważamy, że należy już w najmłodszych pokoleniach kształtować właściwe zachowania i postawy oraz wyczulić je na niebezpieczeństwa, z którymi mogą spotkać się nie tylko teraz, ale i w późniejszym życiu. Zależy nam na zapoznawaniu dzieci i młodzieży z zagrożeniami czyhającymi w sieci oraz uświadamianiu ich, że jest to niewłaściwe i należy temu przeciwdziałać.
Sądzimy, że dzięki przygotowanym przez nas materiałom edukacyjnym, łatwiej będzie zrozumieć, jakie zagrożenia występują w Internecie i dzięki temu więcej osób uda się przed nimi uchronić. Przestrzeń wirtualna stała się nieodłącznym elementem naszego życia. Chcemy zatem pokazać, że technologia jest bardzo przydatna i pomocna w rozwoju oraz zdobywaniu nowych wiadomości, ale tylko wtedy, kiedy świadomie i umiejętnie się z niej korzysta.
Regularnie działamy w mediach społecznościowych, gdzie publikujemy edukacyjne treści. Na naszym kanale na YouTube - ,,Piekło Internetu” - dostępne są filmy z pedagogiem, psychologiem, prawnikiem, a także influencerami, którzy dzielą się swoimi doświadczeniami związanymi właśnie z cyberprzemocą. Oprócz tego przeprowadziliśmy sondy uliczne. Działamy także na Instagramie, gdzie za pomocą tworzonych przez nas grafik, przedstawiamy rodzaje przemocy wirtualnej. Prowadzimy tam również akcję #pieklointernetu, polegającą na umieszczaniu nadsyłanych przez grono naszych odbiorców zdjęć ze stworzonym przez nas hashtagiem. Ponadto stworzyliśmy własną stronę internetową, która służy do komunikacji z odbiorcami projektu. Przeprowadziliśmy ankietę sprawdzającą wiedzę i świadomość odbiorców w tematyce cyberprzemocy. W ramach naszego projektu stworzyliśmy również edukacyjno – rozrywkową grę planszową, która w przystępny sposób ukazuje problem cyberprzestępczości oraz jej rodzaje.
Przez to, że temat jest tak uniwersalny, to z gry, oprócz dzieci i młodzieży, będą mogli korzystać także dorośli. Są w niej bohaterowie oraz antagoniści. Każdy z antagonistów przedstawia inny rodzaj cyberprzemocy, natomiast dla bohaterów stworzyliśmy mini fabuły, które opisują ich zetknięcie z przemocą wirtualną. Gra ma formę wyścigu po dwóch warstwach. Poprzez zebranie odpowiedniej ilości punktów, gracz ma możliwość przedostania się do kolejnej warstwy. Ten, kto pierwszy dotrze do środka, zdobędzie odpowiednią ilość punktów, aby pokonać głównego oponenta i odpowie poprawnie na jedno z jedenastu pytań (potrzebną wiedzę zdobywa się podczas rozgrywki), wygrywa. Wszystkie prace nad grą zostały zakończone i dzięki zebraniu odpowiedniej ilości środków, nasza gra jest już produkowana. Egzemplarze naszej gry zamierzamy wysyłać do domów dziecka, młodzieżowych ośrodków wychowawczych oraz szkół w całej Polsce.