Praca w pozycji stojącej - zasady BHP i obowiązki pracodawcy
W niektórych zawodach pracownicy są zobowiązani do wykonywania pracy w pozycji stojącej. Wiąże się to nie tylko z dyskomfortem, ale także z ryzykiem wystąpienia wielu problemów zdrowotnych. Z tego względu bardzo ważne jest, aby pracodawca zadbał o odpowiednie warunki pracy z uwzględnieniem aktualnych przepisów BHP. Sprawdź, jakie są zatem jego obowiązki i o jakich zasadach musi pamiętać!
Czym jest praca w pozycji stojącej?
Na początku warto zastanowić się, kiedy mamy do czynienia z wykonywaniem obowiązków zawodowych w pozycji stojącej. Taka sytuacja ma miejsce wtedy, gdy pracownik musi stać w pionie, w żaden sposób nie podpierając swojego ciała. W tym przypadku chodzi dokładnie o tak zwaną wymuszoną pozycję, która może wynikać na przykład z ograniczonej przestrzeni i wzmaga poczucie zmęczenia. Warto też podkreślić, że pracujące na stojąco osoby są narażone na poważne problemy zdrowotne, w tym zwyrodnienia stawów kolanowych, dolegliwości kręgosłupa czy niewydolność krążeniową.
Szukasz dla siebie dobrze płatnej posady? Praca w Inowrocławiu czeka właśnie na Ciebie - sprawdź najnowsze ogłoszenia!
Kto nie może wykonywać pracy w pozycji stojącej?
Niekiedy zdarza się, że na skutek reorganizacji pracy, pracownik jest zmuszony zmienić swoją dotychczasową pozycję na stojącą. W takim przypadku pracodawca musi wiedzieć, że w niektórych przypadkach wykonywanie obowiązków w tej pozycji jest niemożliwe. Warunkiem bezwzględnego zakazu są oczywiście przeciwwskazania zdrowotne, ale nie tylko. Należy także pamiętać, że zgodnie z przepisami BHP obowiązków zawodowych w pozycji stojącej nie mogą także wykonywać kobiety w ciąży. Ta zasada dotyczy jednak wyłącznie sytuacji, gdy osoba zatrudniona musiałaby stać co najmniej przez trzy godziny łącznie w ciągu jednego dnia pracy.
Interesuje Cię praca w Bielsko-Białej i jesteś gotowy na wykonywanie obowiązków także w pozycji stojącej? Sprawdź ogłoszeniach dedykowane pracownikom fizycznym!
Obowiązki pracodawcy w przypadku pracy w pozycji stojącej
Co mówią przepisy BHP na temat pracy w pozycji stojącej? Co do zasady, jeśli pracownik z racji swojego zawodu przez większość czasu stoi lub chodzi, pracodawca jest zobowiązany do zapewnienia mu miejsca do wypoczynku, które musi znajdować się w pobliżu stanowiska pracy. Rozwiązaniem może być ustawienie obok stanowiska pracy wygodnego siedziska, zapewniając odpowiednie warunki do niezbędnego odpoczynku.
Marzysz o rozpoczęciu kariery w sektorze nowoczesnych technologii? Sprawdź oferty pracy IT z Poznania i przekonaj się, na jakich specjalistów jest największe zapotrzebowanie!
Obowiązkiem pracodawcy jest odpowiednie zorganizowanie pracy w pozycji stojącej, aby zadbać o komfort pracownika. Należy pamiętać przede wszystkim o dostosowaniu wysokości stanowiska do potrzeb zatrudnionej osoby. Przykładowo, jeśli w pracy istnieje konieczność pisania w pozycji stojącej, pracownik powinien mieć możliwość swobodnego ułożenia łokcia, aby maksymalnie ułatwić mu wykonywanie tej czynności. Bardzo ważne jest także, by zadbać o wsparcie dla ciała w pozycji stojącej i zastosować odpowiednie rozwiązania, które w założeniu mają zmniejszyć nacisk na stawy. Przykładem może być wykorzystanie maty lub specjalnej wykładziny, aby stanie na nogach było mniej uciążliwe. Istotne jest również właściwe zorganizowanie stanowiska pracy, umożliwiając pracownikowi regularne zmienianie pozycji ciała na siedzącą. Dzięki temu osoba zatrudniona będzie mogła uniknąć problemów z kręgosłupem i innych dolegliwości zdrowotnych, a także zadbać o zmniejszenie napięcia mięśniowego.
Podsumowanie
Jeśli Twoi pracownicy realizują obowiązki zawodowe w pozycji stojącej, musisz zapewnić im maksimum wygody. Zadbaj o to, aby odciążyć ich kręgosłup i przeciwdziałaj problemom zdrowotnym, dbając o komfortowe stanowiska pracy. Pamiętaj także, że powierzchnia robocza powinna znajdować się na optymalnej wysokości, dostosowanej do wzrostu pracownika. Nie zapominaj, że jako pracodawca jesteś zobowiązany do ochrony życia i zdrowia zatrudnionych osób w miejscu pracy.