Potężne chińskie okręty
Dzisiaj chińska marynarka ustępuje pod względem liczby okrętów i marynarzy jedynie marynarce USA.
Potężne chińskie okręty
Jeszcze na początku lat 90. chińska marynarka wojenna odgrywała podrzędną rolę w stosunku do sił lądowych Państwa Środka. Od tego czasu przeprowadzono jednak zakrojoną na szeroką skalę modernizację, zakupiono nowe okręty i rozwinięto możliwości chińskich stoczni. Dzisiaj chińska marynarka ustępuje pod względem liczby okrętów i marynarzy jedynie marynarce USA. W siłach morskich Chińskiej Republiki Ludowej służy obecnie ponad ćwierć miliona osób. Do tego należy doliczyć 35 000 żołnierzy sił obrony wybrzeża, 56 000 żołnierzy piechoty morskiej i drugie tyle w lotnictwie morskim.
Ambicją Chińczyków na najbliższe lata jest rozwinięcie sił morskich do tego stopnia, aby mogły samodzielnie operować na wodach całego świata. W tym celu Chiny potrzebują co najmniej jednego, a najlepiej kilku lotniskowców, atomowych okrętów podwodnych i całej serii nowoczesnych okrętów, takich jak niszczyciele, fregaty czy korwety. Przyjrzyjmy się bliżej najnowocześniejszym okrętom chińskiej marynarki wojennej, aby zobaczyć jak blisko morskiej dominacji jest Państwo Środka.
GB/SW/GB
Lotniskowiec
Pierwszym i najważniejszym okrętem, jakiego potrzebują Chińczycy jest lotniskowiec. Jeszcze w tym roku do czynnej służby ma więc trafić Liaoning - chiński lotniskowiec zbudowany na kadłubie nigdy niedokończonego, radzieckiego lotniskowca Varyag. Szczególnie ciekawa jest historia tej jednostki. W 1988 roku Związek Radziecki zakończył budowę dumy marynarki - lotniskowca Ryga. Okręt w 1990 zmienił nazwę na Varyag, na cześć słynnego, radzieckiego krążownika. Do 1992 roku lotniskowiec posiadał wszystkie systemy, oprócz elektroniki. Rozpad ZSRR spowodował jednak, że okręt stał się własnością Ukrainy, wylądował w doku i do 1998 roku został pozbawiony niemal wszystkiego: steru, silnika i wielu kluczowych systemów.
Lotniskowiec, a właściwie to co z niego zostało, wystawiono na aukcję. Licytację wygrali Chińczycy, którzy obiecywali zamienić okręt w oryginalne kasyno i park rozrywki. Tak się oczywiście nie stało i eskortowany przez 27 okrętów kadłub lotniskowca Varyag trafił do największej chińskiej stoczni, gdzie tchnięto w niego nowe życie. Pod koniec 2011 roku świat obiegły zdjęcia ogromnego chińskiego lotniskowca Liaoning.
Niszczyciele rakietowe
Do zwalczania okrętów nawodnych i podwodnych Chińczycy posiadają niszczyciele Typ 052B (wg oznaczeń NATO: Luyang I), podczas gdy podobne do nich modele Typ 052C (Luyang II) przeznaczone są głównie do obrony przeciwlotniczej. Obie rodziny okrętów powstały w stoczni Jiangnan, a rozmiarami i możliwościami przypominają rosyjskie konstrukcje klasy Sovremenny.
Wyposażenie obu typów okrętów stanowi mieszankę rozwiązań chińskich i rosyjskich. Choć Typ 052B posiada głównie uzbrojenie do zwalczania innych okrętów, w tym również podwodnych, jest on również pierwszą chińską jednostką zdolną do prowadzenia obszarowej obrony przeciwlotniczej.
Następcą Typu 052B jest Typ 052C, który w przeciwieństwie do swojego poprzednika stworzony jest głównie z myślą o obronie woda-powietrze. Warto również zaznaczyć, że oba rodzaje okrętów zaprojektowano z uwzględnieniem części rozwiązań charakterystycznych dla technologii "stealth", dzięki czemu Typ 052B i Typ 052C są dużo trudniejsze do wykrycia przez radary czy podczerwień.
Niszczyciele z rakietami ponaddźwiękowymi
Jednym z głównych typów okrętów w chińskiej flocie są poradzieckie niszczyciele rakietowe projektu 956 typ Sowriemiennyj (oznaczenie NATO: Sovremenny ). W 1996 roku Chińczycy za 800 mln dolarów kupili dwa niedokończone niszczyciele tego typu. Pierwszym był post-sowiecki Jekaterynburg (wcześniej Ważny), który ukończony był w 2/3. Drugi zakupiony niszczyciel to Aleksander Nevsky, ukończony zaledwie w 1/3.
Pierwszy kadłub Chińczycy przemianowali na Hangzhou i ukończyli jego budowę w 1999 roku, drugi okręt - Fuzhou, zwodowano w grudniu 2000. W 2002 roku Chiny podpisały z Rosją umowę na dostawę kolejnych dwóch zmodernizowanych niszczycieli projektu 956EM za łączną kwotę 1,4 miliarda dolarów - były to Taizhou i Ningbo, dostarczone odpowiednio w roku 2005 i 2006.
Wszystkie cztery okręty klasy Sovremenny są wielozadaniowe. Jako typowe projekty z czasów zimnej wojny naszpikowane są systemami do walki elektronicznej i różnego rodzaju uzbrojeniem, z którego chyba najciekawsze są pociski do zwalczania okrętów 3M-80E Moskit (ozn. NATO: SS-N-22 Sunburn), które mają zasięg 120 km i lecą do celu z prędkością 2,5 Macha.
Atomowe okręty podwodne
Projektowanie chińskich okrętów podwodnych o napędzie atomowym rozpoczęto jeszcze w latach 80. Jednak dopiero od połowy lat 90. Prace ruszyły "pełną parą". Efektem pracy chińskich i prawdopodobnie rosyjskich inżynierów są dwa rodzaje okrętów: typ 093 i 094. Oba są okrętami podwodnymi o napędzie atomowym, ale typ 094 zdolny jest do przenoszenia 12 pocisków balistycznych JuLang 2.
Choć pierwsze w swoich klasach jednostki zwodowano odpowiednio w 2004 (typ 093) i 2006 (typ 094) roku, do dzisiaj wiadomo o nich stosunkowo niewiele. Amerykańskie służby wywiadowcze obliczyły, że do utrzymania nieprzerwanej obecności na morzach atomowych okrętów z rakietami balistycznymi, Chiny potrzebują co najmniej 5 jednostek typu 094. Do dzisiaj zaobserwowano już 4 takie okręty.
Z kolei opinie ekspertów o typie 093 wskazują, że okręty te możliwościami i generowanym hałasem przypominają amerykański okręt 688 (klasa Los Angeles), ale nadal ustępują nowszym klasom Seawolf i Virginia. Pomimo tego, atomowe okręty podwodne posiadane przez Chińczyków stanowią dowód na ogromny postęp technologiczny ich myśli technicznej.
Konwencjonalne okręty podwodne
Najnowocześniejszym chińskim okrętem podwodnym o konwencjonalnym napędzie jest typ 039A/B (określany przez NATO jako: Yuan). Pierwszy z dwóch okrętów tej klasy wszedł do służby w 2004 roku, a drugi trzy lata później. Podobnie jak w przypadku okrętów atomowych, o klasie Yuan wiadomo stosunkowo niewiele.
Jednostki wyposażono prawdopodobnie w chińskiej konstrukcji system, który pozwala okrętowi pozostać w zanurzeniu nawet przez kilka tygodni, bez konieczności wynurzenia dla naładowania akumulatorów. W połączeniu z niewielkimi rozmiarami, sprawia to, że okręt wyposażony w ten system staje się poważnym zagrożeniem zarówno dla konwencjonalnych, jak i atomowych okrętów podwodnych.
Okręt posiada 6 wyrzutni torped, które można załadować torpedami zarówno chińskiej, jak i rosyjskiej produkcji. Yuan ma również możliwość przenoszenia wystrzeliwanych spod wody pocisków rakietowych YJ-82 do zwalczania okrętów oddalonych nawet o 80 km.
GB/SW/GB