Polska armia wybrała nowy samolot: M‑346 Master

Polska armia wybrała nowy samolot: M-346 Master
Źródło zdjęć: © Duch.seb / CC / Wikimedia

10.02.2014 12:31, aktual.: 10.02.2014 15:57

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Zakończyło się sprawdzenie weryfikacyjne włoskiego samolotu szkolenia zaawansowanego M-346 Master stanowiącego element zamówienia na zintegrowany system szkolenia zaawansowanego (Advanced Jet Trainer - AJT).

MON wybrało jako samolot szkolenia zaawansowanego dla pilotów samolotów bojowych włoski M-346 Master - poinformował w poniedziałek rzecznik MON Jacek Sońta. Umowa ma zostać podpisana jeszcze w tym kwartale.

Jak podał rzecznik, wojsko zakończyło testy weryfikacyjne samolotu, będącego częścią zintegrowanego systemu szkolenia zaawansowanego (Advanced Jet Trainer - AJT). Próby wykazały, że maszyna spełnia wymagania postawione w przetargu, w związku z czym oferta firmy Alenia Aermacchi, należącej do koncernu Finmeccanica, została formalnie wybrana przez MON.

Ocenę przeprowadzono 3-5 lutego w 41. Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie, z udziałem przedstawicieli komisji przetargowej.

Wstępnego wyboru włoskiej oferty Inspektorat Uzbrojenia MON dokonał w grudniu ub.r. W lutym samolot przyleciał na testy, których przejście było warunkiem zwarcia umowy.

Przetarg dotyczy zintegrowanego systemu szkolenia, w tym ośmiu samolotów, z opcją zakupu czterech kolejnych, wraz ze wsparciem technicznym (w tym częściami zamiennymi) symulatorów lotu i procedur awaryjnych, wyposażenia dydaktycznego, sprzętu obsługi naziemnej, dokumentacji i informatycznego systemu wsparcia eksploatacji.

Oferty na system szkolenia zaawansowanego złożyły trzy firmy, które MON zaprosiło do składania ostatecznych propozycji. Były to - oprócz Alenia Aermacchi - BAE Systems z Wielkiej Brytanii, proponujący samolot Hawk w najnowszej wersji AJT, oraz brytyjski oddział koncernu Lockheed Martin z USA, który oferował maszynę T-50. skonstruowaną przez Korea Aerospace Industries we współpracy z amerykańskim producentem samolotów F-16.

Jak informowało MON pod koniec listopada, włoska oferta jest warta prawie 1,16. mld zł. Konkurencyjna oferta BAE Systems była warta nieco ponad 1,754 mld zł, a Lockheed Martin UK - niecałe 1,803 mld zł. MON zamierzało przeznaczyć na ten projekt 1,2 mld zł.

Uznano, że oferty pozostałych dwóch zainteresowanych podmiotów nie spełniają warunków zamówienia, obejmujących cenę, koszt cyklu życia produktu oraz wybrane parametry. Cena stanowiła połowę kryteriów oceny ofert.

Samoloty M-34. należące do klasy AJT (Advanced Jet Trainer) umożliwią zaawansowane szkolenie pilotów samolotów bojowych MiG-29 i F-16, do czego nie nadają się eksploatowane od pół wieku samoloty TS-11 Iskra. Pozwolą też zrezygnować po 2017 r. ze szkoleń pilotów polskich F-16 w USA.

M-346 Master

Aermacchi M-34. Master to włoski samolot szkolno-treningowy, mogący także pełnić funkcje podczas operacji szturmowych, produkowany przez włoskie konsorcjum Alenia Aermacchi.

Samolot powstał we współpracy z rosyjskim konsorcjum Jakowlew. Włosi włączyli się w trwające wcześniej w Rosji prace nad samolotem Jak-130. jednak po kilku latach odkupili od strony rosyjskiej dokumentację techniczną i na jej podstawie przystąpili do konstruowania własnej maszyny. Ingerencja Włochów w pierwotne plany nie była zbyt duża. Minimalnie zmieniono kształt płatowca oraz zainstalowano własne wyposażenie.

Samolot napędzany jest dwoma silnikami turboodrzutowymi Honeywell F12. o mocy 27,8 kN każdy. Prędkość maksymalna samolotu to 1059 km/h, jego maksymalny pułap to 13500 metrów, a jego zasięg to niespełna 2000 km.

Włoska konstrukcja ma zastąpić wysłużone polskie samoloty szkoleniowe TS-1. Iskra. Żródło: PAP/WP.PL

Źródło artykułu:PAP
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (823)