Polacy odkryli supermateriał. Lepszy niż grafen?

Źródło zdjęć: © PD-self / Wikimedia Commons
17.03.2014 10:15, aktualizacja: 17.03.2014 11:08

Polscy naukowcy odkryli, że z substancji wykorzystywanej w lotnictwie
do wytwarzania smarów można zbudować mikroskopijny i superszybki procesor, który jest sercem
współczesnych komputerów, tabletów czy telefonów - informuje "Metro".

W budowie takich gadżetów jak przezroczyste tablety dające się zwijać w ruloniki miał pomóc naukowcom grafen. Nowa super cienka struktura miała być idealnym budulcem mikroskopijnych procesorów i układów scalonych. Dzięki niej smartfony czy superkomputery byłyby jeszcze mniejsze i szybsze. - _ Niestety, grafen nie jest tak idealny _ - uważa prof. Adam Babiński z Instytutu Fizyki Doświadczalnej Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego. Jest z nim taki problem, że nie jest półprzewodnikiem.

Wspólnie z naukowcami Laboratoire National des Champs Magnitiques Intenses w Grenoble Polacy szukali więc bardziej obiecującego materiału. I trafili na dwusiarczek molibdenu. Artykuł na ten temat ukazał się w prestiżowym czasopiśmie naukowym "Applied Physics Letters".

Związek ten występuje w naturze jako molibdenit - krystaliczny minerał. Dziś stosuje się go do wytwarzania wysokiej jakości smarów używanych w lotnictwie. Według naszych naukowców swoją krystaliczną strukturą bardzo przypomina zbudowany z warstw grafenowych grafit, ale w przeciwieństwie do grafenu zachowuje się jak półprzewodnik.

Co ważne, też mógłby być mikroskopijnie mały (wielkość jednego atomu) i potwornie szybki (jednowymiarowe konstrukcje mogą być nawet 30. razy szybsze niż te oparte na krzemie).

Zdaniem prof. Babińskiego, w ciągu 5-1. lat ktoś na świecie stworzy tranzystor z dwusiarczku molibdenu.