Ożywienie w bankowości internetowej

Strona głównaOżywienie w bankowości internetowej
27.09.2013 09:25
Ożywienie w bankowości internetowej
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Coraz więcej Polaków ma dostęp do bankowości internetowej i aktywnie z
niego korzysta - wynika z raportu NetB@nk przygotowanego przez Związek Banków Polskich. Na koniec
drugiego kwartału br. liczba osób, które miały podpisaną umowę na taką usługę przekroczyła 21 mln.

Autorzy raportu poinformowali, że na koniec drugiego kwartału br. liczba klientów indywidualnych, mających podpisaną umowę bankowości internetowej wyniosła nieco ponad 21,1 mln. To o ponad 65. tys. umów tego typu więcej, niż na koniec poprzedniego kwartału i o 2 mln więcej, niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Oznacza to wzrost odpowiednio o 3,21 proc. i 10,22 proc.

Z danych wynika ponadto, że liczba aktywnych użytkowników bankowości internetowej wśród klientów indywidualnych również okazała się wyższa. "W ciągu trzech miesięcy ich liczba wzrosła o 56. tys. (5 proc. kwartał do kwartału), co pozwala przypuszczać, że niemal wszyscy nowi użytkownicy bankowości internetowej zaczęli aktywnie korzystać z tej usługi i logowali się w swoim banku przynajmniej raz w miesiącu" - wskazano w czwartkowym komunikacie nt. badania.

"Dane te mogą stanowić oczekiwany zwiastun ożywienia gospodarczego. Odnotowany wzrost zarówno w przypadku nowych kont dostępnych przez internet, jak i kart płatniczych, coraz częściej wyposażonych w funkcje płatności zbliżeniowych pokazuje, że obserwacje z poprzedniego kwartału mogły być jedynie chwilowymi zawirowaniami" - ocenił prezes ZBP Krzysztof Pietraszkiewicz.

Dodał też, że z badania wynika, iż coraz więcej osób przekonuje się do korzystania z bezgotówkowych form płatności z udziałem nowoczesnych, bezpiecznych i wygodnych instrumentów płatniczych.

Autorzy raportu podkreślili, że w drugim kwartale br. zmniejszyła się średnia wartość przelewów wśród klientów indywidualnych - do 1,2 tys. zł, co stanowiło wynik niższy zarówno w ujęciu kwartalnym, jak i rocznym. Ocenili oni, że spadek średniej wartości płatności kanałem internetowym na jednego aktywnego klienta wynika z gwałtownego wzrostu liczby aktywnych klientów indywidualnych.

Z raportu wynika też, że jeśli chodzi o przedsiębiorców korzystających z bankowości internetowej, liczba umów na takie usługi również wzrosła, choć mniej niż w przypadku klientów indywidualnych. "Liczba nowych umów wzrosła o 1,7. proc. w ujęciu kwartalnym (2,82 proc. rdr) jednak aktywność przedsiębiorców w dalszym ciągu ulegała osłabieniu. Liczba aktywnych klientów z sektora małych i średnich przedsiębiorstw wyniosła na koniec drugiego kwartału br. 1,095 mln" - wskazano w raporcie.

Dodano, że z powrotem ożywienia gospodarczego należy spodziewać się, iż dynamika przyrostu kont w tym segmencie się poprawi.

W raporcie wskazano ponadto, iż w porównaniu do pierwszego kwartału tego roku, w którym pobity został ustanowiony w 200. r. rekord liczby wydanych kart (33,21 mln), w drugim kwartale br. liczba kart płatniczych wzrosła o kolejne 757,6 tys. (2,25 proc.) i wynosi 34,4 mln. W ujęciu rocznym liczba kart płatniczych wzrosła o 1,73 mln, czyli o 5,29 proc.

Wraz ze wzrostem liczby kart płatniczych wzrosła też liczba (o 50,7. mln, tj. o 9,99 proc.) oraz wartość (o 9,93 mld zł, tj. o 10,13 proc.) transakcji wykonanych kartami płatniczymi.

Z kolei w przypadku kart zbliżeniowych odnotowano systematycznych wzrost ich liczby. "Według naszych prognoz w stosunku do poprzedniego kwartału wzrost ten wyniósł ok. 7 proc. (o 1,1. mln kart). W stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku wzrost ten wyniósł około 51 proc. (o prawie 6 mln kart)" - czytamy w raporcie.

Dodano, że wzrostowi liczby kart zbliżeniowych towarzyszy rozwój infrastruktury pozwalającej na korzystanie z tej formy dokonywania transakcji. W ciągu ostatniego kwartału liczba terminali wzrosła o około 1. tys. (12,5 proc.), a w ciągu roku o 58 tys. (75,32 proc.). Udział terminali zbliżeniowych w ogólnej liczbie terminali zbliża się do 50 proc.

Źródło: PAP, SW, WP.PL

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)