Nowy wirolot Eurocoptera chce podbić rynek

Nowy wirolot Eurocoptera chce podbić rynek

Nowy wirolot Eurocoptera chce podbić rynek
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
19.07.2012 13:49, aktualizacja: 09.08.2013 12:56

Eurocopter pokazał swój nowy produkt - szybki śmigłowiec hybrydowy X3. Eurocopter X3 łączy zalety śmigłowca i samolotu: charakteryzuje ją możliwość wykonania zawisu oraz pionowego startu i lądowania, a także duża prędkość lotu.

X3 oprócz napędzanego wirnika nośnego posiada śmigła napędowe i nieruchome skrzydła. Wirnik nośny wytwarza siłę nośną podczas startu, lądowania i lotu pionowego. Podczas lotu do przodu siła nośna powstaje także na skrzydłach, a śmigłowy zespół napędowy wytwarza dodatkowy ciąg, powodujący zwiększenie prędkości.

X3 posiada właściwości lotu, które nie są dostępne w klasycznych śmigłowcach: prędkość przekraczającą 20. węzłów (370 km/h), krótki czas wznoszenia oraz wysoka manewrowość przy dużych prędkościach. X3 uzyskał już prędkość maksymalną 232 węzłów (430 km/h) przy wykorzystaniu mocy silnika w 80 procentach, a współczynnik wznoszenia wyniósł 5 500 stóp na minutę (27,9 m/s).

X3 został wyposażony w dwa turbowałowe silniki napędzające pięciołopatowy wirnik, a także dwa śmigła zamontowane na skrzydłach o krótkiej rozpiętości. Prędkość obrotową wirnika nośnego i śmigła można regulować w dużym zakresie, co umożliwia zmniejszenie poziomu emitowanego hałasu podczas przelotów na małej wysokości („cichy”. tryb pracy).

Wirolot emituje niski poziom drgań w porównaniu ze śmigłowcami dostępnymi obecnie na rynku, bez konieczności instalowania aktywnego lub pasywnego układu tłumienia drgań. Zapasy mocy podczas zawisu i przy małej prędkości są dużo większe niż w porównaniu z klasycznymi śmigłowcami, co oznacza większe bezpieczeństwo –. zwłaszcza w przypadku awarii jednego silnika.

Dzięki dużej prędkości wznoszenia i zniżania X3 może wykonywać starty i lądowania po zoptymalizowanym torze w celu zmniejszenia poziomu hałasu odczuwanego przez osoby znajdujące się na ziemi. Dzięki opływowym, aerodynamicznym kształtom, podczas przelotu z dużą prędkością X3 zużywa mniej paliwa na kilometr niż klasyczne śmigłowce najnowszej generacji.

Dotychczas wykonane loty potwierdziły możliwości operacyjne X3. oferującego doskonałe zdolności do wykonywania zadań cywilnych, jak i wojskowych.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (4)