Nowy śmigłowiec Airbusa - H160
Podczas wystawy Heli-Expo, Airbus Helicopters zaprezentował całkowicie nowy, przełomowy dla firmy śmigłowiec H160.
04.03.2015 | aktual.: 04.03.2015 13:44
Nowy śmigłowiec jest przełomowy pod względem konstrukcji i wyposażenia. Rozwijając prędkość przelotową 16. węzłów (296 km/h), H160 może przewieźć 12 pasażerów na odległość do 120 mil morskich (222 km) podczas lotu na morskie platformy wydobywcze i dysponuje zasięgiem 450 mil morskich (833 km) z 20-minutową rezerwą paliwa wykonując misje porządku publicznego lub poszukiwawczo-ratownicze.
Odmienny od dotychczasowych projekt H16. zawiera dwie nowości, które zapewniają lepsze osiągi i stateczność lotu: otunelowane śmigło sterujące Fenestron o największej w historii średnicy, które jest dodatkowo odchylone pod kątem 12 stopni oraz całkowicie nowe pierścieniowe usterzenie poziome Biplane Stabilizer. Ich unikatowa konstrukcja obejmuje dwa połączone ze sobą stateczniki, zamontowane na różnej wysokości. Ułatwia ono wykonywanie manewrów i znacznie zmniejsza opór aerodynamiczny podczas lotu z małą prędkością i w zawisie.
Dodatkowym przełomem technologicznym H16. jest pierwsze seryjne zastosowanie łopat wirnika nośnego Blue Edge, które zmniejszają poziom hałasu o 50 procent (3 dB), a także umożliwiają zwiększenie udźwigu o 100 kg, w porównaniu z tradycyjnymi łopatami wirnika nośnego.
H16. jest także pierwszym w historii całkowicie kompozytowym śmigłowcem cywilnym, co powoduje, że jest lżejszy, bardziej wytrzymały, a także bardziej odporny na korozję i zmęczenie materiału.
Jako napęd H16. wybrano nowy silnik Turbomeca Arrano o mocy 1100 KM, który zapewnia znaczące zmniejszenie zużycia paliwa przy zwiększonym zasięgu i udźwigu.