WAŻNE
TERAZ

Nawrocki dla WP: "Usiądę z Tuskiem do stołu". Podaje warunki

Nowy polski śmigłowiec AW149

AW149 to dwusilnikowy wiropłat najnowszej generacji. Powstał we współpracy inżynierów z PZL-Świdnik i włosko-brytyjskiego koncernu AgustaWestaland.

Nowy polski śmigłowiec AW149
Źródło zdjęć: © PAP/Wojciech Pacewicz
665

"To śmigłowiec XXI wieku. Został zaprojektowany tak, aby spełniał wymagania współczesnego pola walki, nie tego, co było w latach 70. Walka z terroryzmem jest czymś innym niż zimna wojna" - powiedział prezes PZL-Świdnik Mieczysław Majewski.

"To śmigłowiec XXI wieku. Został zaprojektowany tak, aby spełniał wymagania współczesnego pola walki, nie tego, co było w latach 70. Walka z terroryzmem jest czymś innym niż zimna wojna"

AW14. to dwusilnikowy wiropłat najnowszej generacji. Powstał we współpracy inżynierów z PZL-Świdnik i włosko-brytyjskiego koncernu AgustaWestaland. Może być wykorzystywany do: transportu, misji medycznych, zaopatrzenia, zadań poszukiwawczo-ratowniczych i wsparcia bojowego.

Wyprodukowano trzy prototypy śmigłowca. Seryjna produkcja ma ruszyć już w połowie 201. r.

Majewski podkreślił, że AW14. to najlepsze rozwiązanie dla polskiej armii, "bo polskie" i najnowocześniejsze. "Śmigłowiec ma wysokie osiągi, wysoki poziom bezpieczeństwa dla ludzi, zastosowano tu najnowsze technologie. Jesteśmy przekonani, że przez kolejne 40 lat ten śmigłowiec będzie dobrym śmigłowcem" - dodał.

W przypadku wygrania przetargu AW14. będzie w 75 proc. produkowany w Świdniku. "Tu powstanie linia montażowa. Dalsza jego produkcja zależeć będzie od potrzeb klientów" - powiedział dyrektor zarządzający PZL-Świdnik Nicola Bianco.

Władze firmy zapewniają, że śmigłowiec może być produkowany, serwisowany i modyfikowany dla potrzeb sił zbrojnych w zakładach w Świdniku. Po ewentualnym wygraniu przetargu przez PZL-Świdnik, zatrudnienie znalazłoby tu dodatkowo około 15. osób.

Ogłoszony przez MON przetarg dotyczy 2. śmigłowców. 16 maszyn w wersji transportowej ma trafić do Wojsk Lądowych, siedem helikopterów - do Marynarki Wojennej (cztery do zwalczania okrętów podwodnych i trzy poszukiwawczo-ratownicze), a trzy śmigłowce poszukiwawczo-ratownicze mają otrzymać Siły Powietrzne. Według resortu obrony maszyny mają być "pozyskiwane w oparciu o wspólną platformę bazową", a zamówienie obejmuje także "pakiet logistyczny i szkoleniowy z symulatorami".

Ministerstwo chce, aby wszystkie śmigłowce były dostarczone do końca 201. r. Zakup będzie sfinansowany z Programu Modernizacji Technicznej polskiej armii.

Firmy, które startują w przetargu mają czas na złożenie ofert do 7 maja. Udział w przetargu zadeklarowały już m.in. rosyjska firma zbrojeniowa Rosoboroneksport oraz PZL Mielec, który należy do amerykańskiej firmy Sikorsky Aircraft (w Mielcu produkowane są amerykańskie śmigłowce Black Hawk).

PZL-Świdnik realizuje zamówienia MON na dostawę pięciu nowych śmigłowców oraz modernizację 1. innych maszyn. Łączna wartość podpisanych kontraktów to 380 mln zł.

PZL-Świdnik wyprodukuje dla MON pięć śmigłowców W-3WA Sokół w konfiguracji VIP, które mają służyć polskim Siłom Powietrznym do transportu personelu wojskowego i rządowego wyższego szczebla.

Oddzielne umowy podpisane zostały na modernizację 1. śmigłowców będących już w dyspozycji MON. Cztery z nich to śmigłowce W-3 Sokół, które zostaną skonfigurowane do standardu W-3PL Głuszec. Wyremontowane i zmodernizowane zostanie też osiem śmigłowców Mi-2. Modernizacja dwóch kolejnych Sokołów W-3 VIP, polegać będzie na zabudowie systemu FADEC (autonomiczny cyfrowy system sterowania silnika).

Nowe śmigłowce mają być dostarczone do końca 201. r., a zmodernizowane do końca 2014 r.

PZL-Świdnik to jedyny polski wytwórca śmigłowców, zdolny do ich samodzielnego projektowania, produkcji i serwisowania. Oprócz gotowych śmigłowców: SW-4. Sokół i Głuszec - produkowane są tu szybowce oraz różne części i komponenty lotnicze, m.in. kadłuby, centropłaty, powierzchnie sterowne, mechanizmy drzwi. Odbiorcami tych produktów są m.in. ATR, Cessna, Eurocopter, Boeing, Aerospatiale, Pilatus.

PZL-Świdnik zatrudnia ok. 3,5 tys. osób. Od 201. r. zakłady należą do międzynarodowego koncernu AgustaWestland.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Pentagon rezygnuje z nowych AWACS-ów. Program zakupu E-7 Wedgetail skasowny
Pentagon rezygnuje z nowych AWACS-ów. Program zakupu E-7 Wedgetail skasowny
Europa nie dla Borsuka. Sojusznicy wybrali inne bojowe wozy piechoty
Europa nie dla Borsuka. Sojusznicy wybrali inne bojowe wozy piechoty
Start misji z Polakiem przełożony. NASA nie podaje nowej daty
Start misji z Polakiem przełożony. NASA nie podaje nowej daty
Sławosz z symbolicznym "biletem w kosmos". Trwa odliczanie do startu
Sławosz z symbolicznym "biletem w kosmos". Trwa odliczanie do startu
Będą mieli broń ostateczną? Mocarstwo NATO bierze to pod uwagę
Będą mieli broń ostateczną? Mocarstwo NATO bierze to pod uwagę
Długa lista wad. Problemy Dreamlinerów
Długa lista wad. Problemy Dreamlinerów
Pierwszy raz w historii. Ten samolot nigdy wcześniej się nie rozbił
Pierwszy raz w historii. Ten samolot nigdy wcześniej się nie rozbił
Kraj NATO zdecydował. To bezprecedensowy krok
Kraj NATO zdecydował. To bezprecedensowy krok
Skafandry wyszły spod ręki specjalisty. Wcześniej stworzył zbroję Iron Mena
Skafandry wyszły spod ręki specjalisty. Wcześniej stworzył zbroję Iron Mena
Izrael kontra Iran. Jak silne sprzętowo mają armie?
Izrael kontra Iran. Jak silne sprzętowo mają armie?
Rosjanin o czołgach NATO. Takich słów jeszcze nie było
Rosjanin o czołgach NATO. Takich słów jeszcze nie było
Amerykański supermyśliwiec F-47. Będzie kosztował miliardy dolarów
Amerykański supermyśliwiec F-47. Będzie kosztował miliardy dolarów