Niemieckie superczołgi

Nie można odmówić Niemcom tego, że zawsze potrafili budować niezwykłe machiny wojenne. W czasie pierwszej i drugiej wojny światowej powstało mnóstwo projektów, które nie doczekały się realizacji lub ich budowa została przerwana z powodu końca wojny. Przedstawiamy kilka z tych imponujących superczołgów.

Obraz
Źródło zdjęć: © Gizmodo.pl

/ 5Niemieckie superczołgi

Obraz
© Gizmodo.pl

źródło: Gizmodo.pl

/ 5K-Wagen

Obraz
© Gizmodo.pl

Pierwsze próby ze zbudowaniem superczołgu zostały podjęte jeszcze podczas I wojny światowej, w roku 1917. Niemieckie dowództwo zamówiło wtedy projekt ekstremalnie ciężkiej maszyny, który w końcu stworzył inżynier i kapitan rezerwy Joseph Vollmer. Maszyna nazwana została K-Wagen, miała mieć długość 13 metrów i ważyć początkowo aż 165 ton. Z czasem wagę zredukowano do 120 ton. Uzbrojenie K-Wagena stanowić miały umieszczone po bokach cztery wieżyczki z działami kaliber 77 milimetrów, dodatkowo wehikuł miał być chroniony również przez siedem karabinów maszynowych Maxima 7,92 mm. Do obsługi całej maszyny potrzebowano aż 27 osób. Zadowoleni z projektu sztabowcy zamówili 10 egzemplarzy K-Wagena, niestety nie zdążono ich już wybudować. A przynajmniej nie wszystkich. Do końca wojny powstały dwa superczołgi, które niemal ukończono. Ale jak się łatwo domyślić, nie zostały już nigdy użyte w boju.

W końcu jedynym czołgiem, którego Niemcy faktycznie użyli podczas I wojny został A7V "Przemieszczająca się forteca", również zaprojektowany przez Vollmera. Niemal skończone K-Wageny wciąż jednak pozostają drugimi największymi czołgami w dziejach świata.

Na zdjęciu: Model K-Wagena (po prawej), w porównaniu z późniejszym o sześć dekad kolosem, amerykańskim M1 Abrams.

źródło: Gizmodo.pl

/ 5Panzer VIII Maus

Obraz
© Gizmodo.pl

Numer pierwszy na tej liście należy do maszyny o nazwie Panzer VIII Maus, 188-tonowego kolosa z II wojny światowej, większego trzykrotnie od standardowych czołgów używanych w tym czasie, a cięższego sześciokrotnie na przykład od znanego amerykańskiego średniego czołgu M4 Sherman. Jednak nawet "Mysz" była zaledwie pyłkiem w porównaniu z dwiema machinami, których budowy nie zrealizowano w czasie wojny.

źródło: Gizmodo.pl

/ 5Landkreuzer P.1000 Ratte

Obraz
© Gizmodo.pl

Pierwszym z nich był Landkreuzer P.1000 Ratte. Wspomniany już M1 Abrams waży 60 ton i ma osiem metrów długości. Ratte miał ważyć 1000 ton i być długi na 35 metrów! Projekt zakładał, że będzie to prawdziwa forteca na gąsienicach: 20 osób załogi miało obsługiwać podwójne armaty 280 mm, działo kalibru 128 mm, osiem 20-milimetrowych działek przeciwlotniczych oraz kilka ciężkich karabinów maszynowych.

Zaprojektowany w 1942 i ponad pięciokrotnie większy od Mausa "Szczur" nie spotkał się z aprobatą Alberta Speera, ówczesnego ministra uzbrojenia i amunicji Rzeszy, który nakazał zarzucić tę inicjatywę. Speer uznał, że nie ma żadnego zastosowania dla tego superczołgu – byłby on za ciężki dla niemal wszystkich dróg i mostów, a także przeraźliwie wolny. Niemcy zaczęli już budować Ratte, ale na wyraźny rozkaz przestali.

źródło: Gizmodo.pl

/ 5Landkreuzerem P.1500 Monster

Obraz
© Gizmodo.pl

Speer uciął także inny projekt, nawet bardziej gargantuiczny. W 1942 rozpoczęły się prace na Landkreuzerem P.1500 Monster. "Potwór" przebijał "Szczura" pod każdym względem. Jego załoga liczyła aż 100 osób, ważył o 500 ton więcej niż Ratte, miał 42 metry długości (o siedem więcej), a mające kaliber 800 milimetrów (!!!) działo prosto z zakładów Kruppa miało miotać siedmiotonowe pociski na odległość 40 kilometrów.

W przeciwieństwie do "Szczura" nikt nawet nie próbował budować takiego kolosa - nie było żadnego mostu na świecie, który by go udźwignął.

źródło: Gizmodo.pl

Wybrane dla Ciebie
Rosjanie kłamali o swoim Shahedzie. Ukraina obnażyła ich słabości
Rosjanie kłamali o swoim Shahedzie. Ukraina obnażyła ich słabości
Historyczny przypadek. Zjadł wołowinę, a później zmarł
Historyczny przypadek. Zjadł wołowinę, a później zmarł
Smażysz na tym oleju? Unikaj go, bo może sprzyjać otyłości
Smażysz na tym oleju? Unikaj go, bo może sprzyjać otyłości
Trump chce zaciskać pasa. Eksperci: to może się źle skończyć
Trump chce zaciskać pasa. Eksperci: to może się źle skończyć
Uczą się od najlepszych? Korea Płn. prezentuje swoje podróbki rakiet
Uczą się od najlepszych? Korea Płn. prezentuje swoje podróbki rakiet
To prawdziwy skarb z odpadów. Ma być warty ok. 100 mld dol.
To prawdziwy skarb z odpadów. Ma być warty ok. 100 mld dol.
Wreszcie puścili parę z ust. Amerykanie o F-35 nad Iranem
Wreszcie puścili parę z ust. Amerykanie o F-35 nad Iranem
Nie są w NATO. Pomogą Ukrainie finansować amerykańską broń
Nie są w NATO. Pomogą Ukrainie finansować amerykańską broń
Rosyjska broń w Wenezueli. Najmocniejsza karta w talii prezydenta Maduro
Rosyjska broń w Wenezueli. Najmocniejsza karta w talii prezydenta Maduro
Ujawnili tajne dokumenty. Rosja wspiera tajemniczego klienta
Ujawnili tajne dokumenty. Rosja wspiera tajemniczego klienta
Lecą na dwa fronty. Kupują od Amerykanów, produkują dla Europy
Lecą na dwa fronty. Kupują od Amerykanów, produkują dla Europy
Długo stały w magazynach. W końcu Ukraińcy je pokazali
Długo stały w magazynach. W końcu Ukraińcy je pokazali