Marketing w wyszukiwarkach
Mroczne czasy Black Hat SEO dawno minęły, ale na rynku wciąż pozostają niedobitki, które oferują markom pozycjonowanie za 1000 zł w abonamencie. Tyle tylko, że systemy wymiany linków i "precle" naszpikowane słowami kluczowymi nie tyle nawet nie działają, ile szkodzą. Google za próby przechytrzenia algorytmu wyszukiwarki karze niższymi pozycjami w wynikach wyszukiwania, bo nie chce firmować treści wątpliwej jakości.
07.11.2017 12:53
By znaleźć się na szczycie wyników wyszukiwania w Google - a to wciąż jedyna licząca się na rynku wyszukiwarka - trzeba dostarczać użytkownikom treści takich, jakich potrzebują. I nie ma tu miejsca na żadne sztuczki. Wartościowy kontent dostarcza im przydatnych informacji w przystępnej i dostosowanej do ich potrzeb formie.
Optymalizować zgodnie z wymogami Google trzeba jednak nie tylko treści, ale i budowę strony. Prędkość jej ładownia, kod i dostosowanie do urządzeń mobilnych mają wpływ na to, jak będą z niej korzystać użytkownicy, a więc - w konsekwencji - na to, czy faktycznie okaże się dla nich wartosciowa. Treści - podobnie.
A to i tak tylko SEO. Organiczne wyniki wyszukiwania w ostatnim czasie zostały zepchnięte w dół. Google, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych, zlikwidowało bowiem prawą stronę płatnych wyników, ale... rozszerzyło tę górną. Kosztem wyników organicznych oczywiście. A to powoduje konsekwencje - żeby znaleźć się na szczycie zaufanych, organicznych linków trzeba się napracować i swoje odczekać, ale - by w ogóle zostać zauważonym - trzeba zapłacić.
- Zmiany wprowadzane przez Google powodują, że trudniej jest przykuć uwagę odbiorcy kampanią PPC. Jednocześnie coraz większe znaczenie ma wysoka pozycja w normalnych wynikach – nadmiar linków reklamowych na szczycie SERP-ów sprawia, że internauci bardziej ufają organicznym wynikom. Samo inwestowanie w PPC, choć wydaje się prostsze i szybsze, może nie być tak skuteczne, jak było jeszcze do niedawna. Dlatego niezbędna jest synergia i łączenie SEO z PPC. Tylko taka strategia pozwala na efektywne wykorzystanie budżetu oraz osiągnięcie spodziewanej konwersji - mówi Maxim Kirilenko, head of international business development w SEO Pilot.
Działania związane z marketingiem w wyszukiwarkach wymagają kompleksowych i krzyżujących się kompetencji. I o ile o PPC można jeszcze zadbać wewnątrz organizacji, o tyle kompleksową obsługę obecności marki czy firmy w wyszukiwarce lepiej powierzyć agencji, które pod jednym dachem ma wszystko, co potrzebne.
- Poszukując agencji SEM, warto zwrócić uwagę, czy zespół posiada różnorodne kwalifikacje, w tym odpowiednie zaplecze technologiczne oraz upewnić się, jakie elementy zawiera oferowana usługa -radzi Alicja Markiewicz, marketing manager w OSOM STUDIO Agencja Interaktywna. - Kampanie reklamowe nie są związane wyłącznie z wyborem platformy, kreacją reklam oraz konfiguracją kampanii. Tego rodzaju działania wymagają strategii, a więc szczegółowego researchu rynku, audytu strony internetowej, na którą będzie kierowana kampania, konfiguracji narzędzi mierzących efektywność kampanii, a także - finalnie - optymalizacji i raportowania.
Poznanie potrzeb klienta i jego oczekiwań to jednak punkt wyjścia do przygotowania kompleksowej strategii, bo - o czym łatwo zapomnieć - w wyszukiwarce, dzięki odpowiednim narzędziom, można realizować różnorakie cele: od zwiększania świadomości marki, po sprzedaż i pozyskiwanie leadów. Trzeba tylko wiedzieć jak. I mieć, za co.