Kolejny superkomputer z konsoli PlayStation 3

Kolejny superkomputer z konsoli PlayStation 3

Kolejny superkomputer z konsoli PlayStation 3
Źródło zdjęć: © Sony Computer Entertainment
15.12.2010 16:11

Superkomputer Condor, skonstruowany przez działające w Rome (stan Nowy Jork) laboratorium badawcze sił powietrznych USA (Air Force Research Laboratory, AFRL) to konglomerat składający się z 1760 konsoli PlayStation 3 i 168 procesorów graficznych ogólnego przeznaczenia. Moc obliczeniowa rzędu 500 teraflopsów zapewniłaby Condorowi 12. miejsce na liście 500 najszybszych maszyn świata, ale na razie nie ma go w aktualnym rankingu TOP500.

Superkomputer Condor, skonstruowany przez działające w Rome (stan Nowy Jork) laboratorium badawcze sił powietrznych USA (Air Force Research Laboratory, AFRL) to konglomerat składający się z 1760 konsoli PlayStation 3 i 168 procesorów graficznych ogólnego przeznaczenia. Moc obliczeniowa rzędu 500 teraflopsów zapewniłaby Condorowi 12. miejsce na liście 500 najszybszych maszyn świata, ale na razie nie ma go w aktualnym rankingu TOP500.

Został on opublikowany w listopadzie, a następnego zestawienia należy się spodziewać w połowie przyszłego roku. Nawiasem mówiąc, wątpliwe, czy i tam Condor się pojawi –. procedury związane z testami systemów superkomputerowych są praco- i czasochłonne.

Wybór konstruktorów padł na konsolę ze względu na zastosowany w niej procesor Cell. Zdaniem pracowników laboratorium urządzenie zaprojektowane z myślą o graczach jest niezwykle wydajne, a przede wszystkim łatwo osiągalne. Condor składa się z 8. serwerów wyposażonych w dwa sześciordzeniowe procesory sterujące 22 konsolami PS3 – wyjaśnił podczas uroczystej prezentacji maszyny Mark Barnell, dyrektor sekcji ds. superkomputerów w AFRL. Poza tym w serwerach zamontowano 168 niewymienionych z nazwy kart graficznych, czyli po dwie na każdy z 84 węzłów.

Jak poinformował Barnell, budowa Condora bazującego na PS3 pochłonęła około dwóch milionów dolarów. To od 1. do 20 razy taniej niż w przypadku podobnych systemów obliczeniowych. Co więcej, "skrzydlate" monstrum potrzebuje mniej niż dziesięć procent energii zużywanej standardowo przez porównywalne superkomputery. "Stworzyliśmy zatem niemal »zielony« produkt" – chwali się główny konstruktor.

Superkomputery zbudowane z wykorzystaniem konsoli PlayStation 3 pojawiły się w 2007 roku. Firma Mercury Computer Systems – dostawca technologii dla branży zbrojeniowej i medycznej – przygotowała dla nich odpowiedni zestaw SDK. Problem w tym, że narzędzie opracowano z wykorzystaniem Linuksa, a Sony, producent PS3, kręci nosem na Pingwina w konsoli.

wydanie internetowe www.heise-online.pl

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (12)